i - 4 - Ze zijn hoog maar we geven er wel wat voor terug. De sociale voorzieningen zijn ee^ groot verworven goed en als we niet overdrijven en er geen misbruik van maken kunnen we dit vol houden. De grote verandering in deze posten belastingen is de ver dwijning van een aantal belastingsoorten als dat zijn straatbelasting, grondbelasting, vermakelijkhedenbelasting, personele belasting en rioolbelasting. Zij brachten vorig jaar op in totaal 241.265,--» Hiervoor komt in de plaats de Onroerendgoedbelasting en deze brengt op bruto 380,800,--. Bruto meeropbrengst 139»535,--» En daar gaan dan nog af 25»625,-- voor inningskosten en 17»735,-- ka- pitaalslasten» Restant netto-opbrengst dus 96.175,-- (extra op brengst) Ik hoop ook weer op een rechtvaardige verdeling van deze niet on aanzienlijke aanslagen Qp de burgers en ook op de bedrijven maar we moeten ze opleggen. Toch vermoed ik dat er nogal wat kinderziekten zullen tevoorschijn komen en ik hoop dat uw ambtenaren eventuele klachten met begrip zullen opvangen. De Algemene Uitkering van het Rijk is 18^ hoger dan vorig jaar, meneer de voorzitter, 't Wordt natuurlijk een flink bedrag, maar het illustreert wel onze bijna volkomen afhankelijkheid van het Rijk. En dat was nog tot daar aan toe, als niet ene minister de Gaay Fortman met boze plannen liep om van onze gemeenteraad een "buurt- clubje"te maken, dat alleen zeer ondergeschikte beslissingen mag nemen. Maar dan wel als doekje voor het bloeden tegen hogere vergoedingen. Dit is toch zeker met elkaar in tegenspraak! En als dus de nieuwe bestuurlijke indeling in 26 mini-provincies al een twijfelachtig plan is, temeer nog is dat dus de uitholling van de gemeentelijke zeggingskracht, die in dit plan is opgesloten. Ik, voor mij, hoop dat onze mensen in de staten generaal een gezond oordeel zullen vellen en dit plan kappen. Want de inbreng van een gemeentebestuur ten opzichte van de burger acht ik een hoog goed en de bereikbaarheid van het overheidsapparaat moet direct en ge waarborgd blijven. Er mag geen drempelvrees gekweekt worden voor de gewone man en dat gevaar is niet denkbeeldig. Ook in de vergadering van het Streekgewest was men in grote meer derheid deze mening toegedaan. En de Vereniging van Nederlandse Gemeenten tilt wel zwaar aan de uitholling van de gemeenten, maar™ aan de mini-provincies niet. Dit laatste is haar probleem niet! Nu wat betreft hoofdstuk V, de Volkshuisvesting. Hier staat een uitgavepost van 1.084.000,op de begroting en dat is 1 meer dan vorig jaar. Praktisch dus hetzelfde bedrag en als we de prijsstijging erin verdisconteren dan is dit een daling. En dat met het uitbreidingsplan Oost in het vooruitzicht. Dat ziet er somber uit, want nog steeds wordt geklaagd over gebrek aan woon ruimte en het moeten verhuizen naar een andere - buurtgemeente - omdat daar binnen enkele maanden wel een woning ter beschikking komt. Hierin speelt door, dacht ik, het beleid van de Provinciale Overheid die de groei van een gemeente als de onze (met nog enkele anderen in de Noord-West-hoek van Brabant) wil beperken. En dan zo rigoureus, dat zelfs de gewone eigen groei niet kan worden opgevangen! En dat is doodjammer, want algemeen verschijnt de wens in West Brabant, dat men wel oog heeft voor de voorschriften van het Streekplan, maar dat toch de groei - de eigen groei - moet kun nen worden opgevangen. Dit is toch geen overdreven wens en het door kruist niet het provinciaal beleid in het Streekplan. En het is in

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1975 | | pagina 140