- 3 -
Men wil komen tot een team van 3 °f full-time mensen. Momenteel
zijn deze nog niet beschikbaar. In het preadvies is een maximum
subsidiebedrag genoemd. Voor 1976 zal niet het gehele bedrag be
schikbaar gesteld worden.
De catecheten treden op als begeleiders voor het onderwijzend per
soneel.
De gelden mogen niet rechtstreeks aan het schoolbestuur toekomen.
Xn een overleg van het dekenaat met het bisdom is men tot een
stichting schoolcatechese gekomen.
De heer AKKERMANS is nog niet duidelijk of de schoolcatecheet een
priester of een leek is en wie verantwoordelijk is voor de goede
samenwerking.
Xn moderne vorm is het onderwijs ook een stukje maatschappijleer.
Dan is het mogelijk dat er een politieke overtuiging in verwerkt
kan worden.
Het is een diepgaand en diepgravend vak. De menselijke houding ten
opzichte van de maatschappij zal aan de orde komen, of andersom.
De VOORZITTER licht toe, dat theologen - dit behoeven geen pries
ters te zijn - zich gaan bezighouden met de catechese. Het school
bestuur blijft verantwoordelijk voor de catechese en de wijze waarop
deze wordt onderwezen.
De catecheten komen praktisch niet voor de klas. Deze worden belast
met de begeleiding van de onderwijzers, die de godsdienstlessen,
c.q. lessen maatschappijleer geven. Er worden teams gevormd, welke
regelmatig bijeen komen. Hierin wordt b.v. een bepaald thema behan
deld, hetwelk aan de kinderen wordt overgebracht in daartoe ge-
eigende lessen.
Spreker had liever van deze vorm van onderwijs gezien, dat dit een
verplicht vak zou worden, niet met de titel "godsdienstonderwijs"
maar "Maatschappelijke vorming" of "maatschappijleer". Dan zou ook
voor dit vak de mogelijkheid bestaan vakleerkrachten aan te trek
ken. Dan is het meer aangepast aan de totale onderwijssituatie.
In den lande heeft men hier en daar ervaring met de opzet van de
schoolcatechese en dit schijnt redelijk te gaan. Men wil dit gelei
delijk uitbouwen.
Vanuit de Kamer is de suggestie gekomen de schoolcatechese in te
bouwen by het basisonderwijs (vakonderwijs). Hier zijn we echter nog
niet aan toe.
De heer AKKERMANS heeft bij de stukken de samenstelling gezien van
het dekenaatsbestuur en de adviesraad. Hierbij staan namen, die in
beide instituten zitten. Er zjjn dus mensen, die zichzelf moeten
adviseren. Het is niet de zaak van de gemeente, doch het is wel
vreemd.
De VOORZITTER heeft dit ook geconstateerd. De bedoeling kan voor
zitten om in het bestuurdirect het standpunt van de adviesraad te
kunnen betrekken. Het is^elemaal onoverkomelijk, Hier en daar komt
men deze vorm wel meer tegen, hoewel het niet de meest aangewezen
vorm is.
De heer AKKERMANS vergelijkt hier de adviesraad van het streekge-
west
De heer RUIJTEN vraagt zich af of de schoolcatechese een verleng
stuk is van de opvoeding door de ouders, dan wel het ombuigen
van de gedachten van de kinderen in een andere richting.
De VOORZITTER is van mening dat de taak van de opvoeding op de
eerste plaats by de ouders ligt. De aanvulling kan geschieden door
kerk en school.