i
- 4 -
Ze zijn hoog maar we geven er wel wat voor terug.
De sociale voorzieningen zijn ee^ groot verworven goed en als we
niet overdrijven en er geen misbruik van maken kunnen we dit vol
houden. De grote verandering in deze posten belastingen is de ver
dwijning van een aantal belastingsoorten als dat zijn straatbelasting,
grondbelasting, vermakelijkhedenbelasting, personele belasting en
rioolbelasting. Zij brachten vorig jaar op in totaal 241.265,--»
Hiervoor komt in de plaats de Onroerendgoedbelasting en deze brengt
op bruto 380,800,--. Bruto meeropbrengst 139»535,--» En daar
gaan dan nog af 25»625,-- voor inningskosten en 17»735,-- ka-
pitaalslasten» Restant netto-opbrengst dus 96.175,-- (extra op
brengst)
Ik hoop ook weer op een rechtvaardige verdeling van deze niet on
aanzienlijke aanslagen Qp de burgers en ook op de bedrijven maar we
moeten ze opleggen. Toch vermoed ik dat er nogal wat kinderziekten
zullen tevoorschijn komen en ik hoop dat uw ambtenaren eventuele
klachten met begrip zullen opvangen.
De Algemene Uitkering van het Rijk is 18^ hoger dan vorig jaar,
meneer de voorzitter, 't Wordt natuurlijk een flink bedrag, maar
het illustreert wel onze bijna volkomen afhankelijkheid van het Rijk.
En dat was nog tot daar aan toe, als niet ene minister de Gaay
Fortman met boze plannen liep om van onze gemeenteraad een "buurt-
clubje"te maken, dat alleen zeer ondergeschikte beslissingen mag
nemen. Maar dan wel als doekje voor het bloeden tegen hogere
vergoedingen. Dit is toch zeker met elkaar in tegenspraak!
En als dus de nieuwe bestuurlijke indeling in 26 mini-provincies
al een twijfelachtig plan is, temeer nog is dat dus de uitholling
van de gemeentelijke zeggingskracht, die in dit plan is opgesloten.
Ik, voor mij, hoop dat onze mensen in de staten generaal een gezond
oordeel zullen vellen en dit plan kappen. Want de inbreng van een
gemeentebestuur ten opzichte van de burger acht ik een hoog goed
en de bereikbaarheid van het overheidsapparaat moet direct en ge
waarborgd blijven. Er mag geen drempelvrees gekweekt worden voor de
gewone man en dat gevaar is niet denkbeeldig.
Ook in de vergadering van het Streekgewest was men in grote meer
derheid deze mening toegedaan. En de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten tilt wel zwaar aan de uitholling van de gemeenten, maar™
aan de mini-provincies niet.
Dit laatste is haar probleem niet!
Nu wat betreft hoofdstuk V, de Volkshuisvesting. Hier staat een
uitgavepost van 1.084.000,op de begroting en dat is 1
meer dan vorig jaar. Praktisch dus hetzelfde bedrag en als we
de prijsstijging erin verdisconteren dan is dit een daling.
En dat met het uitbreidingsplan Oost in het vooruitzicht. Dat ziet
er somber uit, want nog steeds wordt geklaagd over gebrek aan woon
ruimte en het moeten verhuizen naar een andere - buurtgemeente -
omdat daar binnen enkele maanden wel een woning ter beschikking komt.
Hierin speelt door, dacht ik, het beleid van de Provinciale Overheid
die de groei van een gemeente als de onze (met nog enkele anderen
in de Noord-West-hoek van Brabant) wil beperken.
En dan zo rigoureus, dat zelfs de gewone eigen groei niet kan worden
opgevangen! En dat is doodjammer, want algemeen verschijnt de wens
in West Brabant, dat men wel oog heeft voor de voorschriften van
het Streekplan, maar dat toch de groei - de eigen groei - moet kun
nen worden opgevangen. Dit is toch geen overdreven wens en het door
kruist niet het provinciaal beleid in het Streekplan. En het is in