Bij het bestuderen van de gemeentelijke begroting blijkt dacht ik ook weer de noodzakelijkheid om een goed inzicht te krijgen over deze ma terie. Er moet gezegd dat er in onze gemeente door deze dienst open bare werken veel arbeid wordt verricht. Aan wegen en plantsoenen, stra ten en pleinen is er weer een belangryke uitbreiding van taken en onder houd bijgekomen. Vele zaken echter o.a. uitvoering van speelgelegen- heden e.d. laten nog op zich wachten en andere zaken duren soms te lang voor dat er uitvoering aan kan worden gegeven. Ik vraag me dan ook af of personeelsuitbreiding van deze dienst hiermee gelijke tred heeft ge houden. Verder zou een splitsing van deze dienst met afzonderlijke taken en leiding gewenst zijn zodat er een efficiënter beleid mogelyk zou zijn. Ik heb begrepen dat u zelf reeds aan uitbreiding gedacht hebt bij deze dienst. De grote zorg voor het onderwijs is ook dit jaar weer gebleken bij de vaststelling van de vergoeding per leerling voor het byzonder onderwijs, waar een gelukkige overeenstemming tussen gemeentebestuur en schoolbflg stuur werd bereikt. Er zijn nog geluiden hoorbaar geweest over de nocV zaak van openbaar onderwijs. Uit de reacties binnengekomen naar aanlei ding van een vraag hierover in ons informatieblad werd deze noodzaak vooralsnog niet aangetoond. Dat u de tekorten op de begroting voor 10.000 gulden op de uitgaven voor cultuur en recreatie denkt te vinden zal hopenlijk niet ten koste van deze zaken gaan. Wjj dachten dat hier in onze gemeente juist meer aan gedaan diende te worden. We hebben vorig maand in deze raad een krediet voor de bouw van een nieuw ontmoetings centrum juist voor meer cultuur en recreatie goedgekeurd. Ten aanzien van de uitgaven van de bibliotheek moet gezegd worden dat deze wellicht verantwoord is, maar dat al te grote stijging voorkomen dient te worden. Een contributieverhoging zou wellicht de oplossing zijn, tien gulden is o.i. wel aan de lage kant. De subsidies aan de muziekscholen e.d. vergt een bedrag van ruim 32.000 gulden. Toch dacht ik dat dit onderwijs aan te weinigen in onze gemeente ten goede komt. Om hoeveel leerlingen gaat het eigenlijk. Zou het geen voorkeur verdienen bovengenoemd muziek onderwijs door vakleerkrachten te laten uitvoeren op de scholen. Dit zou slechts gedeeltelijk kunnen, maar hier zouden meer kinderen van kunnen profiteren. Het Hoofdstuk Sociale Zorg laat ook dit jaar weer A grote bedragen zien. De zorg voor bejaarden in onze gemeente is door W een studiegroep door de voorzitter van de raad ingesteld, bestudeerd. Er zyn nog een 15-tal regionale en plaatselijke verenigingen op dit ter rein werkzaam. Er wordt gewerkt aan nog betere samenwerking op dit gebied aan een even tueel op te richten stichting Open Bejaardenwerk en een onderzoek om te komen tot een plaatselijke dienstencentrum of verzorgingscentrum. Doel stelling moet blijven de bejaarden zolang mogelijk in eigen omgeving te laten wonen, zodat het aantal van 55 verzorgde bejaarden, die nu elders wonen kan worden teruggebracht. Hoe staat het met de opname-commissie die per 1 januari voor elke gemeente door de minister verplicht is ge steld? Ook de uitgaven van Sociale Werkvoorziening zullen wellicht nog steeds toenemen in de toekomst en blijven drukken op de begroting. Zoals in het begin gezegd worden in onze gemeente de belastingen bijna allen verhoogd. Het lykt voor de burger misschien wat op paniek voet bal om de zaken toch maar rond te krygen. Dat ook de honden h±r weer aan mee moeten doen blijft voor ons een doorn in het oog. Anderszins dient de burger wat over te hebben voor allerlei voorzie ningen die hy van gemeentewege ontvangt. Tot slot, het is zeker geen florissant beeld wat uit deze begroting tot ons komt. Het lystje van een prioriteitenschema kan m.i. kort zijn, n.l. verdere verbetering van riolering te Oud Gastel en Stampersgat, wat een verbetering van volks-

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1976 | | pagina 131