- 14 De besluiten tot het doen van belangrijke investeringen; die hun invloed op de gewone dienst uitoefenen, hebben vaak het karakter van een eenmalige beslissing. De afweging van het nut van ver schillende projekten die in de naaste toekomst ter hand zullen worden genomen, komt daarbij onvoldoende tot haar recht. Deze overwegingen hebben er toe geleid meerjarenplannen te maken, zowel voor de gewone dienst als voor de kapitaaJ.dijSp.st. Verwacht mag worden mijnheer de voorzitter, dat op deze wijze een beter inzicht kan worden verkregen in de budgettaire positie in de eerstvolgende jaren, de invloed daarop van de wenselijk geachte investeringen, de te verwachten behoefte aan financie ringsmiddelen en dat bovendien het vaststellen van prioriteiten op meer verantwoorde wijze kan plaatsvinden. Deze meerjarenplannen, die als richtsnoer voor het ts voeren beleid moeten dienen, zullen dan naast de jaarlijkse begroting moeten worden opgemaakt. Mijnheer- de voorzitter, ik zou het college dan ook willen verzoeken, een meerjarenplanning op te zetten. "Mijnheer de voorzitter ook t.a.v. de inhoud van presentatievorm van de begroting heb ik wel de nodige kanttekeningen. Ten eerste mijnheer de voorzitter vind ik de toelichting zeer on voldoende. Vaak wordt als toelichting toegevoegd wat reeds tot uitdrukking is gekomen in de specifikatie van de betreffende post» Ten tweede mjjjihesr de voorzitter mis ik de vergelijkende cijfers met het vorig dienstjaar per post waardoor verschuivingen binnen de totaalpost niet te beoordelen is. Ten derde jmgttoear de voorzitter mis ik de vergelijkende cijfers van het vorige dienstjaar in totalen per hoofdstuk en paragraaf hetgeen het totaalbeeld onduidelijk maakt. Ten vierde .mijnhasr de voorzitter, wordt -voor wat betreft de cijfer matige toelichting- bijna voortdurend verwezen naar "de by de be groting overgelegde "L-staten" De desbetreffende staten zijn echter niet overgelegd lij de begroting hetgeen grondige bestudering van de begroting alléén ten gemeente huize mogelijk maakt omdat daar de betreffende staten ter inzage^ liggen. 9" Mijnheeso de voorzitter ik hoop, dat inhoud en presentatievorm van de jaarlijkse begrotingen in het vervolg kwalitatief verbeterd worden, om zodoende echt inhoud te geven aan het begrotingsrecht van de gemeenteraad» Mijnhear de voorzitter in het kader van Bestek '8 1 heeft het rijk de zgn. volume-accres (de uitkering aan de gemeente) niet alléén verlaagd vanwege de lagere trendmatige reeële groei van het natio nal e inkomen maar ook nog eens extra verlaagd in wat de regering dan noemt "in het kader van een verdergaande noodzakelijke beper king van de collectieve uitgaven van de gemeenten". De totale verlaging komt dan van 3,5$ naar1 2 35$° Dit betekent dat de gemeente van het rijk veel minder geld krijgt. Voor de eerstkomende jaren zal -in het kader van Bestek.' 8 1 - de gemeenten met een konstant of dalend inwoneraantal (zoals önze gemeente) hun uitkering van het rijk zien afnemen met 50$ in 1981. De financiële kurk waarop de gemeente zoals Oud Gastel drijven bestaat voornamelijk uit de algemene uitkeringen van het rijk plus de mogelijkheden die andere aanvullende werken, bijzonder regionaal welzijnsbeleid e.d. Nu mijrxhear de voorzitter aangezien zowel uitkeringen van het rijk aan de gemeente w.o. ook de DACW teruglopen, heeft dit voor onze gemeente natuurlijk budgettaire gevolgen.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 172