Ongecorrigeerd
- 51 -
Ik wil u de zaak even voorlezen. In het kader van vernieuwing van
het bestaande schoolwerkplan hebben leerkrachten de bij
scholingscursus Biologie en schoolomgeving van de P.A.
in Breda gevolgd. Zij zijn zelf bezig de stof eigen be
maken en willen met ingang van het schooljaar 1980-1981
starten door hun zelf verder uitgewerkte lessen voor
de verschillende leerjaren. Om goed beslagen ten ijs te
komen moeten zij beschikken over een aantal materialen
en boeken die niet op school zijn en nog nooit zijn
aangevraagd. Nou, dat betekent dat het een discussie wordt
wat is nou een heel nieuw systeem, wat is een uitbreiding,
ach dan kan je natuurlijk de tekst, de tekst kun je al
letterlijk gaan nemen, maar, nou ik geloof dat we dat
daar blijven we een hele avond over discusieren. Ik kan u
ook oplepelen wat men gaat kopen, maar dat lijkt ons nou
op dit moment ook niet zinvol. Wij hebben dit beschouwd
als een aanvulling, een aanvulling van de leermethode en
hebben we daarom gezegd, dit mag niet van deze artikel 72.
We moeten erg strak in de leer zijn, want anders dan krijg
je natuurlijk erg gauw deze precedentwerking.
Mijnheer VAN BEEK. Nou, ik vind dat artikel 72 hier wel
ver wordt doorgevoerd Natuurkunde vroeger, had iets andere
begrippen als nu.Je zult het met een antwoord wel duidelijk
kunnen maken, maar ik geloof dat dat in deze iets te ver gaat.
Ik geloof als je met zo'n project bezig bent waar de leer
krachten zoveel eigen initiatief hierin tonen, dan zeg ik
toch dat je in deze maatschappij met dit soort ontwikkelingen
mee moet kunnen gaan en dat je een school in de gelegenheid
moet stellen om die kinderen op die school daarvan deel te
laten nemen, dus die kennis over te nemen. Dus ik zie niet
in waarom dit, in dit geval artikel 72 zo stringent wordt
gehanteerd. Dank u wel. Hebben de wethouders behoefte om
tot een aanvulling te komen. Ja, ons standpunt dat is dus
heel duidelijk. Wij zijn nlniet overtuigd dat dit hier
over een heel duidelijk nieuwe opzet gaat. Het is een uit
breiding, ik geef toe, natuurlijk een verbetering en ik
zei straks ook ik heb er erg veel waardering voor juist
zo'n groep die dan proberen die kennis der natuur wat uit
te bouwen en wat aan te passen bij de wensen of tenminste,
ja, de bevattingsmogelijkheden en de interesse van de jeugd,
dat geef ik wel toe. maar wij zijn niet overtuigd dat dit
via artikel 72 moet. Wij vinden dit eerder met een wat
uitbreiding een zaak die naar artikel 101 moet, maar het
blijft altijd een vrij principiële discussie, waar je als
je niet uitkijkt erg gauw weieens, niettes voor gaat krijgen.
Wij houden het er alsnog op, mede gezien de adviezen die wij
van elders ingewonnen hebben, houden wij het voorlopig toch
op artikel 101.
Mijnheer SWEERE, in tweede instantie. Ja, mijnheer de
VOORZITTER, het is zo daar wordt in het verzoek gesproken
over Biologie en het verkennen van de direkte omgeving, dus
plantenkennis e.d. Dat woord Biologie dat komt in de
lager onderwijswet van 1920 nog helemaal niet voor. Dat is
een hele vreemde zaak en deze mensen die gaan dan toch een
cursus Biologie, een bijscholingscursus volgen, een cursus
Biologie op de P.A.