- 32 -
Uiteraard kan er nogmaals een onderzoek naar worden ingesteld,
hoewel de betreffende ambtenaren hebben medegedeeld, dat het
draagkrachtenbeginsel niet geldt voor gemeentelijke belastingen.
Wat de hoogte van de gemeentelijke belastingen betreft heeft de
gemeente die belastingen, welke tot het maximale verhoogd •ata®g1e.n
worden (retributies) met het trend-percentage verhoogd, De overige
belastingen kan de gemeente verhogen, voorzover dit nodig is voor
de huishouding. Reinigingsrechten worden 8"/o verhoogd. Reinigings
rechten van 30,-- per jaar staan in geen enkele verhouding tot
de kosten die de gemeente maakt.
Re gezinnen worden dan echt niet hoog belast wat betreft de afvoer
van vuil.
De 3\°/o verhoging die het rijk voorstaat wordt overal overschreden
•teneinde de huishouding van de gemeente zo goed mogelijk te kunnen
voeren
Indien de raad akkoord gaat met de inspraak van de bevolking, dan
zullen er bepaalde regelen opgesteld moeten worden.
Met. betrekking tot de exploitatieverordening geeft de VOORZITTER
iet woord aan de secretaris. IP
De SECRETARIS constateert, dat er een begripsverwarring is tussen
ce verplichte exploitatieverordening ingevolge artikel h2 en
ce voorgeschreven exploitatie-opzet, behorende bij ieder afzonderlijk
bestemmingsplan, welke exploitatie-opzet regelmatig moet worden bij
gesteld. Om des tijdswille ncfdigt de SECRETARIS de heer Van Gasteren
t.it hieromtrent op de secretarie van gedachten te wisselen.
Ie heer VAN GASTEREN kan er niet mee instemmen, dat hij hierop in
ce raad geen antwoord krijgt. Spreker wenst niet verwezen te worden
raar ambtenaren, die die inlichtingen ook kunnen verstrekken,
Momenteel heeft spreker voor deze gang van zaken begrip, juist in
"verband met de positie op dit moment van de voorzitter,
lit moet echter een uitzondering blijven.
Spreker wil dan bij de topambtenaren te raden gaan,
Ie VOORZITTER vervolgt met de bevestiging dat de burgemeester
riet alles moet bepalen.
Spreker zegt dat de beide commissies al bezig zijn aan bepalingen
■voor beleidsplannen. Dit is een goede manier om hiermede verder
te gaan. Dit zal echter moeten groeien. Men kan niet in drie maandAi
tijd alle beleidsplannen gereed hebben.
Cf dat bij de beleidsplannen inspraak mogelijk Is, zal ook. de tijd leren,
ie investeringsstaat lijkt summier, doch het is wel duidelijker, dan
vanneer er uitvoerige nota's over zouden zijn. Dit zou alleen maar
uitgebreide discussies uitlokken.
Spreker doet de suggestie in een informele raad, welke openbaar mag
zijn, de investeringen nader beschouwen.
Een bejaardenverzorgingstehuis is weliswaar een rendabele investering,
doch dit neemt niet weg, dat van hogerhand de toestemming moet worden
verkregen om de investering te mogen plegen.
Ie gemeente heeft hieromtrent al bij het rijk en de provincie aangeklopt,
doch enkele jaren geleden is gesteld, dat de gemeente Oud en Nieuw
Gastel deze streekvoorziening niet nodig heeft,
Toch zullen pogingen blijven worden ondernomen om tot stichting er
van te kunnen komen.
De gemeentewet is bij dei verhuur van het zwembad wel degelijk juist
toegepast, omdat de raad tot verhuur van het zwembad aan de N.V.
Sportfondsenbad-Oud en Nieuw Gastel lieeft besloten (raadsbesluit
31 januari 1973).
Uitstel van behandeling van de gemeentebegroting is geen goede zaak.
De raad kan er evenwel toe besluiten. De begroting is voldoende be
sproken om een beslissing te kunnen nemen.
De stagnatieschade van bestemmingsplannen, met name Centrum-Meire-
v/eikes, is de rente van de boekwaarden per 1 januari