- 9 - is en of de huidige "bejaarde bewoonster de woning gaat verlaten. De VOORZITTER bevestigt dit, doch de heer VAN GASTEREN merkt op, dat de koper wel gaat trouwen doch niet getrouwd is met de dochter van de be woonster. De heer VAN GASTEREN wil voorkomen, dat mensen van buiten de gemeente woningen gaan kopen in de gemeente. Op de desbetreffende vraag van de heer VAN GASTEREN antwoordt de VOOR ZITTER dat de gemeente de betreffende grond niet meer nodig heeft voor de realisering van het bestemmingsplan "Westakkeren"daar dit gebied te kort bij de rondweg is gelegen. De heer VAN GASTEREN mist in de voorwaarden het anti-speculatiebeding en de mogelijkheid van terugkoop door de gemeente. Mevrouw HENDRICKX memoreert dat geen bepaling is opgenomen, dat de woning eerst na 10 jaar bewoning mag worden verkocht. Naar aanleiding van een discussie omtrent de waarde van de woning, verge leken met de waardebepaling bij verkoop van woningwetwoningen, zegt de VOORZITTER toe, op uitdrukkelijke vraag van de heer VAN GASTEREN, dat in het vervolg het anti-speculatiebeding zal worden opgenomen, alsmede terug koopmogelijkheid door gemeente. De algemene voorwaarden kunnen dan herzien worden. De heer MARCELISSEN wenst de bepaling van 10 jaar bewonen alsnog op te nemen. Dit is een voorstel en wordt door de gehele Daad zonder hoofdelijke stemming overgenomen. Rekening houdend met dit laatste voorstel wordt het voorstel van burgemees ter en wethouders zonder hoofdelijke stemming met algemene stemmen aangenomen. 6. Wijziging "Verordening, regelende de samenstelling en bevoegdheden van de commissie voor Algemeen Welzijn" en wijziging "Verordening, regelende de samenstelling en bevoegdheden van de commissie Open bare werken" in verband met openbaarheid van de commissievergade ringen (classificatienr.-2.07.9151 (preadvies nr.: 79.005) In het preadvies worden voor- en nadelen van openbaarheid genoemd. De heer VAN DUIJVENBODE vindt alleen van de nadelen het derde bezwaar juist (bladzijde 3)« De daarvoor genoemde zijn volgens spreker niet van belang. De heer VAN BEEK ziet in artikel 9 en 10 tegenstrijdige foDDmuleringen. In artikel 9 staat dat burgemeester en wethouders bepalen dat een ver gadering besloten moet zijn. Het laatste lid van artikel 10 kan over al dan niet openbaarheid gestemd worden. Geldt dit ook voor een door burge meester en wethouders voorgeschreven besloten vergadering. De VOORZITTER licht toe, dat artikel 10 bedoeld is om de commissie de mogelijkheid te geven om een in principe - door burgemeester en wethouders niet tot besloten vergadering aangegeven - openbare vergadering toch be sloten te doen zijn. De reden is dezelfde als aangegeven in artikel 9» t:.w. indien publieke of persoonlijke belangen door openbaarheid zouden kunnen worden geschaad. De voorzitter (van de commissie) stelt het besloten vergaderen voor; de commissie beslist. Als hier de stemmen staken over de niet-openbaar heid, beslist de voorzitter (van de commissie). Een door burgemeester en wethouders besloten verklaarde vergadering van de commissie kan nimmer openbaar zijn. De heer VAN BEEK zou in de foD?mulering meer duidelijkheid willen zien. Hoewel de redactie juist is, kan worden nagegaan of de redactie zodanig kan zijn, dat geen enkel misverstand mogelijk zal zijn. De heer MOERINGS constateert dat de voorliggende wijziging van de onder scheidene verordeningen een definitieve openbaarheid van de commissie vergaderingen betekent, terwijl is afgesproken dat eerst een proef genomen zou worden.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1979 | | pagina 281