- 15 - stel dat nu op tafel ligt en dat we een amendement kunnen noe men, dat dit een onverteerbare zaak is. Waarom? Wat nu gepro beerd wordt om een deel van het onderwijs z\jn zin te laten krij gen. Als ik praat over een deel, dan is dat maximaal een kwart. Als vanavond toch dat besluit genomen zal worden, dan lijkt my, dat de ouders die de kinderen op die scholen hebben zitten, wiens bestuur dat besluit neemt, niet capabel om nog verder voor onze kinderen te zorgen. De ouders kunnen daar maar een ding uit leren: de consequentie aanvaarden van de daden die er gepleegd worden. En niet alleen maar bly zijn, dat drie scholen blijven zoals het is en dat de vierde de dupe wordt. Ik hoop dat de ouders - die ik toch erg verstandig acht, an ders hadden die hier vanavond niet gezeten - het belang van hun kind voorop hebben staan. Laat ze dit goed in hun oren knopen. Dat er kinderen opgeofferd worden aan belangen welke buiten het schoolgebeuren omgaan - ik wil niet in details treden en die belangen er by gaan betrekken Ook al is een minderheid nog zo klein, moet men daar rekening mee houden. Als dat niet gebeurd, dan is dit geen democratie, dan is dat dictatuur Minderheden hebben recht om hun stem te laten horen. Een aantal vragen, welke ik graag letterlijk beantwoord zou willen zien, en een aantal opmerkingen. Hierna geeft de VOORZITTER het woord aan de< heer Doornen. De heer DOOMEN houdt de volgende beschouwing. Het is moeilijk, mynheer de voorzitter, om hier nog bepaalde stoffen toe te voegen, maar ik vraag U beleefd om naar aanlei ding van agendapunt k een bespreking te louden maar dan ook met de oudercomitésdus de kwaliteit, het gehele pakket. Spreker vraagt om een extra raadsbepreking met de agendapunten: opening, agendapunt 4 en sluiting. Hierna heeft de VOORZITTER het woord aan de heer Van Duijvenbode. De heer VAN DUIJVENBODE houdt de volgende beschouwing. Mijnheer de voorzitter, wy zyn tot dit voorstel gekomen namens Gemeentebelangen, Werkgroep, Bejaardenparty en C.D.A. Voor ons was de splitsing van de kleuterschool t Kwetternest onverteerbaar, dat was voor ons niet mogelijk. Ten eerste werken die kinderen aan gezamenlijke projecten, ze gebruiken gezamenlijk een speelzaal en elke keer zullen die kinderen door de kou en de narigheid aangekleed moeten worden en oversteken, dus contact met de ouders en de leidsters van de kleuterschool is dan ook niet 100$, dit was een reden van ons om in ieder geval de Stichting van de kleuterschool 1t Kwetternest af te werken. De St. Bernardusschool handhaven in de oude situatie, dat kon ook moeilijk anders, want anders hadden wy één klas over moeten hevelep naar ofwel de openbare school of naar de St. Joannes- school, en dat was ook niet doende qua afstand en bereikbaar heid. Toen zijn wy gekomen tot het voorstel van de Schippersschool naar de Joannesschool (ik zal straks toelichten waarom wy daar toe gekomen zijn) de openbare school met 2 extra lokaliteiten van het kleine patronaat wat ze kunnen huren van het Kerkbestuur.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1979 | | pagina 104