- 7 -
maakt. Men hoopt het gedeelte Oudenbosch-Etten binnen niet al te
lange tyd klaar te hebben, waarna Oud Gastel-Oudenbosch piet het
verbreden van het eenzijdige fietspad aan de orde komt.
De provincie had het gereedkomen gepland op 1 januari 1976. Er zijn
echter een aantal factoren bijgekomen waardoor de uitvoering is ver->
traagd, o.a. verwijderen van bomen, ziekte van aannemer, weersomstan
digheden.
Men hoopt in de loop van het voorjaar met het werk gereed te komen.
De heer VAN MERRIENBOER dankt de voorzitter voor de uitgebreide be
antwoording van de vragen.
m. De heer DE JONGH spreekt zijn waardering uit over de opmaak en de
inhoud van de nieuwe gemeentegids.
De VOORZITTER zegt hiervoor dank.
n. De heer DE JONGH stelt voor een drie of vier maal per jaar ver
schijnend gemeentelijk inlichtingenblad in te voeren. De inwoners,
en zeker de nieuwelingen worden dan nauwer betrokken bij het werk
van de gemeente.
Te overwegen ware te deze zake een commissie van onderzoek te benoe
men, die een rapport hierover ter advisering aan burgemeester en wet
houders kan opstellen.
De VOORZITTER memoreert, dat hieromtrent meerdere malen is nagedacht
en terzake is bij andere gemeenten geïnformeerd hoe een en ander zich
ontwikkeld. Dit onderzoek geeft niet veel hoop op het regelmatig ver
schijnen van een inlichtingenblad. Spreker is wel van mening dat het
bepaalde voordelen kan hebben en wil dit dan ook verder in het colle
ge van burgemeester en wethouders aan de orde stellen.
Spreker wijst een commissie van onderzoek af.
De heer DE JONGH vindt het jammer dat negatief over een commissie
wordt gedacht.
Immers de commissie heeft dan al het gevoelen van de raad en het be-r
spaart het college moeite.
De VOORZITTER merkt op, dat nadat een voorstel van het college ter
tafel komt, ieder raadslid het zijne er over kan zeggen,
o. De heer AKKERMANS kan meegaan met de gedachte controle uit te
oefenen op de naleving van de regelingen van de gemeenschappelijke
regelingen.
De VOORZITTER attendeert er op, dat dit b.v. een Raad van Beheer kan
doen.
Om via de ingediende begrotingen een oordeel te kunnen vormen kan
wel eens moeilijk zijn. Bij geen enkele gemeenschappelijke regeling
zijn alle raadsleden afgevaardigd. De vertegenwoordigers namens de
gemeente moeten de zaken zo goed mogelijk behartigen.
Spreker hoopt, dat ook de raad terdege nota neemt van aan de raad
overgelegde begrotingen van gemeenschappelijke regelingen.
Er wordt naar gestreefd, en men is hier erg attent op, dat finan
cieel en economisch de onderscheidene zaken in het belang van de
gemeenten worden bestudeerd.
De heer AKKERMANS legt toch relatie met het streekgewestalwaar be
paalde gemeenschappelijk belangen aan de orde kunnen komen.
De VOORZITTER wijst er op, dat zolang er de Gewestwet niet is de hul
digen streekgewestm opereren vanuit een gemeenschappelijke regeling,
waarvan de voorschriften door de raden zelf zijn bepaald.
De heer AKKERMANS haalt het instituut "Regionale dienst" aan.
Spreker merkt op, dat in het streekgewest de voorbereidingstijd achter
de rug is en er thans constructief tewerk wordt gegaan. Er zijn al
enkele diensten die op papier gezet zijn. Alvorens hierover defnitief
te beslissen komt het spreker wenselijk voor, dat onderscheidene