- 9 - Waarom vindt men dit niet aantrekkelijk? Omdat in de praktijk is gebleken, dat het besluit dat de provinci ale staten destijds hebben genomen met meerderheid van stemmen om tot één groot gewest te komen Bergen op Zoom, Roosendaal, Breda c.q» het Land van Heusden en Altena erbij, een zodanig groot geval is, dat dit niet te overzien is, dat dit niet aantrekkelijk is» Gede puteerde staten hebben gemerkt aan de praktijk dat inderdaad het vormen van het groot gewest bij Bergen op Zoom en Roosendaal nogal wat moeilijkheden veroorzaakt. Het blijkt nu dat zelfs de voorzit ter van de regioraad Breda, die toch al wat breder is samengesteld, als de onze, -ook nog geen bevoegdheden heeft overgedragen, maar wel een bredere samenstelling heeft omdat er ook vertegenwoordigers van de raden inzitten- heel duidelijk merkt, dat de mening zwaar dere regelingen nog al verdeeld zijn. Men ziet dus de totstandkoming van het grote gewest niet, wij niet, gedeputeerde staten niet. Daarom hebben gedeputeerde staten gemeend om in genoemde circulaire een pleidooi te moeten houden voor de totstandkoming nu van kleinere gewesten, zo mogelijk mettertijd over lopend naar grotere gewesten. Het voorlopig contactorgaan Breda, Bergen op Zoom, Roosendaal, dat elke maand één maal bijeenkomt, waar de besturen van de drie samen werkingsorganen bijeen zijn om de problematieken die op een groter terrein liggen, werkgelegenheid, verkeer, tweede nationale lucht haven, vestiging industriën, beziet de mogelijkheden wat gedaan kan worden. U moet niet vergeten, dat deze organen adviesorganen zijn. Noch de regio Breda, nóch de regio Bergen op Zoom, nbch de regio Roosendaal heeft beslissingsbevoegdheden. Wij zijn adviesorgaan van de colleges van burgemeester en wethouders. In Breda ligt het iets anders. Wij blijven adviesorganen. Wat betreft de totstandkoming van de wet op de gewesten het volgende. Er was een ontwerp-wet. De huidige minister van Binnenlandse Zaken heeft deze wet ingetrokken, althans het ontwerp teruggenomen. Deze is voornemens volgend jaar met een nieuw ontwerp-wet te komen. Op grond van de oorspronkelijke ontwerp-wet, die aan de Tweede Kamer was aangeboden, is al door diverse colleges van gedeputèerde staten in Nederland een zogenaamde bestuurlijke indeling gemaakt. Die bestuurlijke indeling van Noord-Brabant, met het besluit van pro vinciale staten op de achtergrond, geeft aan, dat Noord-Brabant uit eindelijk vier gewesten krijgt. Men is er nu op teruggekomen. Het staat wel in de strctuurschetswelke naar "Den Haag" is gestuurd. De strekking van de betogen van de Staten-Generaalwaarvan we al lemaal hebben kunnen kennisnemen, is het dwingend voorschrijven van de gewestvorming. Ik meen ook, dat de huidige minister van binnen landse zaken deze me&a^gg is toegedaan. Dat wil dus zeggen, dat in de wet, die straks aan de Kamer zal worden voorgelegd het dwingende toch wel deel zal uitmaken van het ontwerp-wet. Het risico, dat je daarbij loopt -ik noem dit een risico, en de uit spraken op de radendagen in Vouw, wijzen ook in die richting- is, dat de besturen dan te ver van de mensen afstaan. Er zijn voorbeelden van grotere gewesten. Rijnmond is een mislukking. Er zijn goede voorbeelden Gooiland en Eindhoven, hoewel het hier ook niet altijd vlot verXóopt

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1973 | | pagina 89