b) de raad kiest voor een bestuurlijke taak, met een eigen
inbreng die gedragen wordt door de "achterban". Het college
van burgemeester en wethouders voert de besluiten uit.
De as van het besturen ligt dan by de raad.
Een artikel 61 commissie brengt nieuwe elementen in en geeft de
kiezers de kans om mee te praten over hun eigen woon en leef
situatie
De raad kan dan initiatieven tonen en rnet goed doordachte voor
stellen komen, het college van burgemeester en wethouders kan
dan ook tot een betere uitvoering overgaan.
"Verbeter de wereld en begin bij de raad" zal de lijfspreuk van
de raad kunnen zijn.
Met een goed functionerende raad zal het contact met het college
van burgemeester en wethouders óók verbeteren.
Als in het verleden het college van burgemeester en wethouders
nog a*l eens aan kritiek heeft blootgestaan dan kan de raad zich
afvragen of dat ook niet kwam omdat de raad zelf niet goed
functioneerde
Uit dit betoog kunt u afleiden dat ondergetekende voorstander
is van een initiatief tonende raad die in contact blijft met
de bevolking. Artikel 6l commissies passen daarin.
Om deze reden doe ik een dringend beroep op het college van
burgemeester en wethouders om de voorstellen vervat in de punten
4, 5, 6 en 7 terug te nemen, om te voorkomen dat de raad een
overhaaste beslissing neemt, die alleen met veel moeite is terug
te draaien.
Het college is daar niet mee gebaat, de raad niet en zeker de
bevolking niet.
Als de voorstellen niet worden teruggenomen door burgemeester
en wethouders verzoek ik u dit schrijven te behandelen alvorens
de beraadslaging over deze agendapunten begint.
De VOORZITTER deelt mede, dat burgemeester en wethouders niet
bereid zijn de genoemde voorstellen terug te nemen, weshalve de
brief van de heer VAN BEEK ter discussie wordt gesteld.
De VOORZITTER wijst er op dat artikel 61 van de gemeentewet twee
ledig is. Enerzijds kunnen de commissies een bepaalde bevoegdheid
hebben. Onder voorwaarde dat de raad, c.q. burgemeester en wet
houders de bereidheid hebben de onderscheidene bevoegdheden over
te dragen. Anderzijds worden zogenaamd wijkraden bedoeld, welke
alleen in grote steden in het leven zijn geroepen, en waarvan
uit de praktijk blijkt, dat deze niet functioneren, zoals men had
verwacht
Een artikel 62 commissie is er uitsluitend voor advies aan burge
meester en wethouders. Dat wil niet zeggen, dat de commissie geen
eigen initiatieven zou kunnen hebben. In de regeling staat dat
burgemeester en wethouders advies kunnen vragen, doch in deze
regeling staat ook, dat de commissie op eigen initiatief met ad
viezen kan komen. Het is ook mogelijk om mensen buiten de commissie
te horen» Dit geldt zowel voor artikel 6l als artikel 62 commissies.
De VOORZITTER vindt dat een artikel 6l commissie in strijd is met
de grondwet en de gemeentewet by overdracht van bevoegdheden,
daar de raad het hoogste orgaan is van de gemeente en belast is
met het nemen van besluiten in de huishouding van de gemeente.
Als, zoals voorgesteld, er een commissie van 7 leden is, dan kan
men in zo'n commissie in feite beslissen. De vraag is ook of de
vergaderingen van de commissie openbaar zullen zyn. De commissie
Openbare werken heeft zich eerder uitgesproken om niet in het
openbaar te vergaderen.