aan de landelijke normering.
Dit geldt ook ten aanzien van de vraag die de heer Gelijns heeft ge
steld in zijn nadere informatie over de brandweer. Natuurlyk is het zo,
dat we proberen zo zuinig mogelijk te werken. Dankbaar ben ik, dat het
brandweerkorps lof is toegezwaaid, want dat verdienen ze. Ook kleine
karweitjes doen ze zelf. Hier zijn we bijzonder gelukkig mee.
Wat de rampenplannen betreft kan ik u zeggen, dat de werkgroep, die
hier al geruime tijd mee bezig is, aan de gemeenten ontwerp-plannen
hebben toegezonden. De gemeenten moeten deze plannen aanpassen aan
de eigen gemeentelijke situatie. Wanneer dit gebeurt, geloof ik, dat
in ons gebied - nagenoeg het eerste gebied in Nederland - de plan
nen rond zijn.
De D.G.D. functioneert op het ogenblik beter, omdat, ondanks het
feit dat we meer kinderen moeten onderzoeken, omdat ook de middel
bare scholen en ook klassen van het hoger voortgezet onderwijs er bij
worden betrokken, er een schoolarts en een logopedist by is gekomen,
waardoor ook de kosten zijn gestegen. Een andere oorzaak van de stij
ging van de kosten houdt verband met het feit dat we nu moeten be
talen per inwoner en niet meer betalen per leerling.
Van de totale uitgaven van de openbare verlichting zou men kunnen
schrikken.
De toename van de openbare verlichting is niet zo rigoreus geweest.
Het aantal lantaarns wat er bij moest komen in verband met uitbrei
dingen is meer dan er zijn geplaatst»
Het punt van de vernielingen is een ergerlijke zaak. In onze gemeente
valt het, in vergelijking met andere gemeenten, nog niet tegen.
Maar alles wat kapot gemaakt wordt is weggegooid geld. Dit is erg
jammer.
Samen moeten we proberen vernielingen te voorkomen. Ik hoop, dat de
scholen daar aan mee willen werken door er de kinderen op te wijzen.
Tegenwoordig heeft men de mond vol van allerlei milieusituaties.
Ook dit valt onder het milieu.
Wij hopen dat we in 1978 ten aanzien van het nieuwe gemeentehuis iets
meer kunnen zeggen. Het gemeentehuis is officieel opgenomen in het
werkenbestand van de A.C.W. We hopen alleen maar dat gelden ter be
schikking worden gesteld. U weet dat dit qua regelingsbeleid een wat
moeilijke zaak is. Er is een zeer nauw contact met de betreffende
"gedeputeerde
Inderdaad kost de vuilverwerking aanzienlijk meer dan zomaar storten
zoals vroeger. Ik ben er dankbaar voor dat de heer Akkermans ook
duidelyk op heeft gewezen. De provinciale Werkgroep Verwerking Af
valstoffen heeft in het rapport heel duidelyk gesteld dat er twee
methoden zyn van vuilverwerking. Namelijk, gecontroleerd storten en
vuil verbranden.
Wanneer de kosten van het gecontroleerd storten worden vergeleken met
het verbranden van vuil, dan zijn de kosten van verbranden hoger.
Wanneer iedereen straks - de wet met verwerking afvalstoffen is bij
de Tweede Kamer ingediend - de verplichting wordt opgelegd, dat het
vuil op verantwoorde wijze verwerkt moet worden, 6f storten, bf ver
branden, zullen er meer mogelijkheden ontstaan tegen het treffen van
maatregelen tegen onvoldoende en niet verantwoorde methoden van stor
ten. Tengevolge hiervan zal ook de vuilverwerking in totaliteit per
ton verwerkend vuil, goedkoper worden.
Gedeputeerde worden straks belast met de planning in de provincie
van de manier waarop, n.l. 6f regionaal vuil dient te worden ver
wijderd en verwerkt en hebben dan een vinger in de pap om een ver-