Ongecorrigeerd - 51 - Ik wil u de zaak even voorlezen. In het kader van vernieuwing van het bestaande schoolwerkplan hebben leerkrachten de bij scholingscursus Biologie en schoolomgeving van de P.A. in Breda gevolgd. Zij zijn zelf bezig de stof eigen be maken en willen met ingang van het schooljaar 1980-1981 starten door hun zelf verder uitgewerkte lessen voor de verschillende leerjaren. Om goed beslagen ten ijs te komen moeten zij beschikken over een aantal materialen en boeken die niet op school zijn en nog nooit zijn aangevraagd. Nou, dat betekent dat het een discussie wordt wat is nou een heel nieuw systeem, wat is een uitbreiding, ach dan kan je natuurlijk de tekst, de tekst kun je al letterlijk gaan nemen, maar, nou ik geloof dat we dat daar blijven we een hele avond over discusieren. Ik kan u ook oplepelen wat men gaat kopen, maar dat lijkt ons nou op dit moment ook niet zinvol. Wij hebben dit beschouwd als een aanvulling, een aanvulling van de leermethode en hebben we daarom gezegd, dit mag niet van deze artikel 72. We moeten erg strak in de leer zijn, want anders dan krijg je natuurlijk erg gauw deze precedentwerking. Mijnheer VAN BEEK. Nou, ik vind dat artikel 72 hier wel ver wordt doorgevoerd Natuurkunde vroeger, had iets andere begrippen als nu.Je zult het met een antwoord wel duidelijk kunnen maken, maar ik geloof dat dat in deze iets te ver gaat. Ik geloof als je met zo'n project bezig bent waar de leer krachten zoveel eigen initiatief hierin tonen, dan zeg ik toch dat je in deze maatschappij met dit soort ontwikkelingen mee moet kunnen gaan en dat je een school in de gelegenheid moet stellen om die kinderen op die school daarvan deel te laten nemen, dus die kennis over te nemen. Dus ik zie niet in waarom dit, in dit geval artikel 72 zo stringent wordt gehanteerd. Dank u wel. Hebben de wethouders behoefte om tot een aanvulling te komen. Ja, ons standpunt dat is dus heel duidelijk. Wij zijn nlniet overtuigd dat dit hier over een heel duidelijk nieuwe opzet gaat. Het is een uit breiding, ik geef toe, natuurlijk een verbetering en ik zei straks ook ik heb er erg veel waardering voor juist zo'n groep die dan proberen die kennis der natuur wat uit te bouwen en wat aan te passen bij de wensen of tenminste, ja, de bevattingsmogelijkheden en de interesse van de jeugd, dat geef ik wel toe. maar wij zijn niet overtuigd dat dit via artikel 72 moet. Wij vinden dit eerder met een wat uitbreiding een zaak die naar artikel 101 moet, maar het blijft altijd een vrij principiële discussie, waar je als je niet uitkijkt erg gauw weieens, niettes voor gaat krijgen. Wij houden het er alsnog op, mede gezien de adviezen die wij van elders ingewonnen hebben, houden wij het voorlopig toch op artikel 101. Mijnheer SWEERE, in tweede instantie. Ja, mijnheer de VOORZITTER, het is zo daar wordt in het verzoek gesproken over Biologie en het verkennen van de direkte omgeving, dus plantenkennis e.d. Dat woord Biologie dat komt in de lager onderwijswet van 1920 nog helemaal niet voor. Dat is een hele vreemde zaak en deze mensen die gaan dan toch een cursus Biologie, een bijscholingscursus volgen, een cursus Biologie op de P.A.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1980 | | pagina 117