- 10 - Er is in de tussentijd geen gemeenteraadsvergadering meer geweest. De raad is dus helemaal akkoord met de aankoop (dat was men trouwens in de raadsvergadering van 27 juni 1979 al). Spreker heeft toch nog twee vragen. In de Verkoopvoorwaarden, artikel 4, staat dat de juridische levering zal plaatsvinden 8 dagen na het verlenen van de bouwvergunning van de nieuwe pastorie. Spreker vraagt of het mogelijk is een tijdsbestek te noemen waarin een bouwvergunning bij het r.k. kerkbestuur kan zijn, dit in verband met eventuele re^nteverliezen. Naar aanleiding van artikel 16 vraagt spreker of er een rapport is samengesteld door de dienst gemeentewerken over de te verwachten buitengewone reparaties. Hoe groot is de begroting m.b.t. deze zaak. De heer VAN BEEK maakt zijn complimenten aan de gemeente en aan het r.k. kerkbestuur voor het op zo'n korte termijn afhandelen van deze zaak, voor een bedrag waarmee de gemeente uit de voeten kan en waarmee de mogelijkheid aanwezig is om met bestaande gebouwen ook iets te doen. Waar men zelfs de mogelijkheid mee heeft om de hele zaak tegen de grond te gooien. Dat hier geen taxatierapporten van zijn gemaakt, gezien deze prijs. Dan zegt spreker: "dat hoeft voor mij helemaal niet, dat zijn kosteh op het sterfhuis, en die hebben we niet nodig". Spreker heeft in de vorige raadsvergadering (27 juni 1979) ook al gevraagd naar de bestemming. Deze vraag stelt spreker nu weer. Spreker wil een indicatie hebben van wat de gemeente met het gebouw gaat doen. Uit de stukken, die ter inzage lagen, bleek dat er nogal wat kleine puntjes geregeld moesten worden tussen koper en verkoper. Spreker zou graag weten of aan die puntjes ook tegemoet gekomen kan worden, zodat die zaken afgerond kunnen worden. De VOORZITTER antwoordt als volgt. De heer Van Gasteren mist een taxatierapport en de heer Van Beek zegt: kosten op het sterfhuis. Het volgende is gebeurd. Het college heeft bekeken hoe deze zaak er uit zag, het college heeft gefilosofeerd, gemeten, gerekend. Het college heeft degene, die taxeert voor de gemeente opdracht gegeven: taxeren. Intussen heeft het college zelf onderhandeld met het r.k. kerkbestuur, en daar was men een heel eind mee op weg. Men heeft toen degene, die voor de gemeente zou taxeren, gerappelleerd. Hij had er geen tijd voor gehad of was het vergeten. Het college heeft hem toen ter verantwoording geroepen en gezegd: Wat vindt u daar nou van. Hij is vervolgens gaan rekenen en kwam ongeveer 10$ boven dit bedrag. Burgemeester en wethouders hebben toen gezegd: dank je wel en waren van mening dat het voor dat verdere taxatierapport overbodig geld uitgeven zou zijn. Gewoonlijk komen er taxatierapporten, tenzij het college van bur gemeester en wethouders andere mogelijkheden heeft om langs informatieve, betrouwbare weg aan de weet te kunnen komen, wat de prijs moet zijn. Overigens zijn er verschillende mensen in het college, die daar ook vanuit andere hoofde beslist wel enige ervaring mee hebben. De heer Van Gasteren heeft gezegd, dat het zaakje al met al 58,-- m2 gaat kosten en dat men daar geen enkele bijzondere bebouwing meer op kan realiseren. Spreker wil de heer Van Gasteren erop attent maken, dat bijzondere openbare bebouwing in de bestemmingsplannen neerkomt op 127,ra2 en dat deze

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1979 | | pagina 144