- 15 - Als men dan 66k nog eens in aanmerking neemt, dat éók de onder wijs vergoedingen van het rijk sterk verminderd gaan werden, waar door meer ten laste van de gemeente komt, dan begrijpt iedereen, dat het college de begroting op deze ontwikkeling heeft aangepast. De gevolgen voor onze gemeente zal zich in de komende jaren&- in het kader van Bestek *81 - steeds sterker gaan gevoelen. Mijnheer de voorzitter ik verzoek u, mij te willen opgeven, wélke aanpassingen het college heeft aangebracht in de begroting, als gevolg van de Bestek *81-operatie die ock voor onze gemeente grote gevolgen gaat krijgen. Reeds in juli j.l. verscheen er een circulairec waarin de lagere uitkering uit het gemeentefonds aan de gemeente werd meegedeeld. Betekent e.e.a. voor onze gemeente toenemende leefbaarheidste korten, afnemende investeringen, personeelsstop, geen ngfeuwe be leidsinitiatieven of gaat de gemeente, daar waar het rijk laat afweten, zélf ten laste van de eigen middlemen de zaken oppakken? Mijtihear de voorzitter de recenteljjke verhoging van het rioolaf- voerrecht betreur ik in hoge mate. De inkomstenmatiging die door de centrale overhield aan iedereen wordt gevraagd, verdraagt zich m.i. niet met een onevenredige stijging van de gemeentelijke belastingen en tarieven. Ook met de zgn, semi-overheidstarieven van de zgn. nutsbedrijven niet Naar het zich laat aanzien, is dit niet het enige en laatste voorstel aan de raad om de tarieven en belastingen te verhogen. Ondanks afspraken lflkt het college de mogelijkheid nogmaals niet te willen onderzoeken van het doen baseren van de gemeentelijke belastingen en tarieven naar draagkracht. M^nhesr de voorzitter t.a.v. het voorstel om ook de onroerend goedbelasting te verhogen, heb ik in een eerder stadium - tijdens de informatieve raadsvergadering- gevraagd om vergelijkende tarie ven onroerend goedbelasting van de omliggende gemeenten. Deze gegevens kreeg ik en de raad dan ook promptj daarvoor mijn dank. Hoewel op het eerste gezicht lijkt alsof onze gemeente laag zit met dat tarief t.a.v. de andere gemeenten geloof ik dat het toch moeilijk te beoordelen is. Immers; onze gemeente kan een lager tarief hebben; hebben zij echter ook een taxateur die het onroerend goed even hoog of laag schat, als die omliggende gemeenten? Het zal iedereen duidelijk zjjn, dat daar het belastingniveau van af te leiden is. Overigens idjnhsgeïHvde voorzitter heeft het kabinet in haar wekelijks kabinetsberaad van afgelopen vrijdag, ter distussie gesteld of de "economische waarde in het verkeer" wel een juiste en eerlijke maatstaf is. Dat duidt er al op irijA^U-ewr de voorzitter, dat er -wat betreft de taxatie van onroerend goed grote verschillen; zjjni Dus ook grote verschillen aar*- belastingheffing, per gemeente. 1 Ten aanzien van andere verhogingen dan de trendmatige bijstellingen rrijnheer de voorzitter, heb ik grote bezwaren juist en mede i.v.m. de inkomensmatiging die van ieder wordt gevraagd. Bovendien geloof ik dat de gemeente niet mag "potten" ten laste van de bevolking. Overigens mijnhe®rde voorzitter heeft ook de regering bij monde van staatssecretaris De Koning de gemeente gewaarschuwd tegen de zijns inziens te sterke verhogingen van de gemeeihtelijke tarieven en belastingen. Mrjr*«E+ de voorzitter ik w%ou u willen vragen, welke frequentie wordt toegepast bij de toepassing van de taxaties van arcerend goed t.b.v. de heffing van de onroerend-goedbelasting. Wanneer vindt eventuele hertaxatie plaats?

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 173