k -
t
verantwoordelijk is. Op grond van de wettelijke bepalingen kan
echter niet worden geëist, dat de kinderen straks naar de open
bare school gezonden moeten worden. Spreker wijst wel op de
verantwoordelijkheid van de aanvragers.
De vraag is of de gemeente op grond van de wet A.R.O.B. hier
omtrent een uitspraak zou kunnen uitlokken.
Met betrekking tot de personeelsbezetting ter secretarie en
de werkzaamheden ten behoeve van een openbare school zal hier
omtrent geen wijziging in komen.
De heer AKKERMANS vindt het een goede zaak, dat er in Nederland
een recht is om die school voor de kinderen te kiezen die het
beste past bij de levensopvatting van de mensen. In de twintiger
jaren is dit ook gebeurd toen de katholieken en de protestanten
hun bijzondere school hebben bevochten met veel succes, waarna
we onze kinderen konden sturen naar de school die ons het beste
lag. Het was een goed recht en een plicht.
Dat zelfde recht moeten we ook nu kunnen toekennen aan de mensen
die het katholiek onderwijs niet als het hunne en het beste kunnen
beschouwen en die een. andere school voor hun kinderen beter ach-
ten. Overigens moet de wet worden gevolgd en dient te worden voldaan
aan het voorliggende verzoek. Spreker hoopt echter dat verzoekers
zich zo principieel mogelijk opgesteld hebben en dat geen valse
motieven zijn gebruikt. Een beetje slordig is wel gehandeld by de
indiening van het verzoek als we zien, dat er al 8 kinderen per
1 augustus 1978 nog niet leerplihhtig zijn, er twee kinderen in
middels zijn verhuisd.
Er blijven dan 25 kinderen over. Men komt dan al bjj een gevaarlijk
aantal om een school te gaan stichten, omdat er eèn'minimum van
20 moet zyn. Als men dan ook nog bedenkt dat er ouders kinderen
voor het laatste leerjaar niet van de bijzondere school halen,
dan is het helemaal bedenkelijk.
Er moet evenwel volgens de wet gehandeld worden, doch het blijft
desalnietemin volgens spreker een gevaarlijk experiment, omdat men
aan de grens zit om een school te kunnen stichten.
Spreker merkt nog op, dat de onderwijspost op de begroting wel een
stuk groter zal worden, doch de economische motieven mogen in deze
niet prevaleren boven de principiële motieven.
Spreker heeft nog enkele praktische vragen, t.w.
Krijgt de gemeente hiervoor extra bijdragen uit het gemeentefonds?
Moet de gemeente een oudercommissie instellen?
Wie vormt in feite het schoolbestuur? Is dat de raad? Burgemeester
en wethouders of een commissie hieruit? Wie controleert in feite
de gang van zaken bij deze school?
De VOORZITTER licht deze vragen toe.
De gemeente krijgt voor de school een uitkering uit het gemeente-
f onds
Volgens de wet (algemene maatregel van bestuur) moet er een ouder
commissie komen. Het gemeentebestuur is schoolbestuur. De gemeen
teraad moet derhalve over een aantal zaken een beslissing nemen
en zo nodig in handen leggen van het college van burgemeester en
wethouders
De controle op de gang van zaken berust in handen van het college
van burgemeester en wethouderso
De bereidheid om de kinderen naar de school te zenden is niet
onderzocht 0
Hierin voorziet de wet niet.
De heer VAN MERRIENBOER merkt op, dat de vrijheid van onderwijs in
de wet is gewaarborgd. De ouders kiezen de richting van de school