- 7 - Mevrouw HENDRIGKX wijst, gezien de lijst van verenigingen, enz., op de mogelijkheid dat er door dezelfde persoon diverse plaatsen bezet kunnen worden vanwege dubbele of meervoudige functies. Zo kan b.v. een raadslid, c.q» wethouder zitting hebben in het bestuur vanwege de verenigingen. De VOORZITTER wijst er op, dat het mede daarom goed is, dat er een voordracht van twee personen komt, om zodoende een keuze te maken. In verband hiermede is het wellicht aan te bevelen, dat de ge- meenteraaa eerst de drie vertegenwoordigers aanwijst. Mevrouw HENDRIGKX brengt verder onder de aandacht, dat de ge meente via de ambtenaren die betrokken zijn bij bepaalde vereni gingen, bovendien een bepaalde inbreng in het bestuur kan hebben. De VOORZITTER zegt dat de intentie van de opzet van het bestuur is om een zo groot mogelijke vertegenwoordiging te verkrijgen van de zijde van het particulier initiatief. Bij de verdeling van de zetels zal hiermede rekening worden gehouden. Spreker zegt verder, dat vanuit de "blokken" een voordracht van twee personen komt. Een voordracht, waaraan het college van burgemeester en wethouders is gebonden, d.w.z. men mag hier niet van afwijken. Het is n.lo geen aanbeveling. De heer VAN MERRIENBOER kan zich met de opzet als stichting niet verenigen. Spreker pleit er voor dat de gemeente het gehele be heer en organisatie in eigen hand neemt. De gemeente kan dit beter doen. Ze beschikt via het ambtelijk apparaat over de nodige des kundigheid. Spreker is tevens van mening dat de gemeente met eigen beheer goedkoper uit zal zijn. Spreker haalt verder de artikelen 228 en 23^ van de gemeentewet aan inzake deelnemen in stichtingen. In artikel 23^- wordt ge sproken over het behartigen van een openbaar belang. De VOORZITTER memoreert de opvatting van de commissie en het college van burgemeester en wethouders om een stichting te vormen Spreker zegt verder dat in Noord-Brabant gemeenschapshuizen, ontmoetingscentra voor het overgrote deel een stichtingsvorm hebben. Spreker merkt op, dat de gemeente niet bestuurlijk is vertegen woordigd in de stichting, doch heeft afgevaardigden in het be stuur. De gemeenteraad kan derhalve de (3) vertegenwoordigers in het bestuur ter verantwoording roepen, indien deze de belangen van de gemeente in het bestuur niet goed zouden behartigen. De gemeenteraad moet dus de totale verantwoordelijkheid dragen voor de aan te wijzen bestuursleden. Omdat vanuit het particulier initiatief ook inkomsten worden verworven en gebruiksvergoedingen moeten worden betaald is het mede een goede zaak dat een stichtingsvorm wordt gekozen. De heer VAN MERRIENBOER vindt dat het gaat om een Ontmoetings centrum en mede daardoor ook vindt spreker dat het vanwege de gemeente moet worden geëxploiteerd en beheerd. De VOORZITTER vraagt of b.v. een schouwburg een ontmoetingscentrum is Dit moet bevestigend worden beantwoord. In de grote steden (Breda, Tilburg, Eindhoven enz.) worden de schouwburgen als stichting beheerd De heer VAN MERRIENBOER wijst er verder op, dat een stichting mensen moet aantrekken voor onderhoud, beheer, enz. De gemeente heeft hiervoor potentiële krachten. De VOORZITTER voegt er aan

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 84