- 20 - t.z.t. in deze zaak mee zullen gaan. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. Begrotingswijzigingen classif icatienr-2.07.352.12) (preadvies nr.; 79 0 5 "5 Het betreft de volgende wijzigingen. 31e wijziging 1978 (nadelig exploitatiesaldo zwembad); 11e wiizieing 1979 (bijdragen inzake verpleegkosten voogdijkinderen). Met betrekking tot het nadelig exploitatiesaldo van het zwembad zegt de heer VAN DUIJVENBODE het volgende. Mijnheer de voorzitter, Ondanks elk jaar verhogen van de tarieven zijn b.v. de inkomsten uit abonnementen teruggelopen van 33.224,50 in 1977 tot 30.310,-- in 1978. Dit teruglopen van abonnementen komt m.i. door het steeds maar verhogen van de tarieven, waardoor de minder draagkrachtigen er vanaf moeten zien om een abonnement voor hun kinderen te nemen. Ondanks het teruglopen van abonnementen, is het totaal aantal baden in 1978 met 8.283 omhoog gegaan t.o.v. 1977 tot 53.702 (dus dat is een gunstig punt). Dit heeft echter het financiële beeld, wat 1978 laat zien,niet verbeterd. Het tekort is gestegen met 43.643,47 t.o.v. 1977, dit is een verhoging van ruim 21# tot een totaal tekort van 245.129,28. De personeelskosten zijn met 18.947,-- gestegen t.o.v. 1977» dit is een verhoging van ruim 24#. Dit percentage mag het percentage van 6 a 7 niet te boven gaan in deze tijd van bezuinigingen. In het rapport staat o.a. dat de salariskosten binnen de begroting zyn gebleven en dat klopt met 727» 65. Echter één bladzijde verder staat, dat de overige personeelskosten 5.613,-- bedragen. Hiervoor was begroot 3-566,--, een tekort van 2.047,--. Over het geheel is dit een tekort van 1.319,35. Dit zijn enkele puntjes uit het rapport, waaruit blykt, dat wij grondig moeten onder zoeken of wij het zwembad niet in eigen beheer moeten nemen. Ook het feit dat ze bij wijze van spreken schermen met het feit dat ze binnen de begroting zijn gebleven. En dan één bladzijde verder staat overige personeelskosten, salaris- of personeelskosten, het maakt mij niets uit. Het zijn dezelfde kosten. Het totaal zijn ze niet binnen de begroting gebleven, ze zijn 1.319,35 er overheen gegaan. Dit zijn diverse punten uit het rapport, waarvan ik graag zag, dat het college daar wat aandacht aan besteedde. Mevrouw HENDRICKX merkt op, dat destijds een openluchtbad is gebouwd op een 40-jarige basis van rente en aflossing. Dat zou een bedrag betekenen van 108.303,--. Het tekort was in 1975 f 176.662,76. In 3 jaar is het een totaal tekort van 68.467,-- geworden, dit betekent dat het tekort per jaar 22.822,-- hoger is komen te liggen. Hier komt nog 23*550,bij, dat de gemeente betaalt aan schoolzwemmen buiten de gemeente. Spreekster vraagt of dit zwembad niet meer multifunctioneel gemaakt zou kunnen worden d.m.v. overkapping of evtandere voorzieningen. De kaartverkoop en abonnementskosten lopen ver terug. Spreekster vindt, dat er hard aan gewerkt dient te worden een advies te geven aan N.V. Sportfondsenbad, om tot de leeftyd van 3 jaar geen tarief te berekenen. De tarieven liggen vergeleken by andere gemeenten erg hoog. Misschien dat de gemeente het zwembad nog eens in eigen beheer kan nemen.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1979 | | pagina 69