- 4 - Om daarmee een kleine reserve te kweken, om deze dan te benutten voor net investeringsprogram van onze gemeente. Dit "verlanglijstje" ziet er nogal rigoureus uit, hoewel niet onredelijk. Immers iedere gemeente, tLV0?oU1 ^i:L' zal de bestaande voorzieningen willen vervolmaken of uitbreiden of nieuwe mogelijkheden willen realiseren. Opvallend voor ons is dat de bedragen die wij van het rijk ontvangen en iQ77 f op Hoofdstuk V (Volkshuisvesting) weinig hoger zijn dan in 1977. Er volgt dus een stilstand in het bouwen van woningen. Dit zal de bouvaktiviteit niet bevorderen en we hopen dit jaar toch het zo nood zakelijke plan Centrum-Meireweikes, alsmede het plan Stampersgat te be ginnen, Ook vorig jaar stond dit plan al op ons verlanglijstje, dacht ik.ir zijn twee belangrijke faktoren die dit tegenhouden. Eerstens de niet verhoogde bijdragen van het rijk, zowel om financiële reden als om reden van planning. De belangrijke nota's die de regering dit jaar heeft uitgegeven, en die gebaseerd zijn op de z.g. Planologische Kernbeslis singen, oeginnen hun schaduw al vooru.it te werpen. Ik weet wel. we ziin niet de enige gemeente die met dit probleem worstelt. Maar de eigen pijn voelen we wel het hardst. Ongetwijfeld zullen deze P.K.B.'s (Plano logische Kernbeslissingen) verwerkt worden in het Streekplan West-BrA bant, dat in 1980 moet worden bijgesteld. En het is onze taak om naar bes t vermogen te waken voor al te rigoureuze gevolgen voor onze gemeen te. Daarom vond ik het jammer dat wij ons niet duidelijker hebben opge steld in onze reaktie aan het Streekgewest bij de opmerkingen ten op zichte van de Nota Landelijke gebieden en daarbij niet gewezen hebben op de „beperkte groei die ook onze gemeente wordt opgelegd. •j groeien toch al niet en juist onze gemeente kan een extra beperking bevolking n* voorzie hieruit een permanente terugloop van onze De tweede reden tot stilstand van Plan Centrum-Meireweikes is de ver daging door gedeputeerde staten om dit plan uit te voeren, een gevolg van een bezwaarschrift - en terecht - van het Waterschap Heerjansland. wij moeten zorgen voor een verwerking van het afvalwater hier en dat is nog steeds niet helemaal geregeld. Voordien zullen wij nooit toestemming verkrijgen om dit plan te realiseren, zelfs niet langzaam. De verdaging van zes maanden is een zware slag voor dit plan en ik hoop dat we er uit komen. ^nJ!er voorname zaak, wat betreft de woningbouw is het bouwen van 10.000 woningen die dan voor Roosendaal of Bergen op Zoom of beide ziiA bestemd. Volgens de laatste berichten kan het ook gebeuren, dat deze gemeenten een deel van deze woningen moeten of kunnen of willen af span aan de buurgemeenten. De juiste opvatting van deze alinea uit de Verstedelijkingsnota is nog steeds niet exact uitgelegd.' We moeten we.L alert zijn. Misschien hebben we er iets aan, We hebben het nodig voor onze beide uitbreidingsplannen. Ook de vice-voorzitter Dr. Schnei der sprak hierover. En dat was mooi. Alleen de uitvoering ervan liikt me vooiiiands problematisch. Een andere zaak is het vaststellen van bestemmingsplannen. Ook voor net buitengebied. We zijn ermee begonnen inaar de kaart ervan lijkt nog op een lappendeken. En vooral wordt het tijd dat we ons konsekwent hou den aan dit algemeen principe n.l. bouwen in de centrale delen van de gemeente, daar waar concentratie van woningen'verantwoord is. En niet daarbuiten. Een fout in onze gemeente die al eeuwen oud is en tot voor Saa Vïeï eI redelijk de hand aan gehouden. Maar nu verschij- ???4. ïu laatste tijd steeds meer woningen in het Buitengebied die er n ?°ren* ü!?5^ dat er veel en handig gebruik wordt gemaakt van mazen in onze wetten of verordeningen. En dit beperkingsprincipe wordt zeer bewust gehanteerd door provincie en rijk. De Verstedelijkingsnota, zowel als de Nota Landelijke Gebieden zijn op dit principe geënt.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 131