- 10 -
hiervoor via het arbeidsbureau een tijdelijke kracht te bemachtigen,
maar dit is tot op heden nog niet gelukt. We gaan echter wel door
met de werkzaamheden. Wat bouwen in het buitengebied betreft kan ik
u mededelen dat ons college hieraan zeker wel aandacht schenkt en
dat regelmatig, zoals u ook stelt, aanvragen worden afgewezen. Wij
menen wel te stellen dat onzerzijds, mede omdat we ook in het belang
onzer gemeente worden gedupeerd door het uitblijven van goedkeuring
op het ontwerp bestemmingsplan, alle mogelijkheden welke maar enigs
zins aanwezig zijn uitbuiten en dit kan wel eens de indruk wekken dat
we onvoldoende aandacht schenken - althans volgens sommigen - aan het
buitengebied. Ons college wil het buitengebied werkelijk behouden en
wel zo "schoon" mogelijk. Het zou mij te ver voeren om voorbeelden te
noemen en wellicht ook niet helemaal juist. Ik zou u echter wel willen
verzoeken met uitlatingen de nodige voorzichtigheid te betrachten, want
u kent het verhaal van de splinter en de balk.
Wat cultuur en sociale zorg betreft:dit zijn twee posten die in de toe
komst nog wel zullen stijgen; we houden ook hierop een wakend oog, maar
de wijziging in welzijnsbegrippen en vrije-tijdsbesteding, alsmede wat
sociale zaken betreft wijziging van een aantal regelingen-brengt ver-4^
hoging met zich mede en de kosten van tehuizen zijn nu eenmaal tamelijk
hoog te noemen. We hebben zelf weinig invloed op de uitkeringen, want
deze zitten vast aan normen of aan prijzen. De procentuele uitkering
van het rijk is niet gewijzigd en dus worden de bedragen uit algemene
middelen te betalen steeds hoger.
Wanneer de opname in tehuizen van inwoners uit de gemeente hoger wordt,
is het een duidelijke zaak, dat de kosten ook hoger worden.
Wat het streekgewest betreft ben ik van mening dat de vertegenwoordi
gers uit de raad en raden hun uiterste best doen; wel moet men elkaar
nog wel beter leren begrijpen en het is dan ook goed dat het bestuur
heeft besloten een bezinning te doen plaats vinden op taak en positie.
Ik ben met u van mening dat rechtstreekse verkiezingen bij wet te rege
len het meest ideale is, maar ik denk dat we hierop nog wel even zul
len moeten wachten en dan is het zaak om deze wachttijd in het belang
van de streek zo goed mogelijk te benutten door begrip en waardering
te tonen, maar ook door nog meer voorlichting te geven en dit laatste
zal zeker gebeuren.
Wat betreft de ruimte in de begroting, het bedrag door u genoemd ligt
hoger (onvoorziene uitgaven), zijn wij van mening dat deze thans niet
moet dienen om meer af te lossen dan nodig is of oude schulden te vo^
doen. Wij moeten dit niet algemeen stellen; ik kan u mede delen dat
restant - leningen - indien dit financieel mogelijk is, inderdaad wel
eens eerder worden afgelost, maar de ruimte welke nu aanwezig is dient
toch wel om projecten tot ontwikkeling te brengen, welke in het belang
der gemeente nodig zijn. Het nadelige saldo op de kapitaaldienst is
zeker niet verontrustend te noemen.
Omtrent het bieden van mogelijkheden meer lees-materiaal ter beschik
king te hebben is het wellicht mogelijk hieraan verder tegemoet tekomen
om hiervoor op te bepalen dag(en) een ruimte ter beschikking te stel
len. Thans worden wel meer stukken ter inzage gelegd, maar op lén avond
te bezien zal inderdaad wel wat moeilijk zijn; we zullen hieraan binnen
kort extra aandacht besteden.
We hopen inderdaad, hr. Akkermans, gebaseerd op de mogelijkheden welke
deze begroting biedt het komende jaar daarin een gezonde basis te vin
den.
De heer AKKERMANS dankt de voorzitter voor het uitvoerige antwoord.
Spreker heeft nog enkele vragen.