8 - toe, dat ook de gemeente mensen zal moeten aantrekken» De gemeente heeft volgens de heer VAN MERRIENBOER alles al in handen; drie personen worden door de gemeenteraad aangewezen en alle andere bestuursleden worden door burgemeester en wet houders aangewezen. De VOORZITTER is het hiermede niet eens, immers, het geldt alleen de eerste keer door een bemiddelend optreden om tot een oprichtingsstichting te komen. Vacatures in het bestuur worden opgevuld op de wijze als in de statuten te bepalen. Dan is het -en zaak var de stichting ze3f. Spreker vraagt bij wijze van voorbeeld waarom de stichting woning bouw een stichting is. Mevrouw HENDR1CKX ziet veel voordelen in de stichtingsvorm, daar een stichting incidentele subsidies kan aanvragen, die de ge meente niet krygt. De VOORZITTER bevestigt dit. Er zijn inderdaad subsidies die alleen aan stichtingen kunnen worden gegeven. De heer AKKERM ANS kan het standpunt van de heer Van Merrienboer niet - rfper.» De bouwcommissie gemeentelijk Ontmoetingscentrum heeft getraciit een 2,0 democratisch mogelijke opzet te verkrijgen. Burgemeester en wethouders hebben dit overgenomen. Min of meer komt er door middel van een getrapte verkiezing een gekozen (oprich tings stichtingsbestuur Ieder blok wijst twee mensen aan om de mogelijkheid te scheppen dat de juiste mensen op de juiste plaats komen. De heer VAN MERRIENBOER maakt de kanttekening dat de gemeente raad toch ook democratisch is gekozen. De heer AKKERMANS zegt dat de democratie ook doorgevoerd is in de opzet om tot een stichtingsbestuur te komen. De sectoren (blokken) wijzen twee potentiële kandidaten aan, waarbij burge meester en wethouders zo mogelijk de voorkeur geven aan de eerste kandidaat De heer VAN MERRIENBOER zegt dat dit opgaat bij het particulier initiatief. Niet als de gemeente het initiatief neemt. Spreker kan het voor stel zoals het voorligt niet zien als particulier initiatief. De heer AKKERMANS kan hier niet in meegaan. De VOORZITTER merkt op, dat noch naar de ene, noch naar de andere kant een te enge interpretatie moet worden gegeven. Spreker geeft als voorbeeld een willekeurige vereniging, waarin een gemeenteraadslid als bestuurslid in zit. Dit kan toch wel een democratisch geheel zijn. Bij het voorstel voor het Ontmoetingscentrum zijn er 1 1 bestuurs leden, waarvan er formeel 3 gemeenteraadsleden zijn. Het is een goede zaak dat deze 3 raadsleden uit hun verantwoordelijkheid voor het totaal aan gemeentelijke investeringen er in zitten en hier in meepraten. De heer VAN MERRIENBOER vervolgt, dat het bestuur weinig te besturen zal hebben, omdat dit bestuur totaal afhankelijk is van de gemeente. Spreker vindt het wel juist dat er een raad van Aangeslotenen is, die zijn zegje kan doen over het gebruik. De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat de stichting bestuurlijk alles heeft te vertellen. De stichting heeft een eigen statuut. Als uit de exploitatie een tekort blijkt, dat beziet de gemeente onder overlegging van de stukken in hoeverre dit tekort wordt gesubsidieerd en onder welke voorwaarden. Zonder hoofdelijke stemming gaat de raad akkoord met de bestuurs-

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 85