De heer AKKERMANS vraagt met betrekking tot punt "d" of de grote stijging van de kosten verband houdt met uitvoering van uitbreidingen van de onderscheidene woonwagenkampen. Het verschil is ruim twee ton. Overigens wordt het grootste gedeelte van de kosten door het rijk ver goed. De organisatiekosten zijn echter iets minder. Met andere woorden: met dezelfde krachten wordt meer uitgevoerd. De VOORZITTER licht toe, dat de verbeteringen aan woonwagencentra via het woonwagencentra Roosendaal ter goedkeuring dienen te worden inge zonden aan het ministerie van C.R.M. Dit ministerie beoordeelt de plannen aan de hand van richtlijnen. Bij akkoordverklaring worden de kosten voor 95$ voor rekening van 's-rijks kas genomen. Bij niet goedkeuring mogen de kapitaalsinvesteringen wel worden opge nomen in de uitgaven van het woonwagencentrum van de betreffende ge meente, doch worden voorlopig dan nog niet gesubsidieerd. Om met dezelfde personeelsbezetting de werkzaamheden te vervullen is wel een zware opgave, doch tot nog toe is het mogelijk. Tot goed begrip zegt de VOORZITTER dat de benaming van de gemeenschap pelijke regeling is: woonwagencentra West-Brabant. De heer VAN MERRIENBOER constateert, na lezing van de ontwerpbegrotir^ van het Werkvoorzieningsschap (punt "c") dat er uit de gemeente Oud en Nieuw Gastel een 50-tal mensen bij het werkvoorzieningsschap zijn betrokken. Ook werken er mensen uit andere gemeenten. Spreker vraagt naar de verdeelsleutel van de kosten. De VOORZITTER licht toe, dat eerst de objecten de goedkeuring moeten hebben van het bestuur van het werkvoorzieningsschap. Na goedkeuring wordt nagegaan welke personen geschikt zijn cm het werk uit te voeren. Zo is het mogelijk dat werk in de ene gemeente door mensen uit een an dere gemeente wordt uitgevoerd. In feite wordt dus gezamelijk de last gedragen. Gestreefd wordt om zoveel mogeljk mensen uit de eigen gemeente in de eigen gemeente tewerk te stellen. Plaatsing in een andere gemeente kan alleen met toestemming van de betrokkene, die als werknemer bij het werkvoorzieningsschap in dienst is. De kosten worden omgeslagen op basis van het aantal mensen dat in de werkplaats werkzaam is. De over heidskosten worden omgeslagen op basis van het inwonertal van de ge meente Met betrekking tot punt "j", vuilverbranding vindt de heer VAN MERRIE^ BOER dat verbranding de meest hygiënische zaak is. Door een aantal ge meenten is destijds "afgehaakt"Spreker vraagt of er toch nog een mo gelijkheid is, dat meerdere gemeenten deelnemen om daardoor de kosten per gemeente te verlichten. Het openbaar lichaam vuilverbranding hoopt dat deze mogelijkheid aan wezig blijft. Dit is ook inderdaad aanwezig. Ook onderschrijft spreker dat het vuil verbranden voor de regio de meest goede methode is. De belangstelling van een aantal gemeente is toch wel blijvende. Een tweetal gemeenten hebben onlangs weer contact gezocht. Dit wil niet zeggen dat deze gemeenten binnenkort zullen toetreden. Het hangt ook af van het al dan niet volgestort zijn van de aanwezige stortplaatsen. Er zijn gemeentendie met particulieren overeenkomsten ^.bben gesloten terzake van storten van huisvuil. Spreker hoopt verder de wet op de verwerking van afvalstoffen (het ontwerp is of zal bij de Kamer worden ingediend) zo snel mogelijk zal worden aangenomen. Deze wet geeft na melijk aan dat het provinciaal bestuur genoodzaakt zal worden een to taal provinciaal plan te maken voor de vuilverwerking. Het zal dan per regio worden bekeken. Bij storten zal dan een betere controle plaats vinden. Het provinciaal bestuur kan dan ook zeggen dat in bepaalde gebieden niet gestort mag worden en dat tot vuilverbranding moet wor den overgegaan.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 117