- 15 - 2. In het geval dat vraag 1 in bevestigende zin wordt beantwoord, is het college mét mij van mening dat een gelijkvloerse kruising grote - Onaanvaardbare - risico's inhouden voor met name de (schoolgaande) jeugd die van deze kruising veelvuldig gebruik maken? 3» Is in het verleden door de gemeente (al dan niet geëntameerd door de raad) aan gedeputeerde staten kennis gegeven van het "onaanvaardbare" van een gelijkvloerse kruising? Zo ja, wan neer en wat is het resultaat geweest? 4. Welke beveiligingsmaatregelen worden bij deze kruising beoogd? 5. Is het college alsnog (wederom) bereid, bjj GS (of ander daar toe aangewezen bevoegde instantie) aan te dringen op het onge- lijkvloers maken van deze kruising in ieder geval voor het lang zame verkeer en voetgangers? 6. Heeft de gemeente mogelijkheden (bestuurlijk en/of juridisch) om zonodig pressie uit te oefenen om te komen tot een veilige kruising ongelijkvloers Ter toelichting van mijn vragen dient dat deze vragen mjj worden ingegeven door mijn ernstige bezorgdheid met betrekking tot een mogelijke gelijkvloerse kruising mede gezien het grote aantal scho lieren die - komende van Oud Gastel, Fijnaart, Dinteloord v.v. - dagelijks van deze route gebruik maken. De ervaring elders heeft my geleerd dat in dit soort verkeerssituaties vooral dit soort weg gebruikers het slachtoffer worden van het snelverkeer. De VOORZITTER repliceert als volgt: 1 )Het ligt in het voornemen, zoals blijkt uit een (recent) ge sprek van 16 november 1978, waarbij het gehele college van bur gemeester en wethouders, de technische dienst en vertegenwoor digers van de provinciale waterstaat aanwezig waren om (mede) op verzoek van de gemeente alsnog een onderzoek in te stellen een fiets- en voetgangerstunneltje te maken by de kruising Steenstraat met de nieuwe provinciale in aanleg zijnde rondweg. De huidige uitvoering betreft een gelijkvloerse kruising. (2)Burgemeester en wethouders vinden een gelijkvloerse kruising eveneens gevaarlijk. (3)Zöwel de raad, als ouders, als scholen in de omgeving hebben op de gevaarlijke kruising gewezen, doch jhierop is niet inge gaan mede met het oog op de hoge kosten. (4)Indien geen tunnel wordt gemaakt is aangedrongen op een met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats. Doch de kosten hiervan komen dan ook voor de gemeente. (5)De voetgangers- en fietstunnel wordt nader in studie genomen door de provinciale waterstaat en een kostenbegroting zal wor den gemaakt, met vermelding, welk bedrag ten laste van de ge meente moet komen. Na ontvangst na nader overleg met de gemeen teraad plaatsvinden. De provinciale waterstaat twijfelt aan de zin van verkeerslich ten. (6)De gemeente heeft geen pressiemiddelen. Met het alsmaaf open houden van de gesprekken wordt getracht iets te bereiken. De heer VAN GASTEREN vindt dat het niet te lang moet duren. De VOORZITTER zegt ten aanzien van het eventueel te maken tunnel tje, dat dit te allen tijde gemaakt kan worden, ook als de rond weg gereed zal zijn. Blijkbaar brengt dit niet meer kosten met zich mee, aldus de provinciale waterstaat. Met betrekking tot de fietsers (waaronder vele schoolkinderen kor- mende van Dinteloord (Stampersgat) en Fijnaart kan men veilig in Oudenbosch komen via de Antoinedijk. Bij de brug nabij Stampers gat komt een tunnel onder de weg door.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1978 | | pagina 154