- 4 -
zal in eerste Instantie zo weinig mogelijk nevenfuncties moeten
aanvaarden en dient zich zoveel mogelijk voor de gemeente in te
zetten.
Het belangrijkste punt wat ik vraag is de termijn tussen de pensio
nering van de oude burgemeester en de benoeming van de nieuwe
burgemeester zo kort mogelijk te houden.
De VOORZITTER geeft verder het woord aan de heer Marcelissen.
De heer MARCELISSEN brengt het volgende te berde.
Mijnheer de commissaris,
1. Het C.D.A» is in de laatst gehouden kamer» en provinciale staten
verkiezingen in onze gemeente, met een grote meerderheid van
stemmen t.o.v. de andere politieke partijen naar voren getreden.
Hieruit zou men af kunnen leiden welke politieke gezindheid het
meest tot de bevolking spreekt.
Bij de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen heeft zich deze
duidelijke meerderheid nogmaals geopenbaard, doadat het C.D.A.
als grootste fractie, met 5 zetels, straks in de nieuwe raad
vertegenwoordigd zal zijn.
Drie van deze 5 zetels zullen bezet worden door nu reeds zitten^
de raadsleden.
Orn bovengenoemde redenen menen wij aanspraak te mogen maken op een
C.D.A. burgemeester.
2. Gezien de samenstelling van de bevolking, die overwegend katho
liek is, menen wij, dat een R-.K. burgemeester, met ruime blik
op dat gebied, eveneens op zijn plaats zou zijn.
3« De burgemeester dient een evenwichtige persoonlijkheid te zijn,
die beschikt over managers en commerciële kwaliteiten, en demo
cratisch en leidinggevend werkzaam kan zijn.
4. Het C.D.A. heeft geen voorkeur voor een vrouwelijke of mannelijke
kandidaat. Persoonlijke kwaliteiten prevaleren.
5. De burgemeester dient de problemen van de gemeente en haar in
gezetenen te herkennen, deze menselijk, doch zodanig zakelijk en
formeel te benaderen, en naar bevredigende oplossingen te zoeken.
6. Wij vinden dat sociale en maatschappelijke betrokkenheid aanwezig
moet zijn om goede kontakten met de bevolking te kunnen onder
houden.
7. Beschikken over ruime bestuurlijke ervaringen die zij of hij opge
daan heeft als burgemeester, hoge ambtenaar of hogere leiding-^P
gevende uit het bedrijfsleven.
8. Als leeftijd denkt het C.D.A. aan een ambtsdrager tussen de 35
en 45 jaar die carrière wil maken.
9. Als laatste punt, mijnheer de commissaris, hopen wij, wanneer aan
de hand van deze bespreking blijkt dat een grote meerderheid van
de raadsfracties een profiel hebben geschetst dat veel overeen
komst vertoont met eikaars wensen, dat hieraan dan ook voldaan
zal kunnen worden.
Tenslotte geeft de VOORZITTER het woord aan de heer Moerings.
De heer MOERINGS brengt het volgende ter tafel.
Ik zit hier namens de bejaarden en kan mij het beste aansluiten bij
hetgeen de heer Gelijns heeft gezegd. We dienen een burgemeester
te krijgen die aangesloten is bij een politieke partij.
Liefst een burgemeester met ervaring in een kleinere gemeente.
Gezien de aard en het karakter van de gemeente, dient de nieuwe
burgemeester oog te hebben voor het agrarische belang.
De VOORZITTER geeft hierna het woord aan de commissaris der Koningin.
De COMMISSARIS van de Koningin geeft zijn eerste weerwoord als volgt.
Uw raad zal begrijpen dat ik niet direct kan reageren en zeker niet
indringend kan reageren op hetgene wat ik zojuist gehoord heb.
In grote trekken zijn er punten van overeenstemming en er zijn punten^