- 32 - Uiteraard kan er nogmaals een onderzoek naar worden ingesteld, hoewel de betreffende ambtenaren hebben medegedeeld, dat het draagkrachtenbeginsel niet geldt voor gemeentelijke belastingen. Wat de hoogte van de gemeentelijke belastingen betreft heeft de gemeente die belastingen, welke tot het maximale verhoogd •ata®g1e.n worden (retributies) met het trend-percentage verhoogd, De overige belastingen kan de gemeente verhogen, voorzover dit nodig is voor de huishouding. Reinigingsrechten worden 8"/o verhoogd. Reinigings rechten van 30,-- per jaar staan in geen enkele verhouding tot de kosten die de gemeente maakt. Re gezinnen worden dan echt niet hoog belast wat betreft de afvoer van vuil. De 3\°/o verhoging die het rijk voorstaat wordt overal overschreden •teneinde de huishouding van de gemeente zo goed mogelijk te kunnen voeren Indien de raad akkoord gaat met de inspraak van de bevolking, dan zullen er bepaalde regelen opgesteld moeten worden. Met. betrekking tot de exploitatieverordening geeft de VOORZITTER iet woord aan de secretaris. IP De SECRETARIS constateert, dat er een begripsverwarring is tussen ce verplichte exploitatieverordening ingevolge artikel h2 en ce voorgeschreven exploitatie-opzet, behorende bij ieder afzonderlijk bestemmingsplan, welke exploitatie-opzet regelmatig moet worden bij gesteld. Om des tijdswille ncfdigt de SECRETARIS de heer Van Gasteren t.it hieromtrent op de secretarie van gedachten te wisselen. Ie heer VAN GASTEREN kan er niet mee instemmen, dat hij hierop in ce raad geen antwoord krijgt. Spreker wenst niet verwezen te worden raar ambtenaren, die die inlichtingen ook kunnen verstrekken, Momenteel heeft spreker voor deze gang van zaken begrip, juist in "verband met de positie op dit moment van de voorzitter, lit moet echter een uitzondering blijven. Spreker wil dan bij de topambtenaren te raden gaan, Ie VOORZITTER vervolgt met de bevestiging dat de burgemeester riet alles moet bepalen. Spreker zegt dat de beide commissies al bezig zijn aan bepalingen ■voor beleidsplannen. Dit is een goede manier om hiermede verder te gaan. Dit zal echter moeten groeien. Men kan niet in drie maandAi tijd alle beleidsplannen gereed hebben. Cf dat bij de beleidsplannen inspraak mogelijk Is, zal ook. de tijd leren, ie investeringsstaat lijkt summier, doch het is wel duidelijker, dan vanneer er uitvoerige nota's over zouden zijn. Dit zou alleen maar uitgebreide discussies uitlokken. Spreker doet de suggestie in een informele raad, welke openbaar mag zijn, de investeringen nader beschouwen. Een bejaardenverzorgingstehuis is weliswaar een rendabele investering, doch dit neemt niet weg, dat van hogerhand de toestemming moet worden verkregen om de investering te mogen plegen. Ie gemeente heeft hieromtrent al bij het rijk en de provincie aangeklopt, doch enkele jaren geleden is gesteld, dat de gemeente Oud en Nieuw Gastel deze streekvoorziening niet nodig heeft, Toch zullen pogingen blijven worden ondernomen om tot stichting er van te kunnen komen. De gemeentewet is bij dei verhuur van het zwembad wel degelijk juist toegepast, omdat de raad tot verhuur van het zwembad aan de N.V. Sportfondsenbad-Oud en Nieuw Gastel lieeft besloten (raadsbesluit 31 januari 1973). Uitstel van behandeling van de gemeentebegroting is geen goede zaak. De raad kan er evenwel toe besluiten. De begroting is voldoende be sproken om een beslissing te kunnen nemen. De stagnatieschade van bestemmingsplannen, met name Centrum-Meire- v/eikes, is de rente van de boekwaarden per 1 januari

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 190