- 26 - Wanneer men met 13 mensen in de raad zit, heeft men met 13 ver schillende karakters en meningen te doen. Eenieder zal graag zijn eigen mening naar voren brengen. De een zoekt het bij het actieve, een ander op een gemoedelijke manier, weer een ander bewandelt de gulden middenweg, om via onderhandelingen en overleg tot elkaar te komen. Het college van burgemeester en wethouders heeft als taak o.a. de voorbereiding van raadsbesluiten. De raad kan hier ja of nee tegen zeggen. Zo is het ook met de begroting. De taak van de raad en het college van burgemeester en wethouders is geregeld in de grondwet en de gemeentewet. Indien er onduidelijkheden in het beleid zouden voorkomen, dan mag dit worden bekritiseerd. Het college is bereid deze kritiek te aanhoren en in overweging - te nemen, indien de gehele raad het er mee eens is. Het college van burgemeester en wethouders heeft zijn wettelijke bevoegdheden en het college mag dit kenbaar maken aan de raad. De raad moet zich als democratisch orgaan hierbij neer kunnen leggen. Indien de raad meent op onderdelen een oöfdéel te moete^k hebben of inspraak wenst, wanneer dit niet in strijd is met de grondwet en de gemeentewet, dan is er altijd over te praten. De VOORZITTER zegt met betrekking tot de, aldus de heer Van Gas teren, onduidelijke besluitvorming en het gaan werken met beleids plannen, dat het moeilijk is, zolang er geen nieuwe burgemeester is, om nu een VA** -beleidsplan op te stellen. Het college zal echter niet stil zitten. Grote beleidsombuigingen zullen pas aan de orde kunnen komen als de nieuwe burgemeester er is. Met z'n allen moet getracht worden het burgemeesterloze tijdperk zo goed mogelijk te overbruggen, zo mogelijk rekening houdende met de visie en de kritiek, die door de raad wordt gegeven. Met betrekking tot het bestemmingsplan Centrun^Uftireweikes kan igezegd worden, dat de raad hieromtrent informeel inübbttingen heeft ontvangen. De inspraak van de bewoners komt niet zo gemakkelijk van de grond. Hieromtrent zijn belangrijke verschillen van irfening. 1 De samenwerking van de werkwijze van de raad en het college als dagelijks bestuur en algemeen bestuur is, zoals al eerder gezegd, dat het dagelijks bestuur voorstellen doet aan de raad. Ook de commissies hebben, waar nodig, inspraak in de voorstellen van het college. Er moet echter een vertrouwensbasis aanwezig zijn, dat het college het goed doet. In de hmidige periode zijn er nieuwe ideeen in de raad, doch het college moet even de ge legenheid hebben dit een beetje te coördineren en te bundelen. Dat ue vergaderruimten en de vergaderfaciliteiten voor de begro ting een beetje beperkt geweest zijn naar de zin van de heer Van Gasteren heeft verband gehouden met de verandering van de voorzitter van het college en met de wens de begroting tijdig te kunnen vast stellen. Gezien de punten die aangedragen zijn, dan vertrouwt spre ker er op, dat de mogelijkheid aanwezig is, de begroting te kunnen vaststellen. Voor de volgende begroting (198O) is te bezien of met de gevraagde faciliteiten rekening kan worden gehouden. De begroting kan in een meerjarenplan opgezet worden. De raad heeft via de begroting een controle op de uitgaven. Bij begrotingsoverschrijding moet de raad hieraan zijn fiat geven. De VOORZITTER kan niet zonder meer zeggen, welke bevoegdheden de raad aan burgemeester en wethouders heeft overgedragen. Spreker zegt de heer Van Gasteren, dat, indien laatstgenoemde dat wil, hij hieromtrent schriftelijk antwoord kan verkrijgen. Spreker is van mening, dat het echt niet zoveel zal zijn, omdat de

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 184