k -
dat de klacht gegrond is.
Ten aanzien van de winkelsituatie, welke facultatief is opgenomen,
is er een mogelijkheid tot voorziening ten behoeve van bedrijven.
Grote bedrijven is echter overbodig. Deze gedachtengang is met een
vertegenwoordiging van de middenstand en de consulent besproken.
Aangepaste winkels in de nieuwe omgeving kunnen wenselijk zijn.
Zonder dat het bestemmingsplan hierdoor wordt gestagneerd, wil
het gemeentebestuur alsnog een distributief-planologisch onder
zoek laten verzorgen op grond van het besluit Ruimtelijke Ordening.
De heer GELIJNS wil het bezwaarschrift van het waterschap Heerjans-
land ondersteunen, hetwelk is gebaseerd op gegronde redenen, t.w.
het nog meer lozen van ongezuiverd water. De inspecteur van de
volksgezondheid spreekt ook in die richting. Burgemeester en wet
houders hebben wel begrip voor deze onwelriekende kwestie maar ver
schuilen zich weer achter het Waterschap West-Brabant en afvalwater
persleiding. Ondertussen zit de gemeente met de "troepIn de be
bouwde kom verloopt alles geruisloos in een gesloten circuit. Maar
buiten de bebouwde kom openbaart zich een stroom van ongerechtig
heid, die het leven van plant en dier vernietigt en schadelijk en
onaangenaam is voor de mens, die in de polder woont en werkt.
Op alle grote werken worden eerst toiletten gebouwd en dan pas een
directiekeet. Zo moet de gemeente eerst zorgen voor zuivering van
het afvalwater en dan pas voor uitbreiding met woningen.
Spreker staat wel achter het plan Centrum-Meireweikesdoch met
inachtneming van het bezwaarschrift van het waterschap Heerjansland,
betreffende de afvalwaterzuivering.
De VOORZITTER is het wel eens, dat het afvalwater gezuiverd moet
worden, doch dat de gemeente zich met een kluitje in het riet laat
sturen is niet juistj de gemeente heeft niet de zorg van de zuive
ring. Deze zorg heeft het Hoogheemraadschap West-Brabant bij uit
sluiting.
De gemeente mag n.l. aangaande deze zaak niets doen. Het bezwaar
van Heerjansland richt zich dus in feite tegen het waterschap
West-Brabant, c.q. de minister van Verkeer en Waterstaat. Dit zijn
de verantwoordelijken. Niet de gemeente. De gemeente zorgt voor een
goed rioleringsstelsel in de bebouwing. Daarmede is de taak van de
gemeente klaar.
De gemeente is overigens wel diligent terzake van de afvalwater
verzorging, doch waar de gemeentelijke taak ophoudt, moet het door
anderen worden overgenomen. Als dit niet gebeurt, dan schiet die
ander te kort, niet de gemeente.
De heer GELIJNS merkt op, dat de agrariërs ook het afval van hun
bedrijven weg moeten laten rijden, zo moet de gemeente ook zorgen
dat het afvalwater keurig netjes wordt achtergelaten.
De VOORZITTER zegt nogmaals, dat het niet de taak van de gemeente
is. Als een ander de taak verwaarloost, dan mag hieruit niet wor
den geconcludeerd, dat de gemeente niet mag bouwein
De heer GELIJNS blyft van mening, dat de gemeente eerst moet zorgen
voor afvalwaterzuivering. Met z'n allen moet er op gehamerd worden,
dat dit gaat gebeuren. Het blijft een zorg van de gemeente.
De VOORZITTER kan de heer Gelijns niet overtuigen, dat het hier een
taak van het waterschap West-Brabant betreft. Uiteraard mag de ge-
meenteeibp aan blijven dringen de nodige voorzieningen te treffen.
Spreker wyst er op, dat de gemeente al in korte tijd hieromtrent
twee gesprekken heeft gehad met het waterschap West—BrabantDe
technische diensten zijn samen naar een oplossing aan het zoeken
om tijdelijke maatregelen te treffen in afwachting van de definitieve