- 5 - Hiervan is zeer weinig bekend. Van informatie ter plaatse. In West- Brabant is bekend, dat de mogelijkheid bestaat dat er een luchthaven kan worden gevestigd. De bevolking veronderstelt dan ook, dat de be langengroepen, gemeenteraden, zullen worden gehoord. Spreker dacht, dat dit een normale wens is om te worden gehoord. Dat er inspraak zou kunnen zijn. De inspraak kan beginnen bij de gemeenten, c.q. regio, c.q. provincie. De discussies komen ter dege op gang. Misschien wel naar aanleiding van het bezoek van de heer Brockx aan West-Brabant. De heer Brockx was zich ter dege bewust, dat discussies zouden plaatsvinden. Spreker heeft naar aanleiding hiervan enkele noodzakelijtevragen met be trekking tot wat de gemeente met deze zaak moet doen. Met names Heeft onze gemeente een standpunt in té nemen en dit ergens ter kennis te brengen, of, en dit is belangrijker, heeft de regio een standpunt in te nemen en een belangrijke taak in deze om gegevens door te spelen aan commissies die hiervoor in aanmerking komen, zodat de regio hierin niet te laat komt* De regio is in West-Brabant hier zeer nauw bij betrokken. Als het streekgewest verlangens heeft of eisen wil stellen, dan dienen deze tydig bij die commissies, en dus bij de rege ring, ter kennis te worden gebracht. Spx*eker wil hieromtrent de visie van de voorzitter. De VOORZITTER spreekt allereerst een paar bevestigingen uit. De vestiging van een tweede nationale luchthaven is een nationale zaak. Er zitten ook wel inter nationale aspecten aan vast. Op de eerste plaats dient de regering een uitspraak te doen of er wel een twee nationale luchthaven moet komen. Deze beslissing is nog niet definitief genomen. Alvorens de regering een beslissing gaat nemen, wil zjj zich van alle kanten doen voorlichten en nader doen Inlichten. Daarvoor zijn o.a. die commissies gevormd. Xn een van die commissies zit, zoals bekend, de heer Brockx» De zaak ±s zo, hetwelk is gebleken uit een relatie welke zich in de landelijke commissie heeft opgesteld, dat men omtrent de verschillende punten, waarvan men denkt in Nederland, wanneer de regering een besluit neemt, een tweede nationale luchthaven te vestigen, dat ten aanzien van. al die punten een gelijk onderzoek wordt ingesteld; net zo goed van de Markerwaard, als van West-Brabant als andere plaat sen, die daarvoor in aanmerking komen. Dezelfde dingen worden onderzochts qua ligging, qua wegenaanleg, qua geluidhinder, qua banen, qua reizigerstoevoerqua aantal verrechtingen van de vliegtuigen® Ook wordt aandacht geschonken aan de ontwikkeling van het vliegtuigwezen. Men veronderstelt dat de vliegtuigen op een bepaald moment zodanig groot worden, dat het een aantal mensen kan bevatten, drie a 4 maal zo veel als nu het grootste vliegtuig. Dat wil dus zeggen dat het aantal verrichtingen op het vliegveld naai' verhou ding minder wordt. Dus minder stjjgen en dalen. Al deze zaken worden onderzocht. Er zijn twee zeer grote onderzoekbureaus opdrachten verleend om dit allemaal uit te kienen. Bureaus, die niet alleen landelijk functioneren, doch zelfs op wereldformaato Aan de hand van de te verstrekken gegevens zal worden beoordeeld waar een tweede nationale luchthaven zal moeten komen. Dit ten aanzien van de grote lijnen. Het zal inderdaad een volledige luchthaven worden, waarvan enerzijds de werkgelegenheid, door handel en industrie naar voren wordt gebracht; het kan een nadeel zyn, zoals verschillende belangengroepen dit stellen. Wanneer gesteld wordt, dat de streek bij de zaak zo snel mogelijk geïn formeerd moet worden, dan is spreker het hiermede volkomen eens. Besluiten en adviezen zouden b.v. via de heer Brockx doorgespeeld kun nen worden aan de regio, opdat deze zich omtrent de zaak nader kan be raden. Doch wat kan de streek zeggen?

Raadsnotulen

Oud en Nieuw Gastel: 1938-1980 | 1973 | | pagina 63