- 31 -
De investeringslijst heeft duidelijk tekortkomingen. Het is in feite
een opsomming van kapitaals-berken, zonder dat er enige toelichting
bjgevoegd is. Het zijn miljoenenprojecten.
Duidelijk moet zijn welke budgetaire consequenties de investeringen
hebben. Ook voor de komende jaren.
Spreker heeft geen antwoord gehad over de bejaardenverzorgi«ag, te
meer ondat het een niet onrendabele investering is.
Vandaag is preker tot de overtuiging gekomen, dat het al veel eer
der had moeten gebeuren. Er zijn voor de gemeente geen kosten aan
verbonden
Spreker vindt het erg jammer, dat de gemeentewet terzijde wordt
gelegd en het verhuren van gemeentelijke eigendommen niet daar zijn
gedeponeerd waar ze horen, n.l. bij de raad.
Spreker vraagt dat het college zich wil realiseren, dat het met een
kritische raad te maken krijgt. Noch kritischer, zo mogelijk.
Het ontgaat spreker ten ene male, dat het niet mogelijk was om uit
spel te geven van de behandeling van de begroting, omdat men zo graag
voor 1 januari de begroting bij de provincie wil indienen. Daardoor
wordt niet voldoende recht gedaan aan de gemeenteraad zich te buigen
oirer de begroting, om dat daarvoor de tijd ontbreekt.
Spreker merkt op, dat, ook al is er nog geen goedgekeurde begroting
toch op basis van de begroting van het vorig jaar een gedeelte van 't
de gelden mogen worden uitgegeven.
Spreker heeft ook geen antwoord gehad op de stagnatieschade van
het bestemmingsplan Centrum-Meireweikes
Ook is geen antwoord ontvangen op de vraag of het college het met
spreker eens is, dat inspraakprocedures van bestemmingsplannen
duidelijk bev-o-rderail dat er minder bezwaarschriften worden ingediend.
Dat bouwvergunningen ex artikel 19 nog steeds worden afgegeven, vindt
spreker een pjjnljjke zaak.
Er worden bovendien naast bestemmingsplannen ook deelplannen vastge
speld. Dit wordt ook wel eensuitgedrukt als postzegelplakkerij
Spreker hoopt dat het college toch wil medewerken aan duidelijke af
spraken.
Bijvoorbeeld heeft de raad door het voorbereidingsbesluit van het
plan Veerkensweg het ipollege de bevoegdheid artikel 19 toe te passen.
D-.t betekent dan dat de raad later wordt geconfron teerd met een
bestemmingsplan wat achteraf moet worden goedgekeurd.
Er is in dat plan reeds betmmfccig tot stand gekomen. Het is niet
juist de raad voor een voldongen feit te stellen.
Spreker heeft daarom bezwaar tegen de toepassing van artikel 19.
Ook de argumentatie waarom*artikel 19 wordt toegepast is erg vaag.
Artikel 19 moet zeer bescheiden worden toegepast.
Dat de provincie bij de kruising provrondweg/Steenstraat uitgaat
ven of verkeerslichten, óf tunneltje voor fietsers en voetgangers
is een foutief uitgangspuntHet college moet naar de provinciale
waterstaat gaan met het standpunt, dat er een tunneltje móet komen
er. geen verkeerslichten. Verkeerslichten is geen beveiliging van dat
kruispunt. Spreker hoopt dat het college kan bereiken dat er een
tinneltje komt.
Dt VOORZITTER antwoordt op de in tweede termijn door de heer Van Gas
teren gestelde vragen als volgt.
De portefeuilleverdeling van de wethouders i\& gegchied in onderling
o^ erleg met de wethouders. Gezien de overgangsperiode met de heer
Ge lijns als tijdelijk wethouder is in overleg bepaald, dat de meer in
tensieve en bijna dagelijks voorkomende zaken, bij die wethouders thuis-
be hoort, die hiervoor tijdelijk het best in aanmerking kome»
Met betrekking tot het draagkrachtbeginsel van de belastingen is
ns gegaan welke mogelijkheden de gemeentewet biedt. Gemeentelijke be
ls stingen komen hiervoor niet in aanmerking.