- b - voor zijn dagelijkse zaken, b.v. bouw van huizen, naar de provin cie moet, dan is dit een contactpunt, dat voor de mensen byna niet meer bereikbaar is. Bovendien is het ondemocratisch. Daar is door de gemeenten, de Vereniging van Nederlandse gemeenten en ook door de provincie zwaar aan getild en zwaar tegen geprotes teerd. De gemeenten moeten de centrale bestuursvorm blijven, waaruit het land is opgebouwd! een eenheidsstaat met een gedecentrali seerd bestuur. Dat is ook hetgeen waar wij achter staan. De heer VAN MERRIENBOER plaatst nog de volgende opmerking. Onze vertegenwoordigers in de gewestraad hebben daar hun woordje goed gedaan. Er is hevig gediscussieerd, heb ik begrepen. Het heeft ook zijn gunstige kanten gehad. Er is toch een wijziging ge komen ten gunste van het behoud van kleine gemeenten. Misschien dat ik er anders tegen aan kijk! het voorstel van de gewestraad is in feite het wetsontwerp te verwerpen. Daarom ben ik bang dat met het badwater het kind is weggegooid^^ In feite wordt tegen de minister gezegd! ge moet opnieuw met een plan komen. Er zullen dan weer jaren studie moeten verlopen. Ik zou van het huidig plan positief uitgaan en het anders willen invullen De hoofdzaken van de drie bestuurslagen! rijk, provincie, gemeente zijn aanvaardbaar. Ik vind het jammer dat zo negatief op het wetsontwerp wordt ge reageerd De VOORZITTER is van mening dat de heer Van 'Merrienboer er erg zwaar aan tilt. De gewestraad heeft niet gezegd, dat de opstelling van bepaalde situaties niet deugt. De gewestraad is voor een gedeelte meege gaan met de mening van de Vereniging van Nederlandse gemeenten en de provincie. De gewestraad heeft gezegd, dat men met de opzet zoals die hier ligt niet eens is, tenzij dat-en-dat veranderd wordt. Zo moet het worden gelezen. Het is iets anders als de gewestraad gezegd zou hebben! wij zijn het er niet mee eens en neem het wets ontwerp terug. In dit geval zou het betoog van de heer Van MerA| rienboer juist zijn. Doch wanneer gezegd wordt: wij zijn het er n™t mee eens, tenzij dat-en-dat gedaan wordt, dan ligt het anders. De Vereniging van Nederlandse gemeenten heeft het iets anders gezegd, n.1 Wij zijn het eens met de territoriale herindeling, mits u er dat-en- dat aan verbindt. Het is een kwestie van benaderen. Wanneer de provincie en het gewest, rekening houdt met basisgege vens, ook van de Vereniging van Nederlandse gemeenten, zeggen: Nee minister, wij zijn het met die opzet niet eens, tenzij u ten aanzien van bepaalde onderdelen, met handhaving van de drie be stuurslagen, met handhaving van de decentralisatiegedachte, met handhaving van de autonomie van de gemeente, met ruimere omschrij ving van de bevoegdheden welke u aan de gemeenten laat houden, met het niet zomaar wegschrappen van kleinere en kleine gemeenten, dan zijn zij het er mee eens. De minister behoeft zijn wetsontwerp dus niet helemaal van de kaart te vegen; hij moet alleen bepaalde aanpassingen invullen. Er zit enig nuanceverschil in, hetgeen door de provincie en de gewestraad is uitgelegd, zoals de heer Akkermans heeft verwoord.

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1975 | | pagina 107