- 13 -
En nu wil de Centrale Regering en ook de provincie dit verschijnsel
indammen en de stroom migranten leiden naar de "groeisteden" via de
Verstedelykingsnota. In vele plattelandsgemeenten heeft men dit ver
schijnsel een halt willen toeroepen door middel van beperkende maat
regelen inzake verkoop van huizen» Alleen aan eigen inwoners mogen
deze worden verkocht als men tenminste geen zware boete wil riskeren.
Nogal rigoureuze maatregelen, maar de nood schijnt hoog!
En nu zitten wy met het plan "Centrum-Meireweikes
Ik weet dat u al maanden vecht met "Den Bosch" om uw visie op dit
plan te kunnen realiseren. Maar het schijnt niet gemakkelijk te gaan.
Daarbij moeten we bedenken dat er voor onze gemeente in de periode
1980-1990 nauwelijks ruimte zal zijn om te groeien. Dit staat al vast
en wordt ons voorgespiegeld in de Verstedelykingsnota. De Rand
stedelingen zullen worden gedirigeerd naar de "Groeisteden" en er
zullen heel weinig woningen gebouwd kunnen worden. Dat staat al
vast
Welke filosofie gaan wij nu volgen inzake ons woningbeleid. Wij moeten
het bebouwde deel van onze gemeente nog afronden: met het plan
Centrum-Meireweikes en plan Stampersgat. We hebben nog enkele jaren
om de aanzet van deze plannen te realiseren, maar de tijd dringt.
Graag uw mening hierover. Bij voorbaat dank.
De VOORZITTER vindt ook dat het ontzettend lang duurt voor de
plannen planologisch rondkomen. Het is "knokken" om de standpunten
van de gemeente te verdedigen en het zover te kragen dat de bestem
mingsplannen ter vaststelling aan de raad kunnen worden voorgelegd,
zoals nu het plan Stampersgat.
Gelukkig is het plan Meireweikes rond. Het Centrum—gedeelte moet nog j
nader bezien worden. Het Meireweikes gedeelte kan in procedure,
Het standpunt van het gemeentebestuur is dat degenen die in de ge
meente wonen of er rechtstreeks een economische binding mee hebben
in aanmerking komen om te mogen bouwen in het plan Centrum-Meireweikes
en het plan Stampersgat0
Dit laatste is nieuw voor de heer AKKERMANS. Naar aanleiding van
publicaties dat de provincie en de gemeenten beperkende maatregelen
voorschreven en er rigoureuze boeten by bepalen bracht spreker tot
de gedachte. Spreker is niet tegen de "import"; daar kunnen hele
goede krachten uit komen. Om de gemeente de kans te geven om uit te
kunnen bouwen moet het geheel worden bezien. De gepleegde en nog te
plegen woningbouw vergen een geheel van maatregelen, die een gezonde
uitgroei mogelijk kunnen maken.
De VOORZITTER vervolgt, dat na het verschynen van de Verstedelykings
nota burgemeester en wethouders al gevolg geven aan hetgeen in de
vraag wordt gesteld. In het kader van de financiën en de opvatting
van de minister van Volkshuisvesting (en ook van een groot gedeelte
van onze huidige regering) dat een bepaalde afvloeiing naar de grote
gemeenten gaat plaatsvinden, is reeds nu in grote lynen bekend de toe- j
wyzing van de contigenten woningbouw voor de grote gemeenten.
Dit houdt in dat de toewijzing yoor bepaalde sectoren - vooral wat de
toe te kennen premies betreft - aangepast wordt aan de nota.
In verband hiermede wordt bij het plaatselijk beleid gesteld, dat woning
bouw primair is voor de inwoners van de eigen gemeente en de economisch
gebondenen. Reeds nu wordt aan niet inwoners en niet economisch ge-
bondenen geschreven, dat niet op medewerking behoeft te worden gerekend,
althans op dit moment niet.
De heer AKKERMANS vraagt of dit standpunt met de nu geldende verorde
ningen in de hand gehouden kan worden, dan wel dat er meer maatre
gelen genomen dienen te worden.
I