- 5 -
De VOORZITTER zegt dat hiermede nog nadere informatie inzake
techniek ai berekeningen wordt bedoeld.
Spreker deelt mede, dat de informaties inmiddels naar de provincie
zyn gestuurd en om ervoor te zorgen dat de termijn niet verloopt
dient men te reageren, omdat anders de zaak automatisch is goedgekeurd.
De heer VAN GASTEREN concludeert hieruit dat daardoor de woningbouw
misschien wordt opgeschoven.
De VOORZITTER deelt mede, dat het college zo gauw mogelijk met een
nota inde raadsvergadering zal komen omtrent de stand van zaken met
betrekking tot bestemmingsplan Centrum-Meireweikes
De heer VAN GASTEREN heeft met betrekking tot punt d de volgende
opmerkingen:
Ik wil niet uitsluiten dat deze nieuwe vardeling van de portefeuilles
een verbetering inhoudt.
\ind ik vreemd dat de portefeuilles van Ruimtelijke Ordening en
olkshuisvesting welke al jaar en dag door wethouder Ernest werden
beheerd plotseling worden afgestaan. Vreemd omdat eenieder weet dat
de heer Ernest het beheer van beide portefeuilles altijd erg graag op
zich heeft genomen en daar dan ook een zekere deskundigheid verwacht
mocht worden.
Voor wat betreft de portefeuille van Volkshuisvesting b.v. teken ik
even aan, dat de heer Ernest ook al jaar en dag dicht b\j het volkshuis
vestingsprobleem zit in zyn hoedanigheid van voorzitter van de woning
stichting. B
Ik kan deze portefeuilleverdeling niet anders verklaren dan dat het
uidige college van burgemeester en wethouders misschien van mening is,
dat het gevoerde beleid in het verleden duidelijk verbetering behoeft.
Is het echter anders, dan verneem ik dat wel van het college.
U zult het met mij eens zijn, dat ruimtelijke ordening samenhangt met
volkshuisvesting. Het lag dan ook wel in de rede, dat gelijktijdig met
de verhuizing van ruimtelijke ordening ook volkshuisvesting naar dezelfde
portefeuillehouder zou gaan.
Voor een duidelijk, goed samenhangend beleid echter, vind ik dat ook de
portefeuilles van verkeer, grondzaken en milieu naar een en dezelfde
portefeuillehouder had moeten gaan. Deze nieuwe verdeling lijkt me dan
ook geen garantie voor een goed, duidelijk en samenhangend beleid te
bieden.
Was het zo, dat was gebleken dat de heer Ernest zijn voorkeuren had
voor wat betreft de portefeuilles die hij zou willen beheren, ook de
heer Van Merrienboer heeft zijn voorkeur in het toenmalige coalitie-
beraad uitgesproken.
Onderwijs d£dr had de heer Van Merrienboer een uitgesproken voorkeur
voor. En daar v^as alles voor te zeggen; de heer Van Merrienboer vervult
nu eenmaal een functie in het onderwijs en een zekere deskundigheid op
onderwijsgebied werd als vanzelfsprekend aangenomen.
Gelijk de heer Ernest is ook de heer Van Merrienboer plotseling "hersteld"
van zijn voorkeur.
Maar goed, het college zal wel kunnen en willen verklaren waarom zij
heeft besloten tot deze portefeuilleverdeling en daarnaast ook wel willen
aangeven hoe het college de samenhang ziet tussen de ondersoheidene
portefeuilles.
De wijziging in de portefeuilleverdeling heeft wel tot gevolg dat zaken
betreffende de ruimtelijke ordening en die tot de uitdrukkelijke bevoegd
heid vallen van het college, zgn. zelfbestuurstaken, formeel gesproken
niet meer in wat voor commissie dan ook bespreekbaar is. Het is nu
niet af te dwingen.
Immers, een wethouder is een politiek figuur die bij mandaat in het
college zit. Op straffe van heengaan als wethouder kan hem gevraagd
worden bepaalde zaken aan de orde te stellen (art. 19 procedure b.v.).