- 6 - Onderscheiden kunnen worden de volgende categoriën kleine kernen: a. kernen van 25OO-5OOO inwoners; deze beschikken meestal over een volwaardig tot bijna volwaardig voorzieningenpakket op lokaal ni veau b. kernen van 1250-2500 inwoners; deze beschikken over het algemeen slechts over een beperkt voorzieningenpakket op lokaal niveau en c. kernen beneden 1250, welke als zeer kleine kernen worden aangeduid, waar voorzieningen over het algemeen niet of nauwelijks aanwezig zijn. Het is vanzelfsprekend dat met kleine kernen vanuit ruimtelijk stede bouwkundig oogpunt bezien rekening moet worden gehouden met de aard van de bebouwing en de aankleding aangepast aan b.v. omgeving met open ruimten, overgangen van bebouwde ruimte naar het landschap, enz. Doel is dat degenen die ter plaatse geboren en getogen zijn of er eco nomisch aan gebonden, een kans moeten krijgen om in een kleine kern te gaan wonen, aldus provinciale staten in hun beleidsvisie ten aan zien van het streekplan Midden- en Oost-Brabant Een indicatie voor bebouwing in kernen in de klasse 1250-2500 en 4) hieronder kan Stampersgat worden gerekend, kan zijn een aantal maxi maal van een 10-tal woningen per jaar; dit kan niet als overtrokken worden aangemerkt en zeker niet wanneer dit afhankelijk wordt gesteld van concrete omstandigheden en behoeften. Gesteld wordt dat enige reduktie van het aantal te bouwen woningen per jaar mogelijk is zon der dat daarbij tekort wordt gedaan aan de concrete autochtone behoef te. Het plan Stampersgat is ons inziens een alleszins verantwoord plan, past in de landelijke omgeving en voldoet aan de bestaande ver langens. Gelet op de behoefte is het eveneens verantwoord dit plan te kunnen uitvoeren, terwijl het ook uit economisch oogpunt bezien verantwoord is. De kern Stampersgat is in het streekplan West-Brabant aangeduid als een uit een oogpunt van leefbaarheid gezien volwaardige kern, zodat ook aan dit punt wordt voldaan. We zullen dan ook met nadruk deze belangen ter tafel brengen en hopen dit gehele, niet al te groot en volkomen verantwoord plan in één keer in procedure te kunnen brengen; hiermede is het totale belang der gemeente gediend. We hopen dan ook dat het mogelijk is binnen niet al te lange tijd de procedure ter verkrijging van goedkeuring in werking te stellen tenx gevolge waarvan aan u kan worden voorgesteld een krediet voor bouw^P rijp maken ter beschikking te stellen. Ook het centrumplan Oud Gastel baart ons om bovenvermelde redenen zorgen. Dit plan ligt thans bij de commissie gemeentelijke bestemmings plannen en omdat dit plan destijds al zeer lange tijd ter beoordeling is geweest hebben we - destijds werd deze toezegging ook gedaan - op een zeer spoedige behandeling aangedrongen. Vanzelfsprekend kunt u er op rekenen dat wij zullen blijven aandringen en we hopen dat wij dit jaar ook ten aanzien van dit plan aan de formele procedure kunnen beginnen. Het zal u duidelijk zijn dat deze zaak ons ernstig bezig houdt, dat wij niet tevreden zijn met deze wijze van afwerking der in gediende plannen en dat ik het van belang vind dat u onze grote zorg te dezer zake kent. Niet, dat ik slechts de donkere zijde wil laten zien, maar het optimis me, vorig jaar geuit ten aanzien van deze aangelegenheid, is niet ge heel bewaarheid kunnen worden en dat spijt mij heel erg. Ondanks dat wordt wel met optimisme verder gewerkt en ik meen dat dat belangrijk is Uw besluit om in de kom te komen tot de aanleg van een zg. herten kampje zal in samenhang met het achter het gemeentehuis op bijzonder aantrekkelijke wjjze tot ontwikkeling komend park een alleszins fraai

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1976 | | pagina 6