Het lykt zo, alsof spreker twee vragen gesteld heeft, die
met deze twee mededelingen de mist ingaan. Spreker wil
wel duidelijk stellen, dat in allebei de gevallen het gelyk
aan zijn kant was en nu wordt het zachtjes aan van de tafel
geveegd.
4. Algemene beschouwingen begroting 1980
De VOORZITTER vraagt de mening aan de raad terzake van de
spreektijd, t.w. 20 minuten per fractie en voor de grotere
fracties voor elk lid telkens 5 minuten extra.
De volgorde is: C.D.A. - Werkgroep Oud Gastel/Stampersgat -
Gemeentebelangen - Algemeen Belang - P.v.d.A. - V.V.D. -
Bejaarden
Spreker zegt mede namens het ambtelyk apparaat erg gelukkig
te zijn met het feit, dat in grote meerderheid de toespraken
onder embargo zijn ingediend.
Namens het C.D.A. houdt de heer VAN DUIJVENBODE de volgende
algemene beschouwing.
C.D.A. Oud en Nieuw Gastel
Mynheer de voorzitter,
Namens het CDA-bestuur en de fractie wil ik een algemene be
schouwing geven op de beleidsnota 1980.
Voorzitter, allereerst een woord van dank aan de ambtenaren die
door extra inzet gezorgd hebben dat er een beleidsnota gekomen is.
Ondanks de matige financiële middelen van de gemeente heeft u een
beleidsnota samengesteld die ons niet tegengevallen is.
Het C.D.A. is het geheel met u eens dat er een meerjarenbegroting
moet komen om zo tot een goed duidelijk beleid te komen dat op de
toekomst gericht is.
Dat onze financi'éle inkomsten-verhogingen gebonden zijn aan de nor
male trend van 3» 5$ is een feit waar wij volledig achter staan, het
is echter ons aller taak om te zorgen dat ons beleid er op gericht
is om deze 3>5$ ie kunnen behalen.
Voorzitter, volgens de toelichting van de gemeentebegroting 1930
zyn er diverse verhogingen van 10^, dit is voor het C.D.A. een
moeilyk verteerbare zaak daar dit extra verhoging van de onroerend-
goedbelasting tot gevolg heeft.
Onroerend-goedbelasting is niet opgenomen in de prijsindex waardoor
de zwakkeren in onze samenleving het nog moeilijker krygen (geen
compensatie)
Voor het ophalen van huisvuil is voor 1980 besloten om gebruik te
maken van een auto met chauffeur van de gemeente Roosendaal, volgens
de begroting is dit 639,-- per jaar goedkoper dan alles in eigen
beheer
Voorzitter, wy zyn van mening dat er verschillende factoren aan
te wyzen zyn die grote twijfels oproepen o.a. het ophalen van huisvui
in 3 dagen in plaats k dagen, dit moet bereikt worden door een be
tere routeplanning en alles in zakken van max. 10 kg.
Dit gaat dus betekenen dat dozen enz. blijven staan zonder afzender
waardoor vervuiling van de gemeente en een sterke styging in de
kosten voor het ophalen van grof huisvuil.
Indien dit volgend jaar zal blyken dan adviseren wij alsnog een
nieuwe vuilnisauto aan te schaffen om alles in eigen beheer te
houden