8 -
toe, dat ook de gemeente mensen zal moeten aantrekken»
De gemeente heeft volgens de heer VAN MERRIENBOER alles al in
handen; drie personen worden door de gemeenteraad aangewezen
en alle andere bestuursleden worden door burgemeester en wet
houders aangewezen.
De VOORZITTER is het hiermede niet eens, immers, het geldt
alleen de eerste keer door een bemiddelend optreden om tot
een oprichtingsstichting te komen. Vacatures in het bestuur
worden opgevuld op de wijze als in de statuten te bepalen. Dan
is het -en zaak var de stichting ze3f.
Spreker vraagt bij wijze van voorbeeld waarom de stichting woning
bouw een stichting is.
Mevrouw HENDR1CKX ziet veel voordelen in de stichtingsvorm, daar
een stichting incidentele subsidies kan aanvragen, die de ge
meente niet krygt.
De VOORZITTER bevestigt dit. Er zijn inderdaad subsidies die
alleen aan stichtingen kunnen worden gegeven.
De heer AKKERM ANS kan het standpunt van de heer Van Merrienboer
niet - rfper.» De bouwcommissie gemeentelijk Ontmoetingscentrum
heeft getraciit een 2,0 democratisch mogelijke opzet te verkrijgen.
Burgemeester en wethouders hebben dit overgenomen. Min of meer komt
er door middel van een getrapte verkiezing een gekozen (oprich
tings stichtingsbestuur
Ieder blok wijst twee mensen aan om de mogelijkheid te scheppen
dat de juiste mensen op de juiste plaats komen.
De heer VAN MERRIENBOER maakt de kanttekening dat de gemeente
raad toch ook democratisch is gekozen.
De heer AKKERMANS zegt dat de democratie ook doorgevoerd is in
de opzet om tot een stichtingsbestuur te komen. De sectoren
(blokken) wijzen twee potentiële kandidaten aan, waarbij burge
meester en wethouders zo mogelijk de voorkeur geven aan de eerste
kandidaat
De heer VAN MERRIENBOER zegt dat dit opgaat bij het particulier
initiatief.
Niet als de gemeente het initiatief neemt. Spreker kan het voor
stel zoals het voorligt niet zien als particulier initiatief.
De heer AKKERMANS kan hier niet in meegaan.
De VOORZITTER merkt op, dat noch naar de ene, noch naar de
andere kant een te enge interpretatie moet worden gegeven.
Spreker geeft als voorbeeld een willekeurige vereniging, waarin
een gemeenteraadslid als bestuurslid in zit. Dit kan toch wel
een democratisch geheel zijn.
Bij het voorstel voor het Ontmoetingscentrum zijn er 1 1 bestuurs
leden, waarvan er formeel 3 gemeenteraadsleden zijn. Het is een
goede zaak dat deze 3 raadsleden uit hun verantwoordelijkheid
voor het totaal aan gemeentelijke investeringen er in zitten en
hier in meepraten.
De heer VAN MERRIENBOER vervolgt, dat het bestuur weinig te
besturen zal hebben, omdat dit bestuur totaal afhankelijk is van
de gemeente.
Spreker vindt het wel juist dat er een raad van Aangeslotenen is,
die zijn zegje kan doen over het gebruik.
De VOORZITTER voegt hieraan toe, dat de stichting bestuurlijk
alles heeft te vertellen. De stichting heeft een eigen statuut.
Als uit de exploitatie een tekort blijkt, dat beziet de gemeente
onder overlegging van de stukken in hoeverre dit tekort wordt
gesubsidieerd en onder welke voorwaarden.
Zonder hoofdelijke stemming gaat de raad akkoord met de bestuurs-