- 5 - Een scheiding dus van agrarische en niet agrarische gebieden. Ik verschillende malen worden bouwvergunningen afgewezen van uit, dit standpunt. Maar gezien het resultaat hebben we het niet hele maal in de hand. En we moeten de volgende generatie geen onherstel bare vergissingen nalaten. De Onderwijszaken zijn via deze begroting weer in een rustig vaarwater terecht gekomen. Dat is een goede zaak. Enkele facetten ervan worden speciaal vermeld in het Commissie-verslag. Daar ga ik nu uiteraard niet op in. Opvallend zijn ook de posten Cultuur /Recreatie en Sociale Zorg. Dat zijn twee posten die en procentueel en in bedragen zijn verhoogd, Cul tuur en Recreatie met 7% en Sociale Zorg met 15%. Het is natuurlijk een prettig verschijnsel dat onze culturele vereni- gingen zo coulant worden benaderd. Ik heb daar geen bezwaar tegen. Wel constateer ik dat deze post heel sterk in een stroomversnelling is terecht gekomen. Het is zaak om daar een volgend jaar rekening mee te houden. Die sociale zorg is ook wat! Ondanks verhoogde bijdragen van het rijk, hier toch de ho°Sste stijging in de begroting. Ook landelijk ^S. een aan het worden. En ook landelijk hoort men stemmen dat er straks niet voldoende inkomsten zullen zijn om dit vol te hou den. En ieder wil dit terugschroeven maar dit schijnt heel moeilijk te gaan. En de instituten worden nog steeds uitgebouwd, arbeidsintensief als deze al zijn. We zitten toch al aan de top van de wereld, zowel wat betreft sociale voorzieningen als wat betreft belastinghoogte. Ook op ons niveau dienen we daaraan te denken en er wat aan te doen. Wat ik me hierbij afvraag, is hoe de verdeling van die gelden op de bijdragen van het rijk tot stand komen en hebben we zelf invloed op de uitkeringen die wij moeten doen. En kunnen wijzelf dit in de hand houden. Wij zijn aangesloten bij het Streekgewest West-Brabant. Wij zijn aangeslo- ten bij het Streekgewest West—Brabant en uw vertegenwoordigers zijn ak— tief bezig om daar de belangen van het Gewest te behartigen. Ook in de Commissies Verkeer en Vervoer en Ruimtelijke Ordening. Daar wordt het meest aktlef deelgenomen aan exacte plannen. Zoals u weet: het principe van het Streekgewest is versterking van het Lokaal Bestuur. Niet meer en niet minder. Bij minder hebben we geen resultaat, bij méér ontstaat het gevaar van de Vierde Bestuurslaag. Maar het is wel nodig dacht ik, dat onze inwoners weten van het bestaan en het werk van het Streekgewest# Wij moeten dit nog meer propageren en bekendmaken. Het is dacht ik nog steeds niet voldoende. De enige in stantie die het doet is de Streekpers en ze doet het uitstekend, zo wel wat betreft de plenaire vergaderingen als de Commissie-bijeenkomsten. Een middel daartoe zou misschien kunnen zijn: rechtstreekse verkiezingen. Ik had graag uw gedachte daarover. In deze begroting staat onder meer een post onvoorziene uitgaven van ruim./ 86.500,—. En u zegt erbij dat dit bedrag voldoende is voor het doen van investe ringen tot ong. 750.000,Nu vraag ik me wel af: moet dit persé. Kan dit geld ook eens een Jaar gebruikt gaan worden voor het aflossen van vroegere kapitaalsinvesteringen, het delgen van schulden dus. Om daarmee onze gemeente een iets gezondere financiële basis te geven? En de kapitaalsdienst een minder nadelig financiële basis te geven. Een laatste opmerking gaat over de voorzieningen van de raadsleden. We krijgen nu een zeer behoorlijke vergoeding. Maar bij het inzien van de stukken op dinsdagavond blijkt er een tekort te zijn aan materiaal om alles grondig te kunnen bestuderen. Ook publikaties voor raadsle den zouden altijd ter inzage moeten liggen en beschikbaar op gelegen uren. Een eigen ruimte is er eigenlijk nodig en die is er niet. Een nieuw Raadhuis is er nog lang niet! Wij, raadsleden dienen ons steeds meer waar te maken. J

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 132