- 26 -
Wanneer men met 13 mensen in de raad zit, heeft men met 13 ver
schillende karakters en meningen te doen. Eenieder zal graag
zijn eigen mening naar voren brengen. De een zoekt het bij het
actieve, een ander op een gemoedelijke manier, weer een ander
bewandelt de gulden middenweg, om via onderhandelingen en overleg
tot elkaar te komen.
Het college van burgemeester en wethouders heeft als taak o.a.
de voorbereiding van raadsbesluiten. De raad kan hier ja of nee
tegen zeggen. Zo is het ook met de begroting.
De taak van de raad en het college van burgemeester en wethouders
is geregeld in de grondwet en de gemeentewet.
Indien er onduidelijkheden in het beleid zouden voorkomen, dan mag
dit worden bekritiseerd. Het college is bereid deze kritiek te
aanhoren en in overweging - te nemen, indien de gehele raad het
er mee eens is.
Het college van burgemeester en wethouders heeft zijn wettelijke
bevoegdheden en het college mag dit kenbaar maken aan de raad.
De raad moet zich als democratisch orgaan hierbij neer kunnen
leggen. Indien de raad meent op onderdelen een oöfdéel te moete^k
hebben of inspraak wenst, wanneer dit niet in strijd is met de
grondwet en de gemeentewet, dan is er altijd over te praten.
De VOORZITTER zegt met betrekking tot de, aldus de heer Van Gas
teren, onduidelijke besluitvorming en het gaan werken met beleids
plannen, dat het moeilijk is, zolang er geen nieuwe burgemeester
is, om nu een VA** -beleidsplan op te stellen. Het college zal
echter niet stil zitten. Grote beleidsombuigingen zullen pas aan
de orde kunnen komen als de nieuwe burgemeester er is. Met z'n
allen moet getracht worden het burgemeesterloze tijdperk zo goed
mogelijk te overbruggen, zo mogelijk rekening houdende met de visie
en de kritiek, die door de raad wordt gegeven.
Met betrekking tot het bestemmingsplan Centrun^Uftireweikes kan
igezegd worden, dat de raad hieromtrent informeel inübbttingen
heeft ontvangen.
De inspraak van de bewoners komt niet zo gemakkelijk van de grond.
Hieromtrent zijn belangrijke verschillen van irfening. 1
De samenwerking van de werkwijze van de raad en het college als
dagelijks bestuur en algemeen bestuur is, zoals al eerder gezegd,
dat het dagelijks bestuur voorstellen doet aan de raad.
Ook de commissies hebben, waar nodig, inspraak in de voorstellen
van het college. Er moet echter een vertrouwensbasis aanwezig
zijn, dat het college het goed doet. In de hmidige periode zijn
er nieuwe ideeen in de raad, doch het college moet even de ge
legenheid hebben dit een beetje te coördineren en te bundelen.
Dat ue vergaderruimten en de vergaderfaciliteiten voor de begro
ting een beetje beperkt geweest zijn naar de zin van de heer Van
Gasteren heeft verband gehouden met de verandering van de voorzitter
van het college en met de wens de begroting tijdig te kunnen vast
stellen. Gezien de punten die aangedragen zijn, dan vertrouwt spre
ker er op, dat de mogelijkheid aanwezig is, de begroting te kunnen
vaststellen.
Voor de volgende begroting (198O) is te bezien of met de gevraagde
faciliteiten rekening kan worden gehouden.
De begroting kan in een meerjarenplan opgezet worden.
De raad heeft via de begroting een controle op de uitgaven.
Bij begrotingsoverschrijding moet de raad hieraan zijn fiat geven.
De VOORZITTER kan niet zonder meer zeggen, welke bevoegdheden de
raad aan burgemeester en wethouders heeft overgedragen. Spreker
zegt de heer Van Gasteren, dat, indien laatstgenoemde dat wil, hij
hieromtrent schriftelijk antwoord kan verkrijgen.
Spreker is van mening, dat het echt niet zoveel zal zijn, omdat de