- 10 - Zij moet bovendien afgestemd worden op de fase in het besluit vormingsproces, dat aan de orde is. De informatie mijnheer de voorzitter, moet noch te omvangrijk, noch te beperkt zijn 5 zij dient afgestemd" te zijn op de besluiten die de raad moet nemen» Mijnheer de voorzitter, de Commissie Merkx geeft ook ais aanbeve ling, dat aan een raadslid in beginsel elke informatie verstrekt dient te worden die hij wenst. Het ambtelijk apparaat is de eerst aangewezene om die informatie aan de raadsleden te verschaffen. Wellicht dient e.e.a. nog nader te worden geregeld m onze ge meente Mijnheer de voorzitter de verhouding tussen de raad en het college is die van algemeen bestuur tot dagelijks bestuur» Er behoort mijn heer de voorzitter m.i. noch dualiteit, noch k onkurren t i. e tussen beide organen te bestaan. Het college moet mijnheer de voorzitter, in nauwe samenwerking met dn raad het beleid mede vorm geven» Mijnheer de voorzitter. Voorbereiding en uitvoering blijven de hoofdtaken van het colleg^ van B en W maar eoe.a. uitdrukkelijk binnen de door de raads vast gestelde of nog vast te stellen hoofdlijnen© De raad bezit de formele middelen om een controlefunctie t.o.v. het college uit te oefenen. Toetsing, evaluatie en bijsturing van het beleid door de raad zal pas tot zyn recht komen als de raad kan beschikken over een toet singskader zoals beleidsplannen. De raad kan zijn bevoegdheden om de hoofdlijnen vast te stellen niet delegeren. De commissies van advies en bijstand mynheer de voorzitter, moeten in de vroege fasen van de besluitvorming meespelen. Ik ben ook een voorstander om bepaalde bevoegdheden van de raad te delegeren aan functionele commissies om zodoende de decentralisatie en par ticipatie van de burger in het bestuur van de gemeente te bevorderen Mynheer de voorzitter de vertrouwensbasis die er bestaat tussen het college van B. en W en ambtelijk apparaat meet m.i. ook worden uitgebreid tot de raad. College en raad zitten -als het goed is- op één spoor. Het ambtelijk apparaat moet en mag niet en behoeft^n>k geen partij te kiezen. Mijnheer de voorzitter met klem zou ik willen pleiten voor facili teiten aan raadsleden waarbij ik denk aan b.v.s ambtelijke bijstand, beschikbaar stellen van studeer- en vergaderruimte, k óp leermogelijk heden e.d. Omdat niet aanstonds is vast te stellen waaraan behoefte is, lijkt voor een aantal faciliteiten een introductie bij wijze van proef redelijk. Begroting Mijnheer de voorzitter omdat het me wel logisch lijkt, dat niet iederéén weet wa| een begroting is en wat de gevolgen zijn bij aan vaarding door de laad, zou ik eerst een uiteenzetting willen geven over deze materie. De meest eenvoudige en het meest voor de hand liggend antwoord is dat een begroting is isfeJK R AM IN G VAN TE VERWACHTEN INKOMSTEN EN UITGAVEN VAN DE GEMEENTE VOOR EEN TOEKOMSTIG JAAR. Het is het huishoudboekje van de gemeente Een begroting mijnheer de voorzitter houdt evenwel meer in. Zo zijn b.v. B en W belast met de uitvoering van de begroting en vormen de in de begroting geraamde bedragen in veel gevallen tevens mach tiging van de raad aan B en W. Vooral wat betreft de zgn. zelfbestuurstaken -dat zijn taken waar

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 168