- 15 -
stel dat nu op tafel ligt en dat we een amendement kunnen noe
men, dat dit een onverteerbare zaak is. Waarom? Wat nu gepro
beerd wordt om een deel van het onderwijs z\jn zin te laten krij
gen. Als ik praat over een deel, dan is dat maximaal een kwart.
Als vanavond toch dat besluit genomen zal worden, dan lijkt my,
dat de ouders die de kinderen op die scholen hebben zitten,
wiens bestuur dat besluit neemt, niet capabel om nog verder
voor onze kinderen te zorgen.
De ouders kunnen daar maar een ding uit leren: de consequentie
aanvaarden van de daden die er gepleegd worden.
En niet alleen maar bly zijn, dat drie scholen blijven zoals het
is en dat de vierde de dupe wordt.
Ik hoop dat de ouders - die ik toch erg verstandig acht, an
ders hadden die hier vanavond niet gezeten - het belang van hun
kind voorop hebben staan. Laat ze dit goed in hun oren knopen.
Dat er kinderen opgeofferd worden aan belangen welke buiten
het schoolgebeuren omgaan - ik wil niet in details treden en
die belangen er by gaan betrekken Ook al is een minderheid
nog zo klein, moet men daar rekening mee houden.
Als dat niet gebeurd, dan is dit geen democratie, dan is dat
dictatuur
Minderheden hebben recht om hun stem te laten horen.
Een aantal vragen, welke ik graag letterlijk beantwoord zou
willen zien, en een aantal opmerkingen.
Hierna geeft de VOORZITTER het woord aan de< heer Doornen.
De heer DOOMEN houdt de volgende beschouwing.
Het is moeilijk, mynheer de voorzitter, om hier nog bepaalde
stoffen toe te voegen, maar ik vraag U beleefd om naar aanlei
ding van agendapunt k een bespreking te louden maar dan ook met
de oudercomitésdus de kwaliteit, het gehele pakket.
Spreker vraagt om een extra raadsbepreking met de agendapunten:
opening, agendapunt 4 en sluiting.
Hierna heeft de VOORZITTER het woord aan de heer Van Duijvenbode.
De heer VAN DUIJVENBODE houdt de volgende beschouwing.
Mijnheer de voorzitter, wy zyn tot dit voorstel gekomen namens
Gemeentebelangen, Werkgroep, Bejaardenparty en C.D.A.
Voor ons was de splitsing van de kleuterschool t Kwetternest
onverteerbaar, dat was voor ons niet mogelijk.
Ten eerste werken die kinderen aan gezamenlijke projecten, ze
gebruiken gezamenlijk een speelzaal en elke keer zullen die
kinderen door de kou en de narigheid aangekleed moeten worden
en oversteken, dus contact met de ouders en de leidsters van
de kleuterschool is dan ook niet 100$, dit was een reden van
ons om in ieder geval de Stichting van de kleuterschool 1t
Kwetternest af te werken.
De St. Bernardusschool handhaven in de oude situatie, dat kon
ook moeilijk anders, want anders hadden wy één klas over moeten
hevelep naar ofwel de openbare school of naar de St. Joannes-
school, en dat was ook niet doende qua afstand en bereikbaar
heid.
Toen zijn wy gekomen tot het voorstel van de Schippersschool
naar de Joannesschool (ik zal straks toelichten waarom wy daar
toe gekomen zijn) de openbare school met 2 extra lokaliteiten van
het kleine patronaat wat ze kunnen huren van het Kerkbestuur.