- 5 -
Een scheiding dus van agrarische en niet agrarische gebieden. Ik
verschillende malen worden bouwvergunningen afgewezen van
uit, dit standpunt. Maar gezien het resultaat hebben we het niet hele
maal in de hand. En we moeten de volgende generatie geen onherstel
bare vergissingen nalaten.
De Onderwijszaken zijn via deze begroting weer in een rustig vaarwater
terecht gekomen. Dat is een goede zaak. Enkele facetten ervan worden
speciaal vermeld in het Commissie-verslag. Daar ga ik nu uiteraard
niet op in.
Opvallend zijn ook de posten Cultuur /Recreatie en Sociale Zorg. Dat
zijn twee posten die en procentueel en in bedragen zijn verhoogd, Cul
tuur en Recreatie met 7% en Sociale Zorg met 15%.
Het is natuurlijk een prettig verschijnsel dat onze culturele vereni-
gingen zo coulant worden benaderd. Ik heb daar geen bezwaar tegen.
Wel constateer ik dat deze post heel sterk in een stroomversnelling
is terecht gekomen. Het is zaak om daar een volgend jaar rekening
mee te houden.
Die sociale zorg is ook wat! Ondanks verhoogde bijdragen van het rijk,
hier toch de ho°Sste stijging in de begroting. Ook landelijk
^S. een aan het worden. En ook landelijk hoort men stemmen
dat er straks niet voldoende inkomsten zullen zijn om dit vol te hou
den. En ieder wil dit terugschroeven maar dit schijnt heel moeilijk te
gaan. En de instituten worden nog steeds uitgebouwd, arbeidsintensief
als deze al zijn. We zitten toch al aan de top van de wereld, zowel wat
betreft sociale voorzieningen als wat betreft belastinghoogte.
Ook op ons niveau dienen we daaraan te denken en er wat aan te doen.
Wat ik me hierbij afvraag, is hoe de verdeling van die gelden op de
bijdragen van het rijk tot stand komen en hebben we zelf invloed op de
uitkeringen die wij moeten doen. En kunnen wijzelf dit in de hand houden.
Wij zijn aangesloten bij het Streekgewest West-Brabant. Wij zijn aangeslo-
ten bij het Streekgewest West—Brabant en uw vertegenwoordigers zijn ak—
tief bezig om daar de belangen van het Gewest te behartigen. Ook in
de Commissies Verkeer en Vervoer en Ruimtelijke Ordening. Daar wordt
het meest aktlef deelgenomen aan exacte plannen.
Zoals u weet: het principe van het Streekgewest is versterking van
het Lokaal Bestuur. Niet meer en niet minder. Bij minder hebben we geen
resultaat, bij méér ontstaat het gevaar van de Vierde Bestuurslaag. Maar
het is wel nodig dacht ik, dat onze inwoners weten van het bestaan en
het werk van het Streekgewest# Wij moeten dit nog meer propageren en
bekendmaken. Het is dacht ik nog steeds niet voldoende. De enige in
stantie die het doet is de Streekpers en ze doet het uitstekend, zo
wel wat betreft de plenaire vergaderingen als de Commissie-bijeenkomsten.
Een middel daartoe zou misschien kunnen zijn: rechtstreekse verkiezingen.
Ik had graag uw gedachte daarover.
In deze begroting staat onder meer een post onvoorziene uitgaven van
ruim./ 86.500,—.
En u zegt erbij dat dit bedrag voldoende is voor het doen van investe
ringen tot ong. 750.000,Nu vraag ik me wel af: moet dit persé.
Kan dit geld ook eens een Jaar gebruikt gaan worden voor het aflossen
van vroegere kapitaalsinvesteringen, het delgen van schulden dus. Om
daarmee onze gemeente een iets gezondere financiële basis te geven?
En de kapitaalsdienst een minder nadelig financiële basis te geven.
Een laatste opmerking gaat over de voorzieningen van de raadsleden.
We krijgen nu een zeer behoorlijke vergoeding. Maar bij het inzien van
de stukken op dinsdagavond blijkt er een tekort te zijn aan materiaal
om alles grondig te kunnen bestuderen. Ook publikaties voor raadsle
den zouden altijd ter inzage moeten liggen en beschikbaar op gelegen
uren. Een eigen ruimte is er eigenlijk nodig en die is er niet. Een
nieuw Raadhuis is er nog lang niet! Wij, raadsleden dienen ons steeds
meer waar te maken.
J