- 7 - maakt. Men hoopt het gedeelte Oudenbosch-Etten binnen niet al te lange tyd klaar te hebben, waarna Oud Gastel-Oudenbosch piet het verbreden van het eenzijdige fietspad aan de orde komt. De provincie had het gereedkomen gepland op 1 januari 1976. Er zijn echter een aantal factoren bijgekomen waardoor de uitvoering is ver-> traagd, o.a. verwijderen van bomen, ziekte van aannemer, weersomstan digheden. Men hoopt in de loop van het voorjaar met het werk gereed te komen. De heer VAN MERRIENBOER dankt de voorzitter voor de uitgebreide be antwoording van de vragen. m. De heer DE JONGH spreekt zijn waardering uit over de opmaak en de inhoud van de nieuwe gemeentegids. De VOORZITTER zegt hiervoor dank. n. De heer DE JONGH stelt voor een drie of vier maal per jaar ver schijnend gemeentelijk inlichtingenblad in te voeren. De inwoners, en zeker de nieuwelingen worden dan nauwer betrokken bij het werk van de gemeente. Te overwegen ware te deze zake een commissie van onderzoek te benoe men, die een rapport hierover ter advisering aan burgemeester en wet houders kan opstellen. De VOORZITTER memoreert, dat hieromtrent meerdere malen is nagedacht en terzake is bij andere gemeenten geïnformeerd hoe een en ander zich ontwikkeld. Dit onderzoek geeft niet veel hoop op het regelmatig ver schijnen van een inlichtingenblad. Spreker is wel van mening dat het bepaalde voordelen kan hebben en wil dit dan ook verder in het colle ge van burgemeester en wethouders aan de orde stellen. Spreker wijst een commissie van onderzoek af. De heer DE JONGH vindt het jammer dat negatief over een commissie wordt gedacht. Immers de commissie heeft dan al het gevoelen van de raad en het be-r spaart het college moeite. De VOORZITTER merkt op, dat nadat een voorstel van het college ter tafel komt, ieder raadslid het zijne er over kan zeggen, o. De heer AKKERMANS kan meegaan met de gedachte controle uit te oefenen op de naleving van de regelingen van de gemeenschappelijke regelingen. De VOORZITTER attendeert er op, dat dit b.v. een Raad van Beheer kan doen. Om via de ingediende begrotingen een oordeel te kunnen vormen kan wel eens moeilijk zijn. Bij geen enkele gemeenschappelijke regeling zijn alle raadsleden afgevaardigd. De vertegenwoordigers namens de gemeente moeten de zaken zo goed mogelijk behartigen. Spreker hoopt, dat ook de raad terdege nota neemt van aan de raad overgelegde begrotingen van gemeenschappelijke regelingen. Er wordt naar gestreefd, en men is hier erg attent op, dat finan cieel en economisch de onderscheidene zaken in het belang van de gemeenten worden bestudeerd. De heer AKKERMANS legt toch relatie met het streekgewestalwaar be paalde gemeenschappelijk belangen aan de orde kunnen komen. De VOORZITTER wijst er op, dat zolang er de Gewestwet niet is de hul digen streekgewestm opereren vanuit een gemeenschappelijke regeling, waarvan de voorschriften door de raden zelf zijn bepaald. De heer AKKERMANS haalt het instituut "Regionale dienst" aan. Spreker merkt op, dat in het streekgewest de voorbereidingstijd achter de rug is en er thans constructief tewerk wordt gegaan. Er zijn al enkele diensten die op papier gezet zijn. Alvorens hierover defnitief te beslissen komt het spreker wenselijk voor, dat onderscheidene

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1976 | | pagina 23