k - t verantwoordelijk is. Op grond van de wettelijke bepalingen kan echter niet worden geëist, dat de kinderen straks naar de open bare school gezonden moeten worden. Spreker wijst wel op de verantwoordelijkheid van de aanvragers. De vraag is of de gemeente op grond van de wet A.R.O.B. hier omtrent een uitspraak zou kunnen uitlokken. Met betrekking tot de personeelsbezetting ter secretarie en de werkzaamheden ten behoeve van een openbare school zal hier omtrent geen wijziging in komen. De heer AKKERMANS vindt het een goede zaak, dat er in Nederland een recht is om die school voor de kinderen te kiezen die het beste past bij de levensopvatting van de mensen. In de twintiger jaren is dit ook gebeurd toen de katholieken en de protestanten hun bijzondere school hebben bevochten met veel succes, waarna we onze kinderen konden sturen naar de school die ons het beste lag. Het was een goed recht en een plicht. Dat zelfde recht moeten we ook nu kunnen toekennen aan de mensen die het katholiek onderwijs niet als het hunne en het beste kunnen beschouwen en die een. andere school voor hun kinderen beter ach- ten. Overigens moet de wet worden gevolgd en dient te worden voldaan aan het voorliggende verzoek. Spreker hoopt echter dat verzoekers zich zo principieel mogelijk opgesteld hebben en dat geen valse motieven zijn gebruikt. Een beetje slordig is wel gehandeld by de indiening van het verzoek als we zien, dat er al 8 kinderen per 1 augustus 1978 nog niet leerplihhtig zijn, er twee kinderen in middels zijn verhuisd. Er blijven dan 25 kinderen over. Men komt dan al bjj een gevaarlijk aantal om een school te gaan stichten, omdat er eèn'minimum van 20 moet zyn. Als men dan ook nog bedenkt dat er ouders kinderen voor het laatste leerjaar niet van de bijzondere school halen, dan is het helemaal bedenkelijk. Er moet evenwel volgens de wet gehandeld worden, doch het blijft desalnietemin volgens spreker een gevaarlijk experiment, omdat men aan de grens zit om een school te kunnen stichten. Spreker merkt nog op, dat de onderwijspost op de begroting wel een stuk groter zal worden, doch de economische motieven mogen in deze niet prevaleren boven de principiële motieven. Spreker heeft nog enkele praktische vragen, t.w. Krijgt de gemeente hiervoor extra bijdragen uit het gemeentefonds? Moet de gemeente een oudercommissie instellen? Wie vormt in feite het schoolbestuur? Is dat de raad? Burgemeester en wethouders of een commissie hieruit? Wie controleert in feite de gang van zaken bij deze school? De VOORZITTER licht deze vragen toe. De gemeente krijgt voor de school een uitkering uit het gemeente- f onds Volgens de wet (algemene maatregel van bestuur) moet er een ouder commissie komen. Het gemeentebestuur is schoolbestuur. De gemeen teraad moet derhalve over een aantal zaken een beslissing nemen en zo nodig in handen leggen van het college van burgemeester en wethouders De controle op de gang van zaken berust in handen van het college van burgemeester en wethouderso De bereidheid om de kinderen naar de school te zenden is niet onderzocht 0 Hierin voorziet de wet niet. De heer VAN MERRIENBOER merkt op, dat de vrijheid van onderwijs in de wet is gewaarborgd. De ouders kiezen de richting van de school

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 71