- 6 -
Er komen hier trouwens een aantal gegevens binnen en informaties
van rijk, provincie, Ver. Ned. Gemeenten e.d. die ook van belang kun
nen zijn voor de raadsleden en waarvan de inhoud essentieel kan zijn
voor besluiten in onze raadsvergaderingen. We zouden ook kans moeten
krijgen om deze eens in te zien. Op een bepaalde dag b.v. op bepaalde
uren en een bepaalde vaste ruimte.
Een soort vakbibliotheek voor raadsleden.
U zou dit eens moeten bestuderen.
Overigens ben ik van mening dat deze begroting 1978 een goede en ge
zonde basis vormt om onze gemeente dit komend jaar, onder uw leiding
te besturen.
De VOORZITTER geeft hierna het woord aan de heer Van Merrienboer voor
zijn algemene beschouwing.
De heer VAN MERRIENBOER houdt de volgende algemene beschouwing.
Mijnheer de voorzitter,
Bij het begin van mijn beschouwing namens de Fractie Werkgroep Oud Gas-
tel-Stampersgat, over de voor ons liggende begroting 1978 van onze
gemeente, past een woord van dank aan het college van burgemeester en
wethouders, de ambtenaren en het personeel der gemeente voor al het^
werk verricht, wat bij het samenstellen van een begroting komt kijken™
Het hoort bij het werk, maar toch het is geen sinecure.
Tevens namens onze fractie een wens van harte beterschap voor wethou
der Vrolijk, met de hoop dat hij spoedig weer in ons midden mag verkeren.
Natuurlijk is deze begroting een momentopname in het reilen en zeilen
van de gemeentelijke huishouding, maar toch geeft het ons een blik op
wat er nog te doen staat in onze gemeente, nu en in de toekomst.
Een kleine teleurstelling is de lichte achteruitgang van het inwoner
tal van de gemeente, het brengt n.l. minder geld in het laatje, en dat
laatste is nodig om meer tot stand te kunnen brengen, en plannen zijn
er nog te veel over om te verwezenlijken.
Dit blijkt uit het investeringsoverzicht van 16 punten, wat het college
ons heeft doen toekomen. Natuurlijk is de gemeente hierbij weer afhanke
lijk van provincie en rijk voor de nodige toestemming en de benodigde
financiën.
Met de gestelde prioriteiten van de 5 punten door de begrotingscommis
sie kan onze fractie zich volkomen verenigen.
Bekijken we de verschillende hoofdstukken van de begroting, dan blijkt
dat de uitbreiding van het bestaande gemeentehuls en de aanschaf vai^
de benodigde apparatuur de kosten van het algemeen beheer extra doe™
stijgen. Niet daarentegen de uitbreiding van personeel. Hier slaat on
ze gemeente dacht ik een goed figuur in vergelijking met andere gemeen
ten. Ons ambtenarencorps is relatief klein te noemen. Is dit een doel
bewust streven of spreekt hier de ruimtebeperking reeds een rol.
Anderzijds is er n.l. een uitbreiding van werk en taken voor de gemeente
bijgekomen. Ons inziens mag de werkgelegenheid ook een rol spelen in het
gemeentebeleid.
Nogmaals wil onze fractie met het oog op een goede communicatie tussen
gemeente en burger een lans breken voor een betere voorlichting over
allerlei gemeentelijke zaken, b.v. door de uitgave van een gemeentelijk
informatieblad of een frequentere publikatie elders.
Ten aanzien van de banden die onze gemeente hèeft met bovengemeente-
lijke organisaties moet op de eerste plaats het streekgewest worden ge
noemd. Daarin zal hopelijk wat rust komen na de organisatorische strub
belingen die er zijn geweest. Ze kunnen de tijd en het overheidsgeld
daar wel nuttiger besteden dachten wij. Het ideaal lijkt ons een recht
streeks gekozen regionale vertegenwoordiging i.p.v. de provinciale
overheid.
Gelukkig is er ook constructief werk verricht en de schoolbegelei
dingsdienst is eveneens haar werk begonnen. Na de uitgebreide nota's
en mooie kranteartikelen kan nu het eigenlijke werk beginnen.