-5- De heer VAN MERRIENBOER attendeert er op, dat het standpunt van de Vereniging van Nederlandse gemeenten positief overkomt. De heer AKKERMANS haakt in op de opmerking, dat mogelyk bij afwij zing een nieuwe jarenlange studie nodig zou zijn. Spreker merkt op, dat het een fout is geweest van de regering, die vorig jaar is gekomen met een concept-gewestwet om Nederland te verdelen in kk gewesten en binnen het jaar komt ze met een nieuwe wet, concept miniprovinciewetdie in een half jaar in elkaar is gedraaid met de complimenten er bij, dat binnen vier maanden een antwoord op dit ontwerp moest komen. In anderhalf jaar moest het gehele concept naar de provincies en de gemeenten en weer terug naar het rijk met adviezen. Dit kan in zo'n korte tijd niet klaargespeeld worden. Men zit in hopeloze tijdnood. De pro vincie heeft zelfs een schema gemaakt van dag-in-dag-uit-indeling hoe zij deze zaak zou regelen, zodat half januari volgend jaar het uiteindelijke rapport aan de regering kan worden aangeboden. Als er verandering gebracht moet worden in een zaak (gemeentewet) die ruim 100 jaar heeft gefunctioneerd, dan kan dat moeilijk op stel en sprong veranderd worden. De VOORZITTER voegt hier nog aan toe dat van de zjjde van de Vere niging van Nederlandse gemeenten en ook op de hoorzittingen, die in elke provincie zijn gehouden, heel sterk is aangedrongen op een overgangsbepaling in de wet met de strekking vyf tot tien jaar door te kunnen gaan met de pregewesten, rekening houdend met de achtergrond van de nieuwe wet om op deze wijze naar de zogenaamde miniprovincies toe te groeien. Spreker merkt nog naar aanleiding van het schema, waar de heer Akkermans over sprak, op, dat zelfs de Kamer de minister heeft verzocht het schema ruimer op te stellen. De minister heeft nog geen antwoord gegeven, of hij daar gehoor aan geeft. De Kamer is zelfs van mening dat de minister op onheuse wijze op onvriendelijke wijze deze termijn heeft bepaald. Het is onmogelijk om een dergelijke reorganisatie van binnenlands bestuur in Nederland iri zo een korte tyd van advies te dienen. Spreker is van mening dat de minister daarom ook alleen maar advies gevraagd heeft aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten, aan de provincies en aan de gewesten. Immers als de (850) gemeenten in Nederland zouden moeten adviseren, dan is het gevaar erg groot dat de minister, ge zien zijn houding en zijn standpunt ten aanzien van deze zaak, het pak papier naast zich neerlegt. Dit wordt voorkomen als alleen de Vereniging van Nederlandse gemeenten mét een advies komt, de provincies met adviezen komen en de gewestraden, welke een aan tal gemeenten rondom zich heeft verenigd, adviezen uitbrengt. De heer VAN MERRIENBOER vermeldt dat uiteindelijk het parlement met politieke achtergronden de beslissing neemt. De VOORZITTER bevestigt dit. Zonder hoofdelijke stemming wordt ten aanzien van dit punt met algemene stemmen besloten de instemming met het advies van de gewestraad, zoals dit is gewijzigd, ter kennis te brengen van de provincie en de gewestraad. Naar aanleiding van punt "a" merkt mevrouw HENDRICKX op, dat de jaarrekening van 1975 meer zicht zou kunnen geven op het aantal bezoekers van het zwembad. Vergelijking van de begroting 1975 en 197^ zou suggereren, dat het aantal bezoekers zou zijn teruggelopen.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1975 | | pagina 108