5 - De VOORZITTER zal de tekst laten aanpassen, zodat de aanhef luidt: "1. De belastingen als becoeld in artikel 1 worden niet geheven ter zake van:". De heer MARCELISSEN merkt op, dat de eigenaren iets zwaarder worden belast dan de gebruikers. Had niet uitgegaan kunnen worden van 3,58, resp, 4,4-2? De VOORZITTER zegt, dat er inderdaad enig verschil in zit, doch dit is zo minimaal, dat het niet als een bezwaar zou be hoeven te gelden. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 6. Vaststelling "Legesverordening 1978" classificatienr-1.718.7) (preadvies nr.: 77.124) De heer MARCELISSEN merkt op, dat bij artikel 16 een nogal hoger tarief is voor opgave van geborenen dan b.v. huwelijksaangiften. De VOORZITTER licht toe, dat (gelukkig) het aantal geborenen hoger ligt dan het aantal huwelijksaangiften Artikel 33 geeft de heer MARCELISSEN aanleiding te vragen of verkla ringen omtrent het gedrag van personen inbreuk maakt op de privacy. De VOORZITTER haalt voorbeelden aan, waarbij de betreffende stukken moeten worden overgelegd. De reden van het verzoek moet echter worden opgegeven, teneinde de verklaring te kunnen verkrijgen. Naar aanleiding van de desbetreffende vraag van de heer MARCELISSEN zegt de VOORZITTER dat onder "attestatie de vita" wordt verstaan een bewijs van in leven zijn. De VOORZITTER licht toe, dat een verklaring als bedoeld in artikel 50 onder andere in bepaalde situaties wordt verlangd om te weten of ge bouwen al dan niet wandluizen bevatten, dit naar aanleiding van de desbetreffende vraag van de heer MARCELISSEN. De heer AKKERMANS vraagt inlichtingen omtrent het van gemeentewege verstrekken van adressen -voor een adreslijst voor de gemeente en of dit in strijd is met de privacy. In hoeverre kan dan artikel 21 van de Legesverordening worden toegepast. De VOORZITTER attendeert er op, dat onlangs door de minister van Bin nenlandse zaken wijziging is gebracht in het Besluit Bevolkingsboek houding met het doel juist om de privacy te bevorderen. Meer dan in het verleden is hier aandacht aan geschonken. Ook de gemeente mag niet onbeperkt gegevens verstrekken. Strikt formeel mogen thans de zogenaamde algemene adressenlijsten van wege de gemeente of door tussenkomst van de gemeente niet meer ver schijnen. De minister kan echter ten gerieve van de bevolking adressenlijsten vervaardigen, toestaan, rekening houdend met bepaalde richtlijnen ter- wille van de privacy. Mevrouw HENDRICKX vraagt naar de werking van de citografinstallatie van de gemeente en welke mogelijkheden hier voor de gemeente liggen. De VOORZITTER geeft een uiteenzetting van de doelmatigheid van de installatie en haalt enige mogelijkheden aan, waarvoor deze gebruikt kan worden. Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten. 7Vaststelling 4e wijziging verordening rloolafvoerrecht (classi ficatienr -1.714.12) (preadvies nr.: 77.125)

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 120