- 14 - dat we als gemeente moeten bezuinigen. Ook in het kader van Bestek '81. Spreker wil met betrekking tot het bejaardenverzorgingstehuis nadere gegevens of de bouw inderdaad kostendekkend zal zijn. De heer VAN GASTEREN geeft als volgorde van de investeringen als voor naamste 1. fiets/voetgangerstunnel (B&W no. 2) 2. bejaardenverzorgingstehuis (B&W no. 3) 3. riolering eerste fase (B&W no. 8) 4. riolering tweede fase (B&W no.13' 5. bestemmingsplan buitengebied (B&W no. 5, Voor het overige heeft spreker geen voorkeur. Spreker wil verder de volgorde van burgemeester en wethouders aanhouden. De heer OOMEN wil het bestemmingsplan Buitengebied als volgno. 2 zien. Men is hier al mee bezig. De heer JANSEN ziet door de bomen het bos niet meer. Het lijkt wel Sinter klaas. De opzet van het college van burgemeester en wethouders is om de investe ringen zo goed mogelijk uit te voeren. Spreker is het op veel punten eens met de heer Van Beek. Met betrekking tot de realisering van een gemeentehuis is spreker er van overtuigd dat levensvatbare gemeenten niet worden opgeheven en niet exact aan 10.000 zielen wordt vastgehouden. De heer JANSEN kan zich verenigen met het door burgemeester en wethouders opgestelde preadvies. De heer VAN DUIJVENBODE merkt op dat zowat de hele raad in oppositiè komt als gesproken wordt over de sporthal. De heer VAN BEEK vraagt dit nader toe te lichten, daar de heer VAN DUIJVENBODE ook spreekt over verkiezings campagne. De heer VAN BEEK wil dan namen en partijen horen. De VOORZITTER sluit deze discussie af. De VOORZITTER vermèldt, dat het voorstel van burgemeester en wethouders een urgentieprogram betreft, hetgeen niet inhoudt, dat de genoemde volgorde ook die is van uitvoering. Uiteraard hangt uitvoering van werk sterk af van het verkrijgen van D.A.C.W.- subsidie. De heer VAN BEEK merkt op, dat als de investeringen waarvoor in 1979 geen dekkingsmiddelen voor aanwezig behoeven te zijn elimineert, dat de volgorde van de heer Marcelissen en spreker bijna gelijk ligt. Dit wil niet zeggen dat b.v. een bejaardenverzorgingstehuis geen priori- teit moet krijgen. Mocht een be jaardenverzorgingstehuis achteraf niet geheel kostendekkend blijken, dan krijgt dit object van spreker prioriteit. Spreker wil duidelijk stellen dat de discussie moet gaan over de projecten, welke gedekt moeten worden in het jaar 1979 uit het bedrag van rond 1 ton, hetwelk beschikbaar is voor rente en afschrijving. Hetgeen wordt beschikt uit de saldireserve komt niet ten laste van genoemde 1 ton. Mevrouw HENDRICKX kan zich er mee verenigen indien de bibliotheek en de sporthal tegelijk in uitvoering komen, indien dit mogelijk is. Spreekster voegt er wel aan toe, dat de sporthal eerst gerealiseerd kan worden, indien er subsidie wordt verkregen. De heer VAN GASTEREN ziet het overboeken van reserves naar een bestemmings reserve als een boekhoudkundige aangelegenheid. Een bestemmingsreserve voor een nieuw gemeentehuis betekent nog niet, dat dit gebouwd kan worden. Hier moet eerst meer duidelijkheid over zijn. Een bestemmingsreserve kan later wéér overgeboekt worden. De VOORZITTER memoreert, dat de gemeente Wouw een nieuw gemeentehuis zou bouwen voor 3 miljoen, doch in feite is het 4 miljoen, wanneer alles wordt berekend, 3 miljoen is de aanbestedingssom. Met de reorganisatieplannen van gemeenten zegt de VOORZITTER dat van rege ringswege is gesteld, dat het inwonertal van 10.000 niet strikt zal worden gehandhaafd. Een inwonertal van 8.000 is ook als reëel aan te merken voor

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1979 | | pagina 286