- 31 - De investeringslijst heeft duidelijk tekortkomingen. Het is in feite een opsomming van kapitaals-berken, zonder dat er enige toelichting bjgevoegd is. Het zijn miljoenenprojecten. Duidelijk moet zijn welke budgetaire consequenties de investeringen hebben. Ook voor de komende jaren. Spreker heeft geen antwoord gehad over de bejaardenverzorgi«ag, te meer ondat het een niet onrendabele investering is. Vandaag is preker tot de overtuiging gekomen, dat het al veel eer der had moeten gebeuren. Er zijn voor de gemeente geen kosten aan verbonden Spreker vindt het erg jammer, dat de gemeentewet terzijde wordt gelegd en het verhuren van gemeentelijke eigendommen niet daar zijn gedeponeerd waar ze horen, n.l. bij de raad. Spreker vraagt dat het college zich wil realiseren, dat het met een kritische raad te maken krijgt. Noch kritischer, zo mogelijk. Het ontgaat spreker ten ene male, dat het niet mogelijk was om uit spel te geven van de behandeling van de begroting, omdat men zo graag voor 1 januari de begroting bij de provincie wil indienen. Daardoor wordt niet voldoende recht gedaan aan de gemeenteraad zich te buigen oirer de begroting, om dat daarvoor de tijd ontbreekt. Spreker merkt op, dat, ook al is er nog geen goedgekeurde begroting toch op basis van de begroting van het vorig jaar een gedeelte van 't de gelden mogen worden uitgegeven. Spreker heeft ook geen antwoord gehad op de stagnatieschade van het bestemmingsplan Centrum-Meireweikes Ook is geen antwoord ontvangen op de vraag of het college het met spreker eens is, dat inspraakprocedures van bestemmingsplannen duidelijk bev-o-rderail dat er minder bezwaarschriften worden ingediend. Dat bouwvergunningen ex artikel 19 nog steeds worden afgegeven, vindt spreker een pjjnljjke zaak. Er worden bovendien naast bestemmingsplannen ook deelplannen vastge speld. Dit wordt ook wel eensuitgedrukt als postzegelplakkerij Spreker hoopt dat het college toch wil medewerken aan duidelijke af spraken. Bijvoorbeeld heeft de raad door het voorbereidingsbesluit van het plan Veerkensweg het ipollege de bevoegdheid artikel 19 toe te passen. D-.t betekent dan dat de raad later wordt geconfron teerd met een bestemmingsplan wat achteraf moet worden goedgekeurd. Er is in dat plan reeds betmmfccig tot stand gekomen. Het is niet juist de raad voor een voldongen feit te stellen. Spreker heeft daarom bezwaar tegen de toepassing van artikel 19. Ook de argumentatie waarom*artikel 19 wordt toegepast is erg vaag. Artikel 19 moet zeer bescheiden worden toegepast. Dat de provincie bij de kruising provrondweg/Steenstraat uitgaat ven of verkeerslichten, óf tunneltje voor fietsers en voetgangers is een foutief uitgangspuntHet college moet naar de provinciale waterstaat gaan met het standpunt, dat er een tunneltje móet komen er. geen verkeerslichten. Verkeerslichten is geen beveiliging van dat kruispunt. Spreker hoopt dat het college kan bereiken dat er een tinneltje komt. Dt VOORZITTER antwoordt op de in tweede termijn door de heer Van Gas teren gestelde vragen als volgt. De portefeuilleverdeling van de wethouders i\& gegchied in onderling o^ erleg met de wethouders. Gezien de overgangsperiode met de heer Ge lijns als tijdelijk wethouder is in overleg bepaald, dat de meer in tensieve en bijna dagelijks voorkomende zaken, bij die wethouders thuis- be hoort, die hiervoor tijdelijk het best in aanmerking kome» Met betrekking tot het draagkrachtbeginsel van de belastingen is ns gegaan welke mogelijkheden de gemeentewet biedt. Gemeentelijke be ls stingen komen hiervoor niet in aanmerking.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 189