- 2 - De heer AKKERMANS vraagt of dit voor personeelsleden voordeliger is, dan het aangaan van een geldlening met een bank. De VOORZITTER neemt aan dat er voordelen zijn, doch kan deze niet duiden. De heer DE JONGH vraagt naar een verklaring van de verdaging van de beslissing van gedeputeerde staten op het raadsbesluit tot verkoop van grond aan J. Hallers (punt "a"). De VOORZITTER zegt dat hiervoor geen bijzondere reden aanwezig is. Wellicht zullen gedeputeerde staten niet voldoende gegevens hebben teneinde een beslissing te kunnen nemen. Normaliter worden de nodige adviesinstanties gehoord. De heer VAN MERRIENBOER heeft bij de ingekomen stukken onder punt "f" het goedkeuringsbesluit niet aangetroffen van de aankoop van grond van de Graaf de Chambure. De VOORZITTER constateert, dat het stuk inderdaad niet bij de stukken aanwezig is, doch bevestigt dat de goedkeuring wel is ontvangen. Spreker zal nagaan waar het stuk is. De heer VAN MERRIENBOER merkt op. naar aanleiding van de rapporten van het Verificatiebureau, (punt "j") dat de gemeenterekening 1975 nog niet ter controle is aangeboden. Spreker vraagt of de rekeningen spoedige^ kunnen worden opgemaakt. W De rekening van het Jaar 1974 is pas voorlopig vastgesteld. De VOORZITTER deelt mede, dat de rekening 1975 inmiddels gereed is. Er komt dan nog een vrij lange periode voor onderzoek en het samenstel len van het rapport. Spreker is wel van mening, dat een gemeentereke ning zo spoedig mogelijk na de afsluiting van het dienstjaar dient te worden opgemaakt. De ingekomen stukken worden zonder hoofdelijke stemming met algemene stemmen voor kennisgeving aangenomen. 4» Ingekomen subsidieverzoek van het Algemeen Komité Stampersgat (classlficatlenr.-2.07.85) (preadvies nr.i 77.158) Mevrouw AKKERMANS geeft in overweging het tekort van het Algemeen Komité Stampersgat "quitte" te maken, doch met bepaalde voorwaarden. De VOORZITTER merkt op, dat het Komité verzoekt 900,subsidie te verstrekken voor de komende jaren. Spreker maakt de kanttekening ver der, dat ook het Oranjecomitl Oud Gastel een tekort zou kunnen hebbel^ De comité's weten tevoren wat ze krijgen. Hieraan moeten de uitgaven (P worden aangepast. Relatief, per inwoner gezien, krijgt Stampersgat een hoger subsidiebedrag, hetwelk als redelijk wordt aanvaard. Een kleinere gemeenschap heeft grotere overheadkosten. Naar aanleiding van de desbetreffende vraag van mevrouw HENDRICKX zegt de VOORZITTER, dat meerdere subsidies, waaronder de oranje-comités subsidieverhoging krijgen, ook als hier niet om wordt gevraagd. Det< verhoging houdt verband met normale prijsstijgingen. Mevrouw HENDRICKX wil het subsidie koppelen aan de activiteiten die aan de dag worden gelegd. Een bedrag van 900,is volgens spreek ster, gezien de activiteiten in Stampersgat, redelijk te noemen. Spreek ster stelt ook voor Oud Gastel, dat indien de activiteiten dit noodza ken, een hoger subsidie in uitzicht. De VOORZITTER kan nu al zeggen, dat Oud Gastel geen tekort zal hebben, aangezien de uitgaven worden aangepast aan de mogelijkheden binnen het subsidiebedrag. Mevrouw HENDRICKX vindt toch, dat de kosten van de activiteiten in aanmerking moeten worden genomen. De VOORZITTER kan deze mening niet delen. Als tevoren bekend is hoeveel subsidie wordt verkregen en men komt dan toch tekort, dan kan niet worden gezegd dat subsidieaanvul ling nodig is. De VOORZITTER memoreert nogmaals dat normale prijsstij gingen in aanmerking worden genomen. De basis voor Oud Gastel en Stam- persgat is het aantal inwoners, waarbij het bedrag voor Stampersgat ho ger wordt gesteld.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 129