De VOORZITTER merkt op, dat niet alle punten tot de competentie van de commissie Openbare werken beheren. De zaken die er wel thuisho ren zullen worden doorgespeeld. Spreker merkt op, dat het college van burgemeester en wethouders toch voornemens iseen visie aan de raad voor te leggen teneinde deze kenbaar te maken aan het streekgewest. Het ligt in de bedoe ling deze visie te geven in de raadsvergadering van eind april. De VOORZITTER memoreert met betrekking tot bestemming industrie- terrein, dat het beginsel van het streekplan, dat Oud en Nieuw Gastel geen industriegemeente moet werden, niet zal worden aangetast. De situatie van de ruilverkaveling is geen aangelegenheid van het streekgewest. Er is een commissie, warin vertegenwoordigers zitten van landbouworganisaties, gemeenten en ook anderen. De heer AKKERMANS zegt dat het streekgewest een tamelijk zwakke positie heeft met betrekking tot het Streekplan West-Brabant. Het a streekgewest kan alleen adviseren. Om het advies zo sterk mogelijk te maken zijn er de vragen aan. de gemeenten gestuurd, teneinde hieruit een synthese te maken. De mogelijkheid blijft, dat de ge meenten zich daarnaast tot gedeputeerde staten kunnen wenden, ten einde hun belangen te kunnen bepleiten. De heer DE JONGH voegt hieraan toe, dat het streekgewest de rol van gesprekspartner gaat vervullen. De heer AKKERMANS verklaart nader, dat dit een taak is, welke het streekgewest op zich heeft genomen, doch iedere juridische basis mis t Spreker vindt het juist dat het streekgewest bemiddeld. De adviezen van het streekgewest zullen zwaarder wegen, daar deze objectiever zullen zijn. Mevrouw HENDRICKX vraagt wat de gemeente moet doen met betrekking tot het ingekomen stuk "d" inzake het schrijven van de P.v.d.A. en P.P.R. met betrekking tot de neutronenbom. De VOORZITTER licht toe, dat dit een nationale en internationale aangelegenheid is en niet een gemeentel!jke.Het stuk ware voor ken nisgeving aan1te nemen. De heer AKKERMANS vraagt naar aanleiding van punt "a" inzake instruc ties aan gemeenten voor bejaardenorganisaties met betrekking tot eisen en programma's, wat de gemeenten zoal kunnen doen. De VOORZITTER kan zich hiervan nog geen duidelijk beeld vormen, doch zal er zich nader in verdiepen. De heer AKKERMANS beveelt dit erg aan. Ten aanzien van punt "f" inzake de rapporten van het Verificatiebu reau vraagt de heer AKKERMANS wat de bedoeling is van de alinea: "Gezien de aard en de omvang van bepaalde ontvangsten (bijvoorbeeld uittreksels uit het geboorte- en persoonsregister) en de omvang van de secretarie- organisatie, waardoor een verdere functieschei ding niet kan worden doorgevoerd, kunnen wij de volledigheid van de verantwoording van dergelijke ontvangsten niet vaststellen. Spreker vraagt of het verhand houdt roet de huisvesting, met tekort aan personeel of anderszins. De VOORZITTER merkt hierbij op, dgze opmerking nimmer in de rappor ten heeft gestaan, doch dat dit '"'verdere betekenis heeft voor het thans opnemen in het rapport. Het is altijd al zo geweest. Praktisch kunnen de taken niet worden gesplitst, zulks ten behoeve van een interne controle.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 24