-5-
De heer VAN MERRIENBOER attendeert er op, dat het standpunt van
de Vereniging van Nederlandse gemeenten positief overkomt.
De heer AKKERMANS haakt in op de opmerking, dat mogelyk bij afwij
zing een nieuwe jarenlange studie nodig zou zijn.
Spreker merkt op, dat het een fout is geweest van de regering,
die vorig jaar is gekomen met een concept-gewestwet om Nederland
te verdelen in kk gewesten en binnen het jaar komt ze met een
nieuwe wet, concept miniprovinciewetdie in een half jaar in
elkaar is gedraaid met de complimenten er bij, dat binnen vier
maanden een antwoord op dit ontwerp moest komen. In anderhalf jaar
moest het gehele concept naar de provincies en de gemeenten en
weer terug naar het rijk met adviezen. Dit kan in zo'n korte tijd
niet klaargespeeld worden. Men zit in hopeloze tijdnood. De pro
vincie heeft zelfs een schema gemaakt van dag-in-dag-uit-indeling
hoe zij deze zaak zou regelen, zodat half januari volgend jaar het
uiteindelijke rapport aan de regering kan worden aangeboden.
Als er verandering gebracht moet worden in een zaak (gemeentewet)
die ruim 100 jaar heeft gefunctioneerd, dan kan dat moeilijk op
stel en sprong veranderd worden.
De VOORZITTER voegt hier nog aan toe dat van de zjjde van de Vere
niging van Nederlandse gemeenten en ook op de hoorzittingen, die
in elke provincie zijn gehouden, heel sterk is aangedrongen op een
overgangsbepaling in de wet met de strekking vyf tot tien jaar
door te kunnen gaan met de pregewesten, rekening houdend met de
achtergrond van de nieuwe wet om op deze wijze naar de zogenaamde
miniprovincies toe te groeien.
Spreker merkt nog naar aanleiding van het schema, waar de heer
Akkermans over sprak, op, dat zelfs de Kamer de minister heeft
verzocht het schema ruimer op te stellen. De minister heeft nog
geen antwoord gegeven, of hij daar gehoor aan geeft.
De Kamer is zelfs van mening dat de minister op onheuse wijze op
onvriendelijke wijze deze termijn heeft bepaald. Het is onmogelijk om
een dergelijke reorganisatie van binnenlands bestuur in Nederland
iri zo een korte tyd van advies te dienen. Spreker is van mening
dat de minister daarom ook alleen maar advies gevraagd heeft aan
de Vereniging van Nederlandse gemeenten, aan de provincies en aan
de gewesten. Immers als de (850) gemeenten in Nederland zouden
moeten adviseren, dan is het gevaar erg groot dat de minister, ge
zien zijn houding en zijn standpunt ten aanzien van deze zaak, het
pak papier naast zich neerlegt. Dit wordt voorkomen als alleen
de Vereniging van Nederlandse gemeenten mét een advies komt, de
provincies met adviezen komen en de gewestraden, welke een aan
tal gemeenten rondom zich heeft verenigd, adviezen uitbrengt.
De heer VAN MERRIENBOER vermeldt dat uiteindelijk het parlement
met politieke achtergronden de beslissing neemt.
De VOORZITTER bevestigt dit.
Zonder hoofdelijke stemming wordt ten aanzien van dit punt met
algemene stemmen besloten de instemming met het advies van de
gewestraad, zoals dit is gewijzigd, ter kennis te brengen van de
provincie en de gewestraad.
Naar aanleiding van punt "a" merkt mevrouw HENDRICKX op, dat de
jaarrekening van 1975 meer zicht zou kunnen geven op het aantal
bezoekers van het zwembad.
Vergelijking van de begroting 1975 en 197^ zou suggereren, dat het
aantal bezoekers zou zijn teruggelopen.