17 -
Ik moet er op wijzen, dat indien de raad - onverhoopt - dit
heilloze voorstel van het college overneemt (en de openbare
basisschool ondanks het gebrek aan gegevens, niet in bijzondere
omstandigheden verklaart), grote financiële gevaren voor onze
gemeente aanwezig zijn.
Wat gebeurt er namelijk indien later zal blijken, dat de gegeven
kostenraming van het openbaar onderwijs te laag was? En dat zit
er dik in. Of het moet het voornemen van het college (en deze
raad) zijn, om het openbaar onderwijs middels onverantwoord grote
bezuinigingen, de nek om te draaien.
Stel, dat het bedrag per leerling van het openbaar onderwijs
hoger is, dan thans door het college door middel van twijfel
achtige ramingen wordt voorgewend? In dat geval zal de gemeente
alsnog over de brug moeten komen en zal de gemeente het hogere
bedrag met terugwerkende kracht ook moeten betalen t.b.v. het
bijzonder onderwijs.
Het zal iedereen duidelijk zijn, dat met name de vaste kosten
zwaarder op het bedrag per leerling drukken bij een kleiner aan
tal leerlingen. Vergelijk dat maar met bedrijfsonkosten per produk-
tie-eenheid
Het is duidelijk, dat de gemeenschap voor bijzonder zware lasten
komt te staan, indien zou blijken, dat het bedrag per leerling
b.v. 100,-- hoger zou zijn. Dat kost de gemeenschap 770 x 100
gldd.i. 77.000 guldens per jaar. Dit bedrag zou dan vervolgens
door het R.K. Schoolbestuur extra kunnen worden besteed. Wat de
openbare basisschool in de vorm van b.v. huisvestingskosten
krijgt, krijgen de bijzondere scholen in de vorm van "extraatjes".
Dit heeft natuurlijk niets te maken met financiële gelijkstelling
van bijzonder- en openbaar onderwijs.
Overigens ben ik het met iedereen eens, die zou beweren, dat
extra geld alléén, nog geen kwalitatief goed onderwijs garandeert.
Wat dat betreft heb ik de nodige ervaringen opgedaan.
Ik ben van mening, dat de gemeente - VOOR ALLE ZEKERHEID - gezien
de talloze onzekere faktoren m.b.t. het openbaar onderwijs, de
openbare basisschool als zijnde verkerende in bijzondere omstandig
heden zou moeten verklaren. Dit om te voorkomen, dat de gemeente
straks gekonfronteerd wordt met een grote - elk jaar terugkomende -
financiële aderlating.
Ik verzoek het college dan ook met klem:
a. er met de grootst mogelijke klem bij de minister van onderwijs
en wetenschappen op aan te dringen de bijzondere school in
Stampersgat als verkerende in bijzondere omstandigheden te
verklaren overeenkomstig artikel 101-ter en het bedrag per
leerling van de bijzondere scholen te bepalen op het bedrag,
dat in de vorige raadsvergadering door het college werd
voorgesteldj
b. het voorliggende voorstel, houdende het vaststellen per
leerling terug te nemen;
c. alsnog de raad voor te stellen de openbare basisschool als
zjjnde in bijzondere omstandigheden verkerende te verklaren.
Ik doe een zeer dringend beroep op de gemeenteraad, in het
belang van de echte vrijheid van onderwijs, in het belang van de
financiële gelijkstelling, in het belang van de kinderen en in
het financiële belang van de gemeente, alsnog de wettelijke
mogelijkheden te benutten en stel voor: