- 8 - Het heelal is volgens het Bijbelverhaal in zeven dagen geschapen, nader gepreciseerd in zes dagen, want de zevende dag rustte God uit om in welbehagen het werk van zjjn handen te beschouwen. Die dag wees hy de mensen als heilige dag aan: "Op deze zevende dag zult gij ophouden met ploegen en oogsten". Dit gebod werd gegeven bij de geboorte van de mensheid en het getal zeven is er als een wachtwoord aan vastgekoppeld. Zevenmaal per dag, zei daarom de Psalmist tot God, zal ik U loven. De roomse kerk nam dit letterlijk over en deelde het oude koorgebed in zeven delen in, die in de Middeleeuwen de Zevengetijden werden genoemd. Soms zit het getal zeven achter een ander verborgen. De Tien geboden zijn er eigenlijk maar ze ven: drie ervan zijn herhalingen in enigszins andere bewoordin gen van reeds behandelde en verboden punten, die omwille van hun aantrekkelijkheid voor de zwakke mens nog een bijzondere na druk nodig hebben0 Om heel eerlijk te zijn zou ik moeten zeggen, die omwille van hun aantrekkelijkheid voor de zwakke man. Het Oude Testament spreekt immers berustend de overtuiging uit, dat de rechtvaardige zevenmaal valt, doch wel weer opstaat. Naaman moest zich zevenmaal in de Jordaan wassen. Hij was een Nubiërzwart derhalve als ebbenhout. De profeet gaf die op dracht niet als verborgen voorafbeelding van onze machines, die voorwas en hoofdwas doen en vijfmaal spoelen, en nog minder in de verwachting dat Naaman blank zou worden, maar omdat zeven een heilige zin had. Een godsdienstige handeling bereikt bij haar zevende herhaling het toppunt van haar indringend vermogen. Zelfs in het negatieve had het getal een bepaalde betekenis. De zeven vette jaren gingen als alle tijdperken van welvaart en geluk veel te vlug voorbij. Eindeloos leken de zeven magere jaren. Tot overmaat van ramp kwamen daar nog de zeven plagen van Egypte bij. Aan de magische klank van het getal gaf Christus een nieuwe di mensie, toen hij voorschreef dat men zijn naaste niet zevenmaal vergeven moet, doch zeventig maal zevenmaal. Het was niet zijn bedoeling dat iemand dit precies uitrekende; het was integendeel een manier van zeggen dat de vergiffenis niet geteld mag worden omdat zij na de eerste maal eindeloos moet zijn. De christelijke religie heeft het getal zeven in een breed stramien van toepas-A singen geplaatst. Wij kennen de zeven Sakramenten, de zeven gaveTr van de H. Geest, de zeven heerscharen van de Engelen, de zeven hoofddeugden en, omdat wij ook maar mensen zijn, de zeven hoofd zonden. De mystiek ging nog verder; zij telde de zeven Kruiswoor den van Christus; zij onderscheidde zeven Smarten en Zeven Vreug den van Maria. Zij kende in haar Godsbeschouwing zeven graden of zeven hemelen, waarvan wij nog het niet meer volledig begrepen spreekwoord "in de zevende hemel" hebben overgehouden, dat nu meestal wordt gebruikt om een toestand aan te duiden, die mijlen ver van de mystiek af staat. Ook in het profane blijkt het priemgetal zeven de mensen te heb ben aangesproken. Een gebergte met een aantal opvallende pieken werd vanzelf het Zevengebergte genoemd. Septfons, Septfontaines Siebenbornen, Sept-Frères, Zevenbergen, Zevenhoven, Zevenhuizen, Zevensprong en Zevenwolden zijn bekende plaatsnamen. Hier heeft men in de oorsprong vermoedelijk niet nauwkeurig de bronnen, bergen, huizen of -hoeven geteld, maar het getal zeven genomen om aan te duiden dat het er méér waren dan men in één oogopslaff kon zien of tellen.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1975 | | pagina 58