b) de raad kiest voor een bestuurlijke taak, met een eigen inbreng die gedragen wordt door de "achterban". Het college van burgemeester en wethouders voert de besluiten uit. De as van het besturen ligt dan by de raad. Een artikel 61 commissie brengt nieuwe elementen in en geeft de kiezers de kans om mee te praten over hun eigen woon en leef situatie De raad kan dan initiatieven tonen en rnet goed doordachte voor stellen komen, het college van burgemeester en wethouders kan dan ook tot een betere uitvoering overgaan. "Verbeter de wereld en begin bij de raad" zal de lijfspreuk van de raad kunnen zijn. Met een goed functionerende raad zal het contact met het college van burgemeester en wethouders óók verbeteren. Als in het verleden het college van burgemeester en wethouders nog a*l eens aan kritiek heeft blootgestaan dan kan de raad zich afvragen of dat ook niet kwam omdat de raad zelf niet goed functioneerde Uit dit betoog kunt u afleiden dat ondergetekende voorstander is van een initiatief tonende raad die in contact blijft met de bevolking. Artikel 6l commissies passen daarin. Om deze reden doe ik een dringend beroep op het college van burgemeester en wethouders om de voorstellen vervat in de punten 4, 5, 6 en 7 terug te nemen, om te voorkomen dat de raad een overhaaste beslissing neemt, die alleen met veel moeite is terug te draaien. Het college is daar niet mee gebaat, de raad niet en zeker de bevolking niet. Als de voorstellen niet worden teruggenomen door burgemeester en wethouders verzoek ik u dit schrijven te behandelen alvorens de beraadslaging over deze agendapunten begint. De VOORZITTER deelt mede, dat burgemeester en wethouders niet bereid zijn de genoemde voorstellen terug te nemen, weshalve de brief van de heer VAN BEEK ter discussie wordt gesteld. De VOORZITTER wijst er op dat artikel 61 van de gemeentewet twee ledig is. Enerzijds kunnen de commissies een bepaalde bevoegdheid hebben. Onder voorwaarde dat de raad, c.q. burgemeester en wet houders de bereidheid hebben de onderscheidene bevoegdheden over te dragen. Anderzijds worden zogenaamd wijkraden bedoeld, welke alleen in grote steden in het leven zijn geroepen, en waarvan uit de praktijk blijkt, dat deze niet functioneren, zoals men had verwacht Een artikel 62 commissie is er uitsluitend voor advies aan burge meester en wethouders. Dat wil niet zeggen, dat de commissie geen eigen initiatieven zou kunnen hebben. In de regeling staat dat burgemeester en wethouders advies kunnen vragen, doch in deze regeling staat ook, dat de commissie op eigen initiatief met ad viezen kan komen. Het is ook mogelijk om mensen buiten de commissie te horen» Dit geldt zowel voor artikel 6l als artikel 62 commissies. De VOORZITTER vindt dat een artikel 6l commissie in strijd is met de grondwet en de gemeentewet by overdracht van bevoegdheden, daar de raad het hoogste orgaan is van de gemeente en belast is met het nemen van besluiten in de huishouding van de gemeente. Als, zoals voorgesteld, er een commissie van 7 leden is, dan kan men in zo'n commissie in feite beslissen. De vraag is ook of de vergaderingen van de commissie openbaar zullen zyn. De commissie Openbare werken heeft zich eerder uitgesproken om niet in het openbaar te vergaderen.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 91