- 15 -
een zelfstandige gemeente. Een gemeente als Oud en Nieuw Gastel, die
haar eigen belangen kan behartigen zal niet zo snel worden opgeheven.
De VOORZITTER zegt ten aanzien van een mobiele schuilplaats voor het
personeel van de plantsoenendienst, dat dit het bekijken waard is.
Met betrekking tot de kosten van de sporthal is vanuit de eigen dienst
van gemeentewerken medegedeeld, dat een sporthal zoals de gemeente dit
wenst voor 1-g- miljoen is te bouwen. Uiteraard kan een grotere gebouwd
worden en deze kost dan meer.
Of een bejaardenverzorgingstehuis geheel kostendekkend zal zijn, zal uit
een onderzoek moeten blijken.
Met betrekking tot het bij de raadsstukken overgelegde informatiemateriaal,
met name de sporthal, zegt de heer VAN GASTEREN dat een verschil van
bouwkosten van 1 miljoen niet reëel kan zijn. De raad moet goede informatie
krijgen.
De VOORZITTER merkt op, dat burgemeester en wethouders de raad zo breed
mogelijk willen inlichten.
De heer VAN GASTEREN vindt het moeilijk over een sporthal te beslissen,
indien geen exploitatiebegroting is overgelegd.
De VOORZITTER is van mening, dat eerst onderzocht moet worden of subsidie
kan worden verkregen.
Met toestemming van de VOORZITTER formuleert de SECRETARIS een nadere
suggestie, rekening houdend met de discussie.
Er wordt over een volgorde gesproken met verschillende uitgangspunten:
urgentie, concrete realisering, uitvoering nadat subsidie wordt verkregen,
kostendekkend, beschikking over reserves, noodzaak, wensen. Een volgorde
met een gelijke noemer is derhalve niet te geven.
De SECRETARIS wijst op de voorlaatste zin van het preadvies dat burgemeester
en wethouders voor ieder object by mogelijke uitvoering voor een kredietaan
vraag bij de raad terugkomt.
De opvattingen, welke afwyken van het preadvies van burgemeester en wethou
ders worden genotuleerd en liggen derhalve vast.
Indien burgemeester bij een eventuele kredietaanvrage de hiervoor aangehaalde
standpunten betrekt, dan kan de raad nader voor de uitvoering van ieder
concreet project een beslissing nemen.
Per project kan alsdan dieper worden ingegaan op een eventuele exploitatie-
opzet en begroting, zodat de consequenties dan beter te overzien zijn.
De heer MARCELISSEN vindt de volgorde van uitvoering zeer belangrijk.
Uiteraard speelt het verkrijgen van subsidie een zeer belangrijke rol.
De SECRETARIS zegt nog, dat er een voorstel kan worden voorgelegd aan
burgemeester en wethouders, welke objecten op de eerste plaats in 1979
gerealiseerd zouden moeten worden en dat hiervoor alle voorbereidings
maatregelen dienen te worden getroffen om concrete kredietaanvragen aan
de raad voor te leggen.
De VOORZITTER wil naar een beoordeling van volgorde van de objechten.
Spreker vraagt eerst of de raad kan instemmen met de door burgemeester en
wethouders weergegeven volgorde. e
Dit wordt niet in stemming gebracht, doch de volgorde die door de heer
MARCELISSEN is aangegeven en deze volgorde wordt gesteund.
De heer VAN BEEK is van mening, dat de volgorde van de heer Marcelissen
wel voor 90% van de raadsleden akkoord zal zijn, doch spreker is het met
de secretaris eens, dat een goede afweging eerst kan worden opgesteld,
indien de discussie op een rijtje wordt gezet.
Spreker stelt daarom voor de beslissing aan te houden, een aan de hand van
de discussie gesplitst overzicht te maken en dat in stemming te brengen in
de februarivergadering.
De VOORZITTER maakt deze beperking, dat waar vrijwel unaniem de eerste
keus op valt, burgemeester en wethouders al voorbereidende onderzoeken en
maatregelen kunnen nemen, indien dit nodig zou zijn.
De heer VAN BEEK stelt dit zelfs erg op prijs.
De heer MARCELISSEN vraagt welk voorstel het verststrekkend is.