- 7 -
Het is een goede zaak dat zo weinig mogelijk dure functionarissen
worden aangetrokken, om maar niet te spreken over een speciaal be
noemde (bezoldigde) voorzitter. Alsdan zal er binnen enkele jaren
een staf van medewerkers zijn, die allen op hun eigen terrein het
zelfde moeten doen als de huidige afdelingen van de gemeente Roosen
daal ca. en Bergen op Zoom.
Roosendaal ca. en Bergen op Zoom krijgen hiervoor terug, dat ze iets
belangrijker zijn als centrum van het gewest.
De heer AKKERMANS vindt het ook een goede zaak dat de burgemeesters
in de gewestraad kunnen komen. De beroepsmatige inbreng van burge
meesters is niet weg te cijferen. Zij kunnen vaak goed tegenspel leve
ren bij voorstellen van het bestuur, zonder hierbij afbreuk te doen
aan de nu zittende gewestraadsleden. Het is een versterking van de
gewestraad zelf.
Om te voorkomen dat de burgemeesters in het dagelijks bestuur de meer
derheid zouden krijgen is er een beperking ingebouwd dat er maar twee
burgemeesters naast de voorzitter v.ice-voorzi tterin het dagelijks
bestuur mogen zitten, en om te voorkomen dat het dagelijks bestuur uit
burgemeesters zou bestaan.
De heer AKKERMANS vindt het voorliggende preadvies duidelijk, doch
spreker had graag iets meer motivatie gezien.
De heer AKKERMANS heeft verder enkele kanttekeningen.
Er is gesproken over het college van advies en bijstand, dat bestaat
uit de burgemeesters van de aangesloten gemeenten en die behandelen
en adviseren alle punten die in de gewestraad worden behandeld. Deze
commissie van advies en bijstand is er destijds bijgehaald om de burge
meesters die eigenlijk buiten spel gezet waren een kans te geven hun
invloed in de gewestraad te laten hebben.
Theoretisch is het mogelijk dat alle burgemeesters van 17 gemeenten
in de gewestraad komen. Deze burgemeesters hebben de punten van de
agenda al eerder besproken in het college van advies en bijstand. Van
de gewestraad is dan al eenderde (burgemeester) van de te behandelen
stof op de hoogte, waardoor een sterker "blok" in de gewestraad aan
wezig is, hetgeen niet sportief is. Spreker bepleit dat het college
van advies en bijstand op de duur zal moeten verdwijnen. Het motief
van het college van advies en bijstand is namelijk vervallen.
De VOORZITTER ziet de ontwikkeling niet zo zitten. Als een gemeente
één of twee afgevaardigden in de gewestraad aanwijst, dan zal een bur-
gemeester hier niet voor in aanmerking willen komen, doch zullen het
raadsleden moeten zijn. Spreker tilt niet zo zwaar aan de adviesraad.
De heer AKKERMANS vindt dit een juist standpunt, doch theoretisch kun
nen de burgemeesters wel in de gewestraad komen volgens het voorliggen
de voorstel. Een prestige van de gemeente en een ambitie van een bur
gemeester is niet ondenkbaar.
In het college van advies en bijstand is deze opmerking ook gemaakt.
De heer AKKERMANS meent dat de heer Rampart bij de behandeling van het
voorstel in de gemeenteraad van Roosendaal en Nispen een sympathiek
woord heeft gesproken om de angst weg te nemen, dat de gemeenten Roosen
daal ca. en Bergen op Zoom te veel invloed zouden krijgen. Bij sommige
gemeenten was er die angst. Zelfs uitgesproken. Wethouder Oostendorp
had daarentegen een zeer onsympathiek betoog tegenover de gemeente
Halsteren, omdat een geweetraadslid van Halsteren hier tegen was en
die liet het ook duidelijk merken, alsof dat niet mocht. Kortom het
werd zo kwalijk genomen, dat Halsteren maar uit de gewestraad moest
verdwijnen. Spreker vond dit een zeer ondemocratische opmerking. Het
was een anti-reclame voor zijn eigen standpunt. Met deze opmerking zal
geen rekening worden gehoudenc