- 12 -
Spreker is van mening dat de gemeente Oud en Nieuw Gastel in West-
Brabant wat de groei betreft nogal in de min-cijfers zit. Ook van
dit jaar. Als er dan nog meer beperking wordt opgelegd, dan gaat de
gemeente permanent achteruit. Dit is niet prettig voor de gemeente.
De VOORZITTER wil dit punt alsnog aan het Streekgewest kenbaar maken.
De heer AKKERMANS staat weliswaar geen snelle groei voor. Het is een
goede zaak de "import" af te remmen. Doch de eigen mensen moeten wel
alle kansen krijgen.
De heer DE JONGH merkt ten aanzien van de nota Landelijke Gebieden op,
dat in de vorige vergadering is gevraagd of het ingenomen standpunt
door de gemeenteraad aan het Streekgewest is toegezonden, hetgeen door
de voorzitter toen is bevestigd. De heer DE JONGH vindt het nu vreemd
dat de heer Akkermans reageert, terwijl hij in feite al twee maanden
geleden had moeten reageren.
De heer AKKERMANS merkt op dat het een informele raadsvergadering is
geweest waarvan geen verslag is gemaakt.
De heer DE JONGH zegt, dat het standpunt van de werkgroep Oud Gastel-
Stampersgat wel in een openbare raadsvergadering is behandeld. Het ging
onder meer ook over de aanleg van het Mark/Vlietkanaal, over de woning
bouw
De VOORZITTER merkt op, dat thans gesproken is over de beperkte groei,
welke alsnog aan het Streekgewest kan worden voorgelegd.
Beperkte groei is iets anders dan natuurlijke groei. In de betreffende
nota ging het over de natuurlijke groei van de gemeente.
De heer AKKERMANS zegt dat het twee zaken zijn die elkaar raken, doch
niet hetzelfde zijn.
Hierna geeft de VOORZITTER het antwoord op de algemene beschouwing van
de heer Van Merrienboer als volgt.
Mijnheer Van Merrienboer,
We hopen dat het met uitkeringen van het rijk in het bijzonder mogelijk
is een gedeelte van de op de investeringsnota genoemde projecten te
realiseren, hoewel u deze totale nota ook op langere termijn moet zien
en hierin ook wel eens verschoven dient te worden al naar gelang de
financiële mogelijkheden. Wij zijn u erkentelijk voor de aandacht welke
hieraan werd geschonken en wij kunnen ons dan ook met de opmerkingen
geheel verenigen.
De kosten van algemeen beheer stijgen inderdaad, omdat het nu eenmaal
nodig is die aanschaffingen te doen tengevolge waarvan het werken
verantwoord mogelijk kan geschieden en ook kan worden voldaan aan ver
anderde voorschriften. Mede tengevolge hiervan is het mogelijk wat tijd
betreft hiermede winst te boeken. Wij zijn van mening dat op< het perso
neel geen roofbouw mag worden gepleegd; wanneer het noodzakelijk is
dat uitbreiding plaats vindt zal dit ook gebeuren en het afgelopen
jaar werden ook nieuwe personeelsleden benoemd. Wij menen dat het werk
met de huidige bezetting kan worden verricht, men moet - vooral in-'
zg. piektijden - wel flink aanpakken. Onze buitendienst zou wel enige
uitbreiding mogen hebben, maar aangezien een wijziging kan komen in
het ophalen van huisvuil en deze mensen dan voor andere werkzaamheden
ter beschikking kunnen komen zijn wij op dit moment wat voorzichtig met
aantrekken van nieuw personeel.
Het is geen doelbewust streven het ambtenarencorps persé klein te hou
den, We houden dit dus werkelijk in het oog.
Wat de betere voorlichting aan het publiek betreft hebben we besloten
in overleg te treden met het bestuur van de bibliotheek teneinde in
het gebouw een hoekje "voorlichting gemeente" te verkrijgen. Op deze
wijze zouden we willen proberen een betere communicatie, zo deze nodig
is en dat zal dan blijken, te bewerkstelligen. Meermalen hebben we
gedacht aan een informatieblad, maar hebben dit niet kunnen realiseren.