- 5 -
en jongeren, over bejaardenbeleid, enz. Spreker wil een ruimere
taak aan de commissie geven met meer bevoegdheden. De mogelijk
heid van zitting hebben van niet raadsleden moet mogelijk zijn.
Niet in de commissie zitting hebbende raadsleden moeten worden
toegelaten in de vergadering van de commissie als toehoorders.
Deze punten zijn voor spreker belangrijk om een beslissing op het.
agendapunt te kunnen nemen.
Indien vastgehouden wordt aan artikel 62 commissie heeft spreker
nog enkele vragen ten aanzien van de verordening, doch wil eerst
het principebesluit afwachten.
Mevrouw AKKERMANS heeft de volgende vragen en kanttekeningen.
Spreekster is het bekend, dat de voorzitter tegen commissies is.
Daar heeft spreekster respect voor. De nieuwe raad is vóór com
missies.
Maar twee commissies -van ieder 7 leden, waarvan iedereen een portie,
ontgaat spreekster te enen male. Bovendien kan onder "Algemeen
Welzijn'.1 ook Openbare werken worden ondergebracht. Dan kan de gehele
raad integraal één commissie vormen.
Spreekster heeft in de ontwerp-verordening gelezen dat de commissie
leden een vergoeding krijgen.
De voorgestelde commissie heet "Algemeen f .1 zijn"Volgens de om
schrijving vallen hieronderonderwijs, cultuur en milieu.
Mevrouw AKKERMANS zag ook liever dat het voorstel door burgemees
ter en wethouders wordt teruggenomen en er voorstellen komen voor
een aantal, althans meerdere ep kleine commissies. Bijvoorbeeld:
commissie sport, commissie onderwijs en in iedere commissie die
mensen plaatst die het meest van het betreffende onderwerp afweten.
De gemeenteraad kan dan profiteren van de deskundigheid van de
betreffende leden.
Thans, bij 7 leden en 7 plaatsvervangende leden, is de ene helft
lid en de andere helft plaatsvervangend lid en omgekeerd.
Bijvoorbeeld: spreekster neemt n vrouw Hendrickx waar en omgekeerd
doch beiden hebben over hetzelfde onderwerp mogelijk geheel afwij
kende standpunten.
De commissie Openbare werken heeft met 5 man toch voortreffelijk
gewerkt
Een commissie: onderwijs, met een openbare school is dat een logische
isaak. Een commissie: sport, jeugd en recreatie, enz., met leden die
er verstand van hebben. Het gaat er om dat er commissies zijn, die
een taak kunnen vervullen.
De heer VAN DUIJVENBODE stelt voor, de taken van de commissie paral
lel te laten lopen met de taken van de betreffende wethoudersporte
feuilles
De VOORZITTER wijst er op, dat de portefeuilleverdeling geen vaste
zaak is en kan wisselen. De taak van de commissie blijft gelijk.
De heer VAN BEEK wil de naam "Algemeen Welzijn" veranderd zien,
zeker als er ook andere onderwerpen onder gaan vallen, aangepast
aan de wethoudersportefeuilles.
Spreker vindt dat een commissie bijpassende zaken dient te behande
len: Bejaarden passen niet bij cultuur en milieu.
Spreker vindt in de omschrijving van de taak geen duidelijk karakter
van de commissie. Aan de verordening zitten ook haken en ogen.
Spreker memoreert nogmaals dat het een te geforceerde zaak is.
De VOORZITTER is het hiermede niet eens. Spreker wil wel meedenken
om de verordening en de taakomschrijving te wijzigen. Zónder meer
moet vervallen de vergoeding aan raadsleden.
Wethouder VAN MERRIENBOER vindt, dat er een principebeslissing
genomen moet worden ten aanzien vafi commissies. Men moet beginnen
met werken.