- 7 - Het is een goede zaak dat zo weinig mogelijk dure functionarissen worden aangetrokken, om maar niet te spreken over een speciaal be noemde (bezoldigde) voorzitter. Alsdan zal er binnen enkele jaren een staf van medewerkers zijn, die allen op hun eigen terrein het zelfde moeten doen als de huidige afdelingen van de gemeente Roosen daal ca. en Bergen op Zoom. Roosendaal ca. en Bergen op Zoom krijgen hiervoor terug, dat ze iets belangrijker zijn als centrum van het gewest. De heer AKKERMANS vindt het ook een goede zaak dat de burgemeesters in de gewestraad kunnen komen. De beroepsmatige inbreng van burge meesters is niet weg te cijferen. Zij kunnen vaak goed tegenspel leve ren bij voorstellen van het bestuur, zonder hierbij afbreuk te doen aan de nu zittende gewestraadsleden. Het is een versterking van de gewestraad zelf. Om te voorkomen dat de burgemeesters in het dagelijks bestuur de meer derheid zouden krijgen is er een beperking ingebouwd dat er maar twee burgemeesters naast de voorzitter v.ice-voorzi tterin het dagelijks bestuur mogen zitten, en om te voorkomen dat het dagelijks bestuur uit burgemeesters zou bestaan. De heer AKKERMANS vindt het voorliggende preadvies duidelijk, doch spreker had graag iets meer motivatie gezien. De heer AKKERMANS heeft verder enkele kanttekeningen. Er is gesproken over het college van advies en bijstand, dat bestaat uit de burgemeesters van de aangesloten gemeenten en die behandelen en adviseren alle punten die in de gewestraad worden behandeld. Deze commissie van advies en bijstand is er destijds bijgehaald om de burge meesters die eigenlijk buiten spel gezet waren een kans te geven hun invloed in de gewestraad te laten hebben. Theoretisch is het mogelijk dat alle burgemeesters van 17 gemeenten in de gewestraad komen. Deze burgemeesters hebben de punten van de agenda al eerder besproken in het college van advies en bijstand. Van de gewestraad is dan al eenderde (burgemeester) van de te behandelen stof op de hoogte, waardoor een sterker "blok" in de gewestraad aan wezig is, hetgeen niet sportief is. Spreker bepleit dat het college van advies en bijstand op de duur zal moeten verdwijnen. Het motief van het college van advies en bijstand is namelijk vervallen. De VOORZITTER ziet de ontwikkeling niet zo zitten. Als een gemeente één of twee afgevaardigden in de gewestraad aanwijst, dan zal een bur- gemeester hier niet voor in aanmerking willen komen, doch zullen het raadsleden moeten zijn. Spreker tilt niet zo zwaar aan de adviesraad. De heer AKKERMANS vindt dit een juist standpunt, doch theoretisch kun nen de burgemeesters wel in de gewestraad komen volgens het voorliggen de voorstel. Een prestige van de gemeente en een ambitie van een bur gemeester is niet ondenkbaar. In het college van advies en bijstand is deze opmerking ook gemaakt. De heer AKKERMANS meent dat de heer Rampart bij de behandeling van het voorstel in de gemeenteraad van Roosendaal en Nispen een sympathiek woord heeft gesproken om de angst weg te nemen, dat de gemeenten Roosen daal ca. en Bergen op Zoom te veel invloed zouden krijgen. Bij sommige gemeenten was er die angst. Zelfs uitgesproken. Wethouder Oostendorp had daarentegen een zeer onsympathiek betoog tegenover de gemeente Halsteren, omdat een geweetraadslid van Halsteren hier tegen was en die liet het ook duidelijk merken, alsof dat niet mocht. Kortom het werd zo kwalijk genomen, dat Halsteren maar uit de gewestraad moest verdwijnen. Spreker vond dit een zeer ondemocratische opmerking. Het was een anti-reclame voor zijn eigen standpunt. Met deze opmerking zal geen rekening worden gehoudenc

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1977 | | pagina 110