- 19 -
Het structuurplan van de gemeente moet ter kennis gebracht worden
van het streekgewestHet streekgewest zal dan rekening moeten hou
den met de structuur van onze gemeente.
Het structuurplan moet uiteraard gebaseerd zijn op het streekplan
West-BrabantHet streekplan West-Brabant is mogelijk aan herziening
toe
De heer GELIJNS memoreert de onzekerheid waarin belanghebbende eige
naren verkeren, doelend op het Karolinaplan Noord-WestHet kan voor
de eigenaren moeilijkheden met zich meebrengen»
De VOORZITTER hoopt dit niet.
Mevrouw HENDRXOKX vraagt om zodra het ontwerp-structuurplan gereed
is, dit informeel met de gemeenteraad te bespreken. De VOORZITTER
vindt dit een vanzelfsprekende zaak» Het is een erg belangrijke zaak.
V olgno142
Mevrouw Hnedrickx constateert dat de raming voor de drankbestrijding
met zo'n 300$ is gestegen.
De VOORZITTER bevestigt dit niet zonder meer. Het bedrag per zorg-
geval is gestegen. De raming is verder afhankelijk van het aantal
zorggevallen,
Volgnoso 148, 152, 2 52, enz.
De heer VAN MERRIENBOER noemt deze volgnummers in het kader van re
gionaal samenwerken enerzijds en het relatief meer stijgen van de kos
ten anderzijds.
Samenwerking wordt voorgehouden alsof het dan efficiënter is en
goedkoper wordt0 Vaak is het tegendeel waar»
Spreker vraagt zich af of de besturen van de regionale samenwerkings
verbanden zich er voldoende van bewust zijn om op de gemeenschapsgel
den te letten. De onderscheidene instanties zullen ongetwijfeld goed
werk verrichten, doch we kunnen niet doorgaan met kostenstijgingen
van 5°$ tot 100$o
De VOORZITTER licht hierbij toe, dat de gemeenten op de dag van van
daag genoodzaakt zijn gemeenschappelijke regelingen aan te gaan. De
consequentie hiervan is, dat de gemeenten ook de kosten gezamenlijk
moeten dragen.
Deze kosten maken deel uit van de verplichte uitgaven van de gemeen
te volgens de wet. Als de gemeenten een streep zouden zetten door
deze bedragen, dan kunnen gedeputeerde staten deze op de begroting
plaatsen»
Waar de gemeenten kien op moeten zijn is derhalve dat de begrotingen
van de gemeenschappelijke regelingen zo goed mogelijk bewaakt dienen
te worden.
Zeker de laatste twee jaren wordt hieraan, aldus spreker, bijzonder
veel aandacht aan geschonken.
Vanuit "technische" hoek van een gemeenschappelijke regeling wordt
nog al eens een beroep gedaan op een bepaalde zaak die geld kost,
b.v. een tweede logopedist .Alsdat dan ook bestuurlijk in het belang van
de spraakvorming bij kinderen dit nodig wordt geacht, dan kost dit
pak weg 50*000,--.
Een ander voorbeeld is, dat er een tweede remedial-teacher zou moeten
komen. Het bestuur is echter van mening dat een onderwijzer een bepaal
de begeleiding aan een kind zou kunnen geven. Strikt vakmensen aan
stellen is niet altijd nodig. Tegen een tweede remedial-teacher is
nog geen "ja" gezegd, omdat het bestuur nog niet voldoende overtuigd
is van de noodzaak.
Dit als voorbeelden, dat alles goed wordt bezien. Er is niet altijd
aan te ontkomen.