De motor van de Mercedes heeft 2800 toeren en heeft hiermede de maximum capaciteit. De DAF heeft het systeem van de engelsen over genomen, waardoor de motor nooit op de maximumcapacitèit komt, hetgeen een langere levensduur met zich meebrengt. De DAF-motor heeft met minder toeren dezelfde capaciteit.Vergelijkenderwijs haalt spreker aan dat als een voetganger dezelfde afstand kan afleggen met minder voetstappen, zijn schoenzolen langer meegaan. Voor laadvermogen geeft Mercedes het maximum tonnage aan. DAF heeft nog een extra capaciteit van drie ton. Dit is zeer belangrijk. Ook voor de toekomst. De DAF heeft ook een veel bredere band, een bredere weggrif. Dit is voor een brandweerwagen zeer belangrijk als met grotere snelheden moet worden gereden. Er is hierdoor een grotere veiligheid. De DAF komt met een primeurs een complete manschappenwagen, geheel hydraulisch kantelbaar. Bij stortingen en reparaties geeft dit een enorm voordeel. Een niet opportuun punt zou kunnen zijn, dat DAF een nationaal pro- dukt is. Dp heer RUIJTEN adviseert tenslotte een DAF-chassis aan te schaffWi. Deze is in productie genomen, doch is nog niet prijsgegeven aan de pers Dit laatste zal zeer binnenkort gebeuren. Alsdan zullen brandweer commandanten en gemeentebesturen worden uitgenodigd. Spreker zou het op prijs stellen - zo nodig - nadere informatie in te winnen van deskundigen van de DAF om de gedane mededelingte toet sen. De VOORZITTER stelt het op prijs dat de heer Ruijten zo uitvoerig mogelijk een studie heeft gemaakt van het chassis. De heer ROOSENDAAL vraagt naar het verschil bij de onderscheidene merken van de "dagelijkse kosten". De heer RUIJTEN preciseert door te vermelden: brandstofverbruik, levensduur banden, onderhoud, enz. Spreker weet gegarandeerd dat deze kosten bij de DAF lager zullen zijn per draaiuur. Bij grotere storingen zijn de fabrieken voor het levei ren van onderdelen bij w\jze van spreken vlak bij de deur. Hoewel de VOORZITTER het met wethouder VROLIJK formeel eens is, dat de keuze van het chassis een zaak is van uitvoering van een raadsA besluit tot beschikbaarstelling van krediet voor de Brandweerauto, meent de VOORZITTER toch de keuze van het chassis op verzoek van de raad in stemming te moeten brengen. Vóór DAF stemmen: mevrouw Akkermans en de heren Akkermans, Gelyns, Marcelissen, Oomen, Roosendaal, Ruijten, alzo 7 stemmen voor. Tegen DAF stemmen: mevrouw Hendrickx en de heren Ernest, Jansen, De Jongh, Van Merrienboer, Vrolijk, alzo 6 stemmen tegen. De raad spreekt zich derhalve uit voor een DAF-chassis met 7 stemmen voor en 6 stemmen'tegen. 3Ingekomen stukken (preadvies nr.: 76.01M Naar aanleiding van punt "a" merkt de heer VAN MERRIENBOER op, dat het Archivariaat Nassau-Brabant in 8 gemeenten werkzaam is en slechts 800 abonnees heeft op de publicaties. Spreker vraagt of het aantal abonnementen kan worden opgevoerd. De VOORZITTER wijst er op, dat de gemeente Nieuw-Vossemeer en Wouw slechts zeer kort zijn aangesloten. Er wordt aan gewerkt hier meer propaganda te maken.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1976 | | pagina 26