- 15 - een zelfstandige gemeente. Een gemeente als Oud en Nieuw Gastel, die haar eigen belangen kan behartigen zal niet zo snel worden opgeheven. De VOORZITTER zegt ten aanzien van een mobiele schuilplaats voor het personeel van de plantsoenendienst, dat dit het bekijken waard is. Met betrekking tot de kosten van de sporthal is vanuit de eigen dienst van gemeentewerken medegedeeld, dat een sporthal zoals de gemeente dit wenst voor 1-g- miljoen is te bouwen. Uiteraard kan een grotere gebouwd worden en deze kost dan meer. Of een bejaardenverzorgingstehuis geheel kostendekkend zal zijn, zal uit een onderzoek moeten blijken. Met betrekking tot het bij de raadsstukken overgelegde informatiemateriaal, met name de sporthal, zegt de heer VAN GASTEREN dat een verschil van bouwkosten van 1 miljoen niet reëel kan zijn. De raad moet goede informatie krijgen. De VOORZITTER merkt op, dat burgemeester en wethouders de raad zo breed mogelijk willen inlichten. De heer VAN GASTEREN vindt het moeilijk over een sporthal te beslissen, indien geen exploitatiebegroting is overgelegd. De VOORZITTER is van mening, dat eerst onderzocht moet worden of subsidie kan worden verkregen. Met toestemming van de VOORZITTER formuleert de SECRETARIS een nadere suggestie, rekening houdend met de discussie. Er wordt over een volgorde gesproken met verschillende uitgangspunten: urgentie, concrete realisering, uitvoering nadat subsidie wordt verkregen, kostendekkend, beschikking over reserves, noodzaak, wensen. Een volgorde met een gelijke noemer is derhalve niet te geven. De SECRETARIS wijst op de voorlaatste zin van het preadvies dat burgemeester en wethouders voor ieder object by mogelijke uitvoering voor een kredietaan vraag bij de raad terugkomt. De opvattingen, welke afwyken van het preadvies van burgemeester en wethou ders worden genotuleerd en liggen derhalve vast. Indien burgemeester bij een eventuele kredietaanvrage de hiervoor aangehaalde standpunten betrekt, dan kan de raad nader voor de uitvoering van ieder concreet project een beslissing nemen. Per project kan alsdan dieper worden ingegaan op een eventuele exploitatie- opzet en begroting, zodat de consequenties dan beter te overzien zijn. De heer MARCELISSEN vindt de volgorde van uitvoering zeer belangrijk. Uiteraard speelt het verkrijgen van subsidie een zeer belangrijke rol. De SECRETARIS zegt nog, dat er een voorstel kan worden voorgelegd aan burgemeester en wethouders, welke objecten op de eerste plaats in 1979 gerealiseerd zouden moeten worden en dat hiervoor alle voorbereidings maatregelen dienen te worden getroffen om concrete kredietaanvragen aan de raad voor te leggen. De VOORZITTER wil naar een beoordeling van volgorde van de objechten. Spreker vraagt eerst of de raad kan instemmen met de door burgemeester en wethouders weergegeven volgorde. e Dit wordt niet in stemming gebracht, doch de volgorde die door de heer MARCELISSEN is aangegeven en deze volgorde wordt gesteund. De heer VAN BEEK is van mening, dat de volgorde van de heer Marcelissen wel voor 90% van de raadsleden akkoord zal zijn, doch spreker is het met de secretaris eens, dat een goede afweging eerst kan worden opgesteld, indien de discussie op een rijtje wordt gezet. Spreker stelt daarom voor de beslissing aan te houden, een aan de hand van de discussie gesplitst overzicht te maken en dat in stemming te brengen in de februarivergadering. De VOORZITTER maakt deze beperking, dat waar vrijwel unaniem de eerste keus op valt, burgemeester en wethouders al voorbereidende onderzoeken en maatregelen kunnen nemen, indien dit nodig zou zijn. De heer VAN BEEK stelt dit zelfs erg op prijs. De heer MARCELISSEN vraagt welk voorstel het verststrekkend is.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1979 | | pagina 287