- 7 -
Mevrouw HENDRIGKX wijst, gezien de lijst van verenigingen, enz.,
op de mogelijkheid dat er door dezelfde persoon diverse plaatsen
bezet kunnen worden vanwege dubbele of meervoudige functies.
Zo kan b.v. een raadslid, c.q» wethouder zitting hebben in het
bestuur vanwege de verenigingen.
De VOORZITTER wijst er op, dat het mede daarom goed is, dat er
een voordracht van twee personen komt, om zodoende een keuze
te maken.
In verband hiermede is het wellicht aan te bevelen, dat de ge-
meenteraaa eerst de drie vertegenwoordigers aanwijst.
Mevrouw HENDRIGKX brengt verder onder de aandacht, dat de ge
meente via de ambtenaren die betrokken zijn bij bepaalde vereni
gingen, bovendien een bepaalde inbreng in het bestuur kan hebben.
De VOORZITTER zegt dat de intentie van de opzet van het bestuur
is om een zo groot mogelijke vertegenwoordiging te verkrijgen van
de zijde van het particulier initiatief. Bij de verdeling van de
zetels zal hiermede rekening worden gehouden. Spreker zegt
verder, dat vanuit de "blokken" een voordracht van twee personen
komt. Een voordracht, waaraan het college van burgemeester en
wethouders is gebonden, d.w.z. men mag hier niet van afwijken.
Het is n.lo geen aanbeveling.
De heer VAN MERRIENBOER kan zich met de opzet als stichting niet
verenigen. Spreker pleit er voor dat de gemeente het gehele be
heer en organisatie in eigen hand neemt. De gemeente kan dit beter
doen. Ze beschikt via het ambtelijk apparaat over de nodige des
kundigheid. Spreker is tevens van mening dat de gemeente met
eigen beheer goedkoper uit zal zijn.
Spreker haalt verder de artikelen 228 en 23^ van de gemeentewet
aan inzake deelnemen in stichtingen. In artikel 23^- wordt ge
sproken over het behartigen van een openbaar belang.
De VOORZITTER memoreert de opvatting van de commissie en het
college van burgemeester en wethouders om een stichting te
vormen
Spreker zegt verder dat in Noord-Brabant gemeenschapshuizen,
ontmoetingscentra voor het overgrote deel een stichtingsvorm
hebben.
Spreker merkt op, dat de gemeente niet bestuurlijk is vertegen
woordigd in de stichting, doch heeft afgevaardigden in het be
stuur. De gemeenteraad kan derhalve de (3) vertegenwoordigers
in het bestuur ter verantwoording roepen, indien deze de belangen
van de gemeente in het bestuur niet goed zouden behartigen. De
gemeenteraad moet dus de totale verantwoordelijkheid dragen voor
de aan te wijzen bestuursleden.
Omdat vanuit het particulier initiatief ook inkomsten worden
verworven en gebruiksvergoedingen moeten worden betaald is het mede
een goede zaak dat een stichtingsvorm wordt gekozen.
De heer VAN MERRIENBOER vindt dat het gaat om een Ontmoetings
centrum en mede daardoor ook vindt spreker dat het vanwege de
gemeente moet worden geëxploiteerd en beheerd.
De VOORZITTER vraagt of b.v. een schouwburg een ontmoetingscentrum
is
Dit moet bevestigend worden beantwoord. In de grote steden (Breda,
Tilburg, Eindhoven enz.) worden de schouwburgen als stichting
beheerd
De heer VAN MERRIENBOER wijst er verder op, dat een stichting
mensen moet aantrekken voor onderhoud, beheer, enz. De gemeente
heeft hiervoor potentiële krachten. De VOORZITTER voegt er aan