verwerkings- c.q. agrarisch ondersteuningsbedcjf kan beginnen. Hiertoe is het nodig dat de bestaande loods wocdt vervangen door een grotere (vooral hoger), daar anders de machines niet binnen kunnen. Hiervoor is een bouwaanvraag ingediend. Hierover heeft een gesprek op het gemeentehuis met mij en de heer Brand plaatsgevonden, waarby aanwezig de heren de Beer en van Ginneken. De heer Brand is medegedeeld dat in eerste instantie de aanvraag zou worden voorgelegd aan de Agrarische Adviescommissie om te onderzoeken of in deze sprake is van bedoeld bedrijf. Door de Agrarische Adviescommissie is recent een advies uitgebracht. Dit advies is onvoldoende duidelijk. Voor verbouw en/of uitbreiding van de bestaande gebouwen dient echter het bestemmingsplan te worden aangepast als de commissie R.O. vindt dat het gaat om een agrarisch bedrijf. Op 26 augustus j.l. is door bouw- en woningtoezicht geconstateerd dat met de bouw was begonnen en gelast het werk stop te zetten. Hieraan is geen gevolg gegeven en op 5 september is de heer Brand schriftelijk gelast met de werkzaamheden te stoppen. Tevens is aan de rijkspolitie doorgegeven dat gebouwd wordt zonder vergunning. De bouwaanvraag zal verder volgens de geëigende procedure worden afge wikkeld. Indien mocht blyken, dat geen bouwvergunning kan worden verleend, zal het opgerichte bouwwerk dienen te worden gesloopt. Bij eventuele wijziging van het bestemmingsplan waarbij een groot vraagteken wordt geplaatst zal er nauwlettend op worden toegezien dat het bedryf nooit een grote omvang kan aannemen. Dit plan zal a.s. dinsdag in de commissie R.O. behandeld worden. Burgemeester en wethouders zullen daarna een besluit nemen. Inmiddels wordt om de 5 dagen een foto gemaakt. De bouw ligt momenteel stil. Er wordt duidelijk een schot voor de boeg gegeven. Een brutale aanpak van een bouwwerk als het onderhavige zal zo nodig leiden tot krachtige maatregelen. Dit college zegt nee. Dit wil niet zeggen dat we morgen gaan slopen. Eerst bezien we of er een mogelijkheid is voor een bouwvergunning. Zo niet, dan zal er krachtig opgetreden worden. c. De heer VAN BEEK heeft de volgende schriftelijke vraag ingediend: Bij punt 5 van de vorige vergadering (ingekomen stukken) is een discussie ontstaan over de subsidieaanvraag van de carnavalsvereniging. Wethouder van Merrienboer merkte toen op, dat de subsidieverordening juist was toegepast. Deze verordening geeft echter andere richtlijnen en wel art. 4: SUBSIDIE OP GROND VAN DEZE VERORDENING IS TOEGEKEND, ZODRA DE GEMEENTERAAD DE SUBSIDIEBEDRAGEN HEEFT VASTGESTELD ENZ. Wethouder van Merrienboer heeft art. 29 aangehaald waarin het college de hoogte vaststelt. M.i. een onjuiste interpretatie van de subsidieverordening, temeer daar de commissie geen overeenstemming kon bereiken over desbetreffende aanvraag. De gemeenteraad is nog steeds het hoogste college in een gemeente, die een aantal bevoegdheden kan delegeren naar commissies en het college van burgemeester en wethouders. De gemeenteraad zal dan ook in dit soort gevallen de eindbeslissing moeten hebben en niet het college van burgemeester en wethouders. Daarom verzoek ik u de raad voor te leggen wat er in dit soort gevallen dient te gebeuren. Wethouder VAN MERRIENBOER antwoordt als volgt: Door de gemeenteraad wordt bij de vaststelling van de begroting voor sociaal-culturele activiteiten een bedrag beschikbaar gesteld. Voor 1980 25.000,

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1980 | | pagina 192