5 -
De VOORZITTER zal de tekst laten aanpassen, zodat de aanhef luidt:
"1. De belastingen als becoeld in artikel 1 worden niet geheven ter
zake van:".
De heer MARCELISSEN merkt op, dat de eigenaren iets zwaarder worden
belast dan de gebruikers. Had niet uitgegaan kunnen worden van 3,58,
resp, 4,4-2? De VOORZITTER zegt, dat er inderdaad enig verschil in
zit, doch dit is zo minimaal, dat het niet als een bezwaar zou be
hoeven te gelden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
6. Vaststelling "Legesverordening 1978" classificatienr-1.718.7)
(preadvies nr.: 77.124)
De heer MARCELISSEN merkt op, dat bij artikel 16 een nogal hoger tarief
is voor opgave van geborenen dan b.v. huwelijksaangiften.
De VOORZITTER licht toe, dat (gelukkig) het aantal geborenen hoger
ligt dan het aantal huwelijksaangiften
Artikel 33 geeft de heer MARCELISSEN aanleiding te vragen of verkla
ringen omtrent het gedrag van personen inbreuk maakt op de privacy.
De VOORZITTER haalt voorbeelden aan, waarbij de betreffende stukken
moeten worden overgelegd. De reden van het verzoek moet echter worden
opgegeven, teneinde de verklaring te kunnen verkrijgen.
Naar aanleiding van de desbetreffende vraag van de heer MARCELISSEN
zegt de VOORZITTER dat onder "attestatie de vita" wordt verstaan een
bewijs van in leven zijn.
De VOORZITTER licht toe, dat een verklaring als bedoeld in artikel 50
onder andere in bepaalde situaties wordt verlangd om te weten of ge
bouwen al dan niet wandluizen bevatten, dit naar aanleiding van de
desbetreffende vraag van de heer MARCELISSEN.
De heer AKKERMANS vraagt inlichtingen omtrent het van gemeentewege
verstrekken van adressen -voor een adreslijst voor de gemeente en of
dit in strijd is met de privacy. In hoeverre kan dan artikel 21 van
de Legesverordening worden toegepast.
De VOORZITTER attendeert er op, dat onlangs door de minister van Bin
nenlandse zaken wijziging is gebracht in het Besluit Bevolkingsboek
houding met het doel juist om de privacy te bevorderen. Meer dan in
het verleden is hier aandacht aan geschonken. Ook de gemeente mag niet
onbeperkt gegevens verstrekken.
Strikt formeel mogen thans de zogenaamde algemene adressenlijsten van
wege de gemeente of door tussenkomst van de gemeente niet meer ver
schijnen.
De minister kan echter ten gerieve van de bevolking adressenlijsten
vervaardigen, toestaan, rekening houdend met bepaalde richtlijnen ter-
wille van de privacy.
Mevrouw HENDRICKX vraagt naar de werking van de citografinstallatie
van de gemeente en welke mogelijkheden hier voor de gemeente liggen.
De VOORZITTER geeft een uiteenzetting van de doelmatigheid van de
installatie en haalt enige mogelijkheden aan, waarvoor deze gebruikt
kan worden.
Zonder hoofdelijke stemming wordt met algemene stemmen overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten.
7Vaststelling 4e wijziging verordening rloolafvoerrecht (classi
ficatienr -1.714.12)
(preadvies nr.: 77.125)