- 13 - En nu wil de Centrale Regering en ook de provincie dit verschijnsel indammen en de stroom migranten leiden naar de "groeisteden" via de Verstedelykingsnota. In vele plattelandsgemeenten heeft men dit ver schijnsel een halt willen toeroepen door middel van beperkende maat regelen inzake verkoop van huizen» Alleen aan eigen inwoners mogen deze worden verkocht als men tenminste geen zware boete wil riskeren. Nogal rigoureuze maatregelen, maar de nood schijnt hoog! En nu zitten wy met het plan "Centrum-Meireweikes Ik weet dat u al maanden vecht met "Den Bosch" om uw visie op dit plan te kunnen realiseren. Maar het schijnt niet gemakkelijk te gaan. Daarbij moeten we bedenken dat er voor onze gemeente in de periode 1980-1990 nauwelijks ruimte zal zijn om te groeien. Dit staat al vast en wordt ons voorgespiegeld in de Verstedelykingsnota. De Rand stedelingen zullen worden gedirigeerd naar de "Groeisteden" en er zullen heel weinig woningen gebouwd kunnen worden. Dat staat al vast Welke filosofie gaan wij nu volgen inzake ons woningbeleid. Wij moeten het bebouwde deel van onze gemeente nog afronden: met het plan Centrum-Meireweikes en plan Stampersgat. We hebben nog enkele jaren om de aanzet van deze plannen te realiseren, maar de tijd dringt. Graag uw mening hierover. Bij voorbaat dank. De VOORZITTER vindt ook dat het ontzettend lang duurt voor de plannen planologisch rondkomen. Het is "knokken" om de standpunten van de gemeente te verdedigen en het zover te kragen dat de bestem mingsplannen ter vaststelling aan de raad kunnen worden voorgelegd, zoals nu het plan Stampersgat. Gelukkig is het plan Meireweikes rond. Het Centrum—gedeelte moet nog j nader bezien worden. Het Meireweikes gedeelte kan in procedure, Het standpunt van het gemeentebestuur is dat degenen die in de ge meente wonen of er rechtstreeks een economische binding mee hebben in aanmerking komen om te mogen bouwen in het plan Centrum-Meireweikes en het plan Stampersgat0 Dit laatste is nieuw voor de heer AKKERMANS. Naar aanleiding van publicaties dat de provincie en de gemeenten beperkende maatregelen voorschreven en er rigoureuze boeten by bepalen bracht spreker tot de gedachte. Spreker is niet tegen de "import"; daar kunnen hele goede krachten uit komen. Om de gemeente de kans te geven om uit te kunnen bouwen moet het geheel worden bezien. De gepleegde en nog te plegen woningbouw vergen een geheel van maatregelen, die een gezonde uitgroei mogelijk kunnen maken. De VOORZITTER vervolgt, dat na het verschynen van de Verstedelykings nota burgemeester en wethouders al gevolg geven aan hetgeen in de vraag wordt gesteld. In het kader van de financiën en de opvatting van de minister van Volkshuisvesting (en ook van een groot gedeelte van onze huidige regering) dat een bepaalde afvloeiing naar de grote gemeenten gaat plaatsvinden, is reeds nu in grote lynen bekend de toe- j wyzing van de contigenten woningbouw voor de grote gemeenten. Dit houdt in dat de toewijzing yoor bepaalde sectoren - vooral wat de toe te kennen premies betreft - aangepast wordt aan de nota. In verband hiermede wordt bij het plaatselijk beleid gesteld, dat woning bouw primair is voor de inwoners van de eigen gemeente en de economisch gebondenen. Reeds nu wordt aan niet inwoners en niet economisch ge- bondenen geschreven, dat niet op medewerking behoeft te worden gerekend, althans op dit moment niet. De heer AKKERMANS vraagt of dit standpunt met de nu geldende verorde ningen in de hand gehouden kan worden, dan wel dat er meer maatre gelen genomen dienen te worden. I

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1976 | | pagina 81